Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

antireflectie aanbrengen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

antireflectie aanbrengen

Hallo Allemaal,

Ik wil graag de binnen kant van mij telescoop bekleden met velours.
    Nu heb ik zelf klevende velours gekocht.

Nu hoorde ik van iemand anders dat dit wel eens wil los laten.
    natuurlijk zie ik dat niet zitten.

Wie heeft hier ervaring mee.?

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Ik heb t ook gehad, vooral door warmte.

Opgelost met de lijmpistool.

Commentaar

Zo warm wordt het toch niet in een telescoopbuis? Tenzij je op een warme zomerdag het spul in de zon zet... voor zonnewaarnemingen gebruik ik toch mijn 7 cm refractor.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

In me spiegelbox had ik er last van, deze is zwart en dicht, en met die warme zomer kwam het los.

Ik denk dat je voor de zekerheid toch wat lijm kan gebruiken.

Commentaar

:smartass
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hallo,

okee, Nou dan zet ik het wel vast met wat extra lijm.

Bedankt voor de tips.

gr, Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Re: antireflectie aanbrengen

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
              Hallo Allemaal,

Hangt af dewelke. Ik heb er van Thorlabs (lijm laat niet los, maar papier en vilt durven wel eens scheiden) en McMaster-Carr (kleeft zelfs op zichzelf, en binnen een eeuw zit die er nog op, denk ik).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: antireflectie aanbrengen

Origineel geplaatst door sixela
                Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                Hallo Allemaal,

Hangt af dewelke. Ik heb er van Thorlabs (lijm laat niet los, maar papier en vilt durven wel eens scheiden) en McMaster-Carr (kleeft zelfs op zichzelf, en binnen een eeuw zit die er nog op, denk ik).
                Dank je wel.
                Het is inmiddels al gebeurd met alkor deco design. Ben benieuwd of het blijft zitten. Hierbij mijn gepimpte kijker.

gr Arend

Commentaar

Heb je ook nog een before/after van de binnenkant met/zonder vilt?
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Heb je ook nog een before/after van de binnenkant met/zonder vilt?
                    Hoi Steem,

Niet exact. maar hier twee foto's. Een van de telescoop zonder corrector plaat en vilt en een met correctot plaat + vilt.

De laatste foto is volop in de optiek geflitst. Je ziet dat de binnenkant pikzwart is.

gr Arend

Commentaar

Wowww wat een verschil he!!
                      Misschien ook maar eens proberen
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                        Wowww wat een verschil he!!
                        Misschien ook maar eens proberen
                        Ja he, Ik denk dat het echt een verschil gaat maken. Heb minder gain nodig tijdens opnamen. Dus minder ruis :P :P

gr Arend

Commentaar

Maar krijg je dan helemaal niet te maken met stofjes en pluisjes wanneer je vilt of velours gebruikt?

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                            Maar krijg je dan helemaal niet te maken met stofjes en pluisjes wanneer je vilt of velours gebruikt?
                            Ja dat klopt wel een beetje. Ik heb hem ook eerst uitgezogen. Omde meeste pluisjes er van af te halen. Nu is het wel een gesloten systeem. Dat scheeld. Maar de praktijk zal het leren.

gr Arend

Commentaar

Wat vooral niet reflecterend moet zijjn in een SCT zijn de baffles, trouwens - vooral die aan de hoofdspiegel.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X