Announcement

Collapse
No announcement yet.

ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

misschien wel. ik twijfel nog steeds of ik geen andere moet nemen. Volgende week kijk ik daar even verder naar.
    Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Mooi verslag en stukje bouwwerk tevens heel fijn je nu een eigen sterrenwacht in de tuin krijgt..

De locatie op het zuiden waar alles zo'n beetje zit voor onze hobby over het dak dat is ongeveer hetzelfde
      waar ik soms zit te imagen. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb daar slechte ervaringen mee op het zuiden imagen
      over een dak, meestal is daar veel onrustige lucht aanwezig boven het dak of opgetrokken muren waar de zon op heeft gestaan.

In de winter zijn het de schoorstenen van de CV die alles heel snel kunnen verpesten, in de zomer blijft het dak te lang heet
      zodat die amper in de morgen is afgekoeld om een wat rustiger beeld te krijgen, hoe denk je zelf over deze locatie en heb je
      al je vaker over het dak opnames gemaakt of gebruik je de opstelling alleen visueel?

succes ermee en ik ben erg benieuwd.
      Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
        Maak je dak niet te zwaar als je wieltjes neemt met rubber eromheen.......Neem beter massieve wieltjes.
        Ik heb de 12 kleine wieltjes met rubberrand inmiddels vervangen voor 8 massieve iets grotere nylon wieltjes en dat gaat al een stuk lekkerder heen en weer. Bedankt voor de tip, Patrick.
        Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Originally posted by Zenit View Post
          Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb daar slechte ervaringen mee op het zuiden imagen
          over een dak, meestal is daar veel onrustige lucht aanwezig boven het dak of opgetrokken muren waar de zon op heeft gestaan.
          .
          Ja, dat is inderdaad wel een nadeel. Maar meestal heb ik er niet zo veel last van. Zo heb ik laatst nog de Paardekopnevel over dak heen gefotografeerd. Dat ging redelijk goed. Ik merkte wel dat de guiding wat onrustiger was dan gebruikelijk. Als mijn buurman geen openhaard aangehad heeft, dan is na 24:00 uur meestal wel goed te doen.
          .
          Attached Files

Comment

Mooie foto toch ???
            12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Comment

vandaag paar uurtjes vrijaf genomen en even aan schuifdak gewerkt. Dakplaten bevestigd. Nu kunnen de zonnepanelen er op.
              .
              Ik had eigenlijk dit weekend het gat in dak willen maken, maar moet het helaas 4 weken uitstellen. Elk weekend wel iets (vooral leuke dingen hoor) en doordeweeks voorlopig ook geen tijd.
              Het is een project met lange adem..
              .
              Attached Files

Comment

In Brabant zeggen we: "Goed werk heeft tijd nodig" (op zijn dialect dan....)
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

heb je het voorzien dat bij wind het dak niet kan wegwaaien of met slagregen water binnenkomt ? blokkering of zoiets ?
                  12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Comment

Originally posted by knife View Post
                    heb je het voorzien dat bij wind het dak niet kan wegwaaien of met slagregen water binnenkomt ? blokkering of zoiets ?
                    Uiteraard. Maar dat zit er nu nog niet op. Bedoeling is dat wanneer dak dicht is, deze vanaf binnenkant geblokkeerd en gefixeerd is d.m.v. schuifslot o.i.d..
                    Dus in de tussentijd dat dat nog niet gemaakt is hopen dat er geen storm komt of anders moet ik even tijdelijk met spanbanden fixeren. Overigens is het schuifdak wel bijzonder zwaar en waait er niet met een stevig windje zo snel van af. Daarvoor moet er wel een sterke stormwind komen.
                    .
                    En v.w.b. slagwinden: dakgat krijgt uiteraard een opstaande rand en onder het schuifdak zit een apart vierkant afgesloten deel dat precies boven gat sluit met daaroverheen flappen van rubber zeil, te zien op een van de vorige foto's toen het frame nog kaal was. Dus het gehele schuifdak is groter, breder dan het deel dat het gat precies gaat afsluiten.
                    (hoop dat beetje duidelijik uitgelegd is)
                    Last edited by jheuser; 28-02-13, 10:22.

Comment

Het schuifdak is nu zo'n beetje klaar met de zonnepanelen er op (aangesloten). Over paar weken kan gat in dak (big moment).
                      .
                      Daarna rest alleen nog de zuil. Die komt pas als gat er in zit en ik juiste hoogte kan bepalen (zo dicht mogelijk bij dak)
                      Attached Files
                      Last edited by jheuser; 01-03-13, 18:50.

Comment

M'n Sterrenwacht moet nog een naam krijgen... Maar ik heb geen inspiratie voor een creatieve naam..

Comment

Mooi project, maar met best nog een paar hindernissen te nemen. Veel succes daarmee.

De combinatie schuifdak met zonnepanelen is m.i. het belangrijkste onderscheidende kenmerk dus misschien kan je het bij de naamgeving ook een beetje in die richting zoeken. Zoiets als 'Sterrenwacht de Lichtvanger'.
                          16"-F4,5 trussdob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | N5.6-F10 | N5-F5 | Achr D90-F10 | EDAPO D80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Comment

Originally posted by Big bang View Post
                            Mooi project, maar met best nog een paar hindernissen te nemen. Veel succes daarmee.

De combinatie schuifdak met zonnepanelen is m.i. het belangrijkste onderscheidende kenmerk dus misschien kan je het bij de naamgeving ook een beetje in die richting zoeken. Zoiets als 'Sterrenwacht de Lichtvanger'.
                            SUN CATCHER misschien ???

Comment

er zit een gat in het dak (van m'n sterrenwacht-schuur)

M'n broer had vanavond tijd om me even te helpen, dus het gat in het dak van mijn sterrenwacht-schuur zit er in. Nu nog netter afwerken en dit is klaar!
                              .
                              Attached Files

Comment

Voorstel voor een naam voor je sterrenwacht : Rheticus !
                                De man die het wel publiceerde.
                                EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Working...
                                X