Announcement

Collapse
No announcement yet.

ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by marcoverstraaten View Post
    Wat komt er eigenlijk op Jan?
    Zelf heb ik bitumen golfplaten direct op t frame gemonteerd en de binnenkant met isolatiefolie afgedekt. Houdt het gewicht ook lekker laag!
    ben bang dat toch redelijk zwaar gaat worden. 18 mm underlayment platen, bitumen dakbedekking en er komen nog 4 zonnepanelen bovenop.
    lage wieltjes wil ik wel, maar moeten ook sterk genoeg zijn.
    Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Volgens mij gewoon een kwestie van wat meer wieltjes.
      Mooi project, succes.
      "I'm gonna have to science the shìt out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Comment

Zelf heb ik bitumen golfplaten direct op t frame gemonteerd en de binnenkant met isolatiefolie afgedekt. Houdt het gewicht ook lekker laag!
        Dat wilde ik ook, maar mijn ouders vonden dat lelijk...

Ik had eerst 6 kleine wieltjes, maar dat werkte niet...
        Nu heb ik 4 wielen van 75mm gewoon van de bouwmarkt en loopt als een zonnetje.. Zelfs met me pink te openen, behalve het begin stukje.
        Ik heb nog niet ineens een profiel waar de wielen op rijden, gewoon op de losse balken...

Succes verder!
        Gewoon ff geen handtekening

Comment

ben weer van gedachten veranderd v.w.b. dakbedekking. I.p.v. underlayment en bitumen dakbedekking denk ik nu toch aan soort van metalen (vierkante golf-)platen. Daarbovenop komen dan nog de zonnepanelen die ik er toch al op zou doen. Dit zal stuk lichter worden dan underlayment en bitumen. @Marco: bedankt voor je tip. Wieltjes worden totaal 12 kleine maat.
          Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Je moet eens vragen wat Paul Gerlach op zijn sterrenwacht heeft gezet. Ik meen aluminium platen, heel mooi.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

bitumen of aluminium?

Aluminium lijkt me niet gek. Zelf gebruikte ik bitumen golfplaten op een houten frame met rachels, zoals te zien op de foto in mijn reactie van 18 december. Dit bitumen neemt enorm veel warmte op uit zonlicht. De ruimte eronder is soms net een broeikas, vandaar dat ik isolerende radiatorfolie aanbracht onder de golfplaten tussen het frame. Alles lekker licht, het geheel van 4.25x2.25m weegt maar 70 kg, en dat loopt licht op 6 kleine wieltjes. Maar nu na 9 maanden ontdek ik sporen condenswater die het aluminium van de isolatie wegvreet. Kennelijk zuur water afkomstig uit de bitumen. Ik vrees dat de isolatie om de paar jaar vervangen zal moeten worden, wat op zich ook geen ramp is.
              Condens is een serieus probleem. Zonder de folie werd het dak 's nachts vanonderen drijfnat. Met de folie was ik het zicht erop kwijt, maar het leek beter, omdat de vochtige lucht van de schuur zelf er geen contact meer mee had. Misschien helpt het als ik de folie in de toekomst 1 cm lager span, zodat er geen contact meer is met de rachels. Hopelijk is de ventilatie dan ook iets beter tussen bitumen en folie, want het ergst is eigenlijk nog de kans dat het houtwerk door het condenswater wordt aangetast. Hoe zou dat met een aluminium dak gaan? Een aanrader lijkt me in ieder geval om al het houtwerk van het dak dik in de verf te zetten.

Comment

Je moet eens vragen wat Paul Gerlach op zijn sterrenwacht heeft gezet. Ik meen aluminium platen, heel mooi.
                Ik heb inderdaad een dak van gemoffeld aluminium dat ik aan de binnenkant heb geïsoleerd met platen XPS.
                Zonder die isolatie heb je vrij snel condensvorming.

Click image for larger version

Name:	sterrenwacht.jpg
Views:	1
Size:	234.2 KB
ID:	1057005
                Full WMN-member.
                GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Comment

Paul, dat is een perfect schuifdak

Dit is hoe het bij mij ongeveer moet gaan worden. Tussen houten frame en de zonnepanelen in moet dan nog een waterdichte dakbedekking komen.
                  Attached Files

Comment

Bij gebrek aan mogelijkheden om verder te gaan maar even 2 foto's van vlak voordat het ging sneeuwen en vriezen om een indruk te geven hoe schuifdak gemaakt wordt.
                    -
                    • De ene foto laat het deel zien dat het gat in schuurdak moet afdekken. Deze is met een rubber folie (dik vijverfolie) afgedekt zodat het vocht moet worden tegenhouden om de houten dakplaat die er onder zit vochtvrij te houden.
                    • De andere foto laat zien dat ik daaroverheen metalen dakplaten monteer. Dit zijn 3 gegalvaniseerde aluminium-legering dakplaten a 15,- per stuk. Die zullen (te) veel warmte absorberen, maar hierboven komen de 4 zonnepanelen van de eerdere foto, waardoor alle zonlicht en dus warmte tegengehouden en geisoleerd wordt.
                    Attached Files

Comment

wachten, wachten, wachten totdat ik eindelijk weer eens verder kan gaan...
                      :sad:
                      Zou het dan na morgen weer kunnen?
                      Attached Files

Comment

Eerst nog even het water afvoeren denk ik.
                        HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Comment

Zo, de vorst is (even) weg. Kon dus weer verder werken. Wieltjes en rails getest en de rails op dak geplaatst. Rails staan nog los totdat ik precies weer waar gat gezaagd is zodat frame exact erboven zit. Als ik even een paar handjes extra krijg kan het houten dakframe ook het dak op. Daarna kan ik deze pas afbouwen omdat hij anders te zwaar wordt om te tillen.
                          .
                          Ik twijfel nog of ik deze 12 wieltjes zo hou of dat ik ze nog ga vervangen vor 6 grote wielen. Dat zal blijken als alles op dak staat.
                          .
                          De houten dwarslatten op het schuurdak zijn alleen voor de juiste afstand. Deze gaan weg zodra ik de rails heb kunnen vastzetten.
                          Attached Files

Comment

Originally posted by jheuser View Post
                            .
                            Ik twijfel nog of ik deze 12 wieltjes zo hou of dat ik ze nog ga vervangen voor 6 grote wielen. Dat zal blijken als alles op dak staat.
                            .
                            Beter een paar wieltjes teveel dan te weinig...Laat gerust die 12 wieltjes hun werk doen, dan is het gewicht ook verdeeld
                            12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Comment

vandaag met vereende krachten het schuifdak-frame op schuurdak in de rails gelegd...
                              .
                              Nu kan het dakframe afgemaakt worden en zodra m'n broer even tijd heeft gaat het gat in het dak.
                              .
                              Attached Files

Comment

Maak je dak niet te zwaar als je wieltjes neemt met rubber eromheen.......Neem beter massieve wieltjes.
                                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
                                X