Announcement

Collapse
No announcement yet.

ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dat denk ik nu ook altijd als ik even buiten ben en naar boven gluur, jij bent begonnen.. dus dat gaat ooit goedkomen
    Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Comment

[QUOTE=Iemand nog goede suggesties waar ik een zuil kan laten maken?[/QUOTE]

Kijk voor een buis eens bij de sloop. En een schijf aluminium tot 25cm diameter van elke dikte koop je voor weinig geld bij Aluminiumopmaat.nl. Iemand met een draaibank maakte van zo'n schijf van 17 cm een mooie kopie van de voet van m'n montering.
      Aan materiaal was ik nog geen 50 euro kwijt. Hoogte zuil 160 cm boven de vloer. De rest staat gewoon als een huis in het zand.
      mvrgr. Wim
      Attached Files

Comment

Originally posted by wkleinbreteler View Post
        Kijk voor een buis eens bij de sloop. En een schijf aluminium tot 25cm diameter van elke dikte koop je voor weinig geld bij Aluminiumopmaat.nl. Iemand met een draaibank maakte van zo'n schijf van 17 cm een mooie kopie van de voet van m'n montering.
        Aan materiaal was ik nog geen 50 euro kwijt. Hoogte zuil 160 cm boven de vloer. De rest staat gewoon als een huis in het zand.
        mvrgr. Wim
        Wim,
        Heb jij ook een NEQ6 pro montering? Zo ja, heb je dan ook een tekening met maten voor mij zodat ik deze kan gebruiken als ik deze wil laten maken? Dan hoef ik niet alles zelf opnieuw op te meten en uit te tekenen met het risico van fouten. Die van jou ziet er prima uit.
        En: heb jij de zuil ook van aluminium of van staal? Wat was de dikte metaal van de zuil?
        Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

De wanddikte van mijn buis is 6 mm, het materiaal is staal.
          Helaas heb ik geen tekeningen van de voet van de montering. Ik heb het origineel gewoon bij een bevriende bankwerker gebracht, die de bovenkant heeft nagemaakt, en de onderkant heeft aangepast op de buis van 17 cm.
          Dat zou je met je eigen montering ook kunnen doen op een moment dat het grijs en bewolkt is (zoals de laatste tijd!).
          Als het helpt, zou ik er eens een foto van kunnen maken op het moment dat de opstelling eens gedemonteerd is.

Comment

Originally posted by paulcolenbrander View Post
            Jan, dompelpomp, en eventueel een baricade (zandzakjes?) op het dak maken zodat bij nieuw water het er niet naar toe loopt.
            Dan hoef je niet te wachten tot t voorjaar :-)
            Dompelpomp is het toch net niet. Meeste van die pompen, laten de laatste paar centimeter liggen omdat dat de minimale diepte is dat nodig is om te kunnen afpompen. En die laatste paar centimeter water gaat het nu juist om. Het alternatief bleek veel eenvoudiger en goedkoper: paar meter tuinslang. Verder niets. Even aan zuigen en met het hevelingsprincipe en de zwaartekracht krijg ik het dak vrijwel helemaal leeg.

Tussenstatus van mijn vorderingen: concreet nog niet zo veel verder gekomen...
            • Een schuifdeur tussen sterrenwacht ruimte en schuurdeel gemaakt.
            • De aangebrachte balken versterkt door er een extra lat op te lijmen, alhoewel ik zelf meen dat dat waarschijnlijk niet echt nodig was.
            • Ik heb al 2 lange Alu 5 mm L-profielen gekocht welke dienst moeten doen als rails voor schuifdak.
            • Werkbank aangebracht.
            • En bezig geweest me te orienteren wat voor zuil ik wil hebben en waar ik deze zou kunnen laten maken. Heb nog gedacht aan knikzuil, maar deze zal toch een rechte zuil worden. De zuil zal uiteindelijk pas als laatste sluitstuk komen omdat ik dan de lengtemaat het beste kan bepalen. Deze wil ik zo hoog mogelijk tegen schuifdak aan hebben, welke nog gemaakt moet gaan worden. Dus opmeten kan pas later. Tijdelijk kan ik zelfs eerst nog mijn driepoot van de montering verhoogd plaatsen als ik nog geen zuil heb.

Komende dagen alvast elektra in sterrenwacht-deel gaan aanpassen.
            Attached Files
            Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

hier nog een foto en tekening wat mijn minimale hoek t.o.v. horizon is wat ik naar zuiden toe vanuit sterrenwacht-schuur kan gaan waarnemen. 23 gr. om boven dak van huis uit te komen. Richting noorden is net zo iets, wellicht iets meer zich. Richting oosten en westen is beter (lager aan horizon) vrij zicht mogelijk.
              Attached Files

Comment

Altijd meer als bij mij... Ik moet even kijk of dat ik nog iets kan aanpassen bij het dak, zodat ik het dak verder weg kan schuiven en meer zicht heb op het zuiden.
                Maar ik pak eigenlijk toch alleen maar objecten die door het Zenit lopen... Want dat is de beste plek om te fotograferen..
                Gewoon ff geen handtekening

Comment

Originally posted by jheuser View Post
                  hier nog een foto en tekening wat mijn minimale hoek t.o.v. horizon is wat ik naar zuiden toe vanuit sterrenwacht-schuur kan gaan waarnemen. 23 gr. om boven dak van huis uit te komen. Richting noorden is net zo iets, wellicht iets meer zich. Richting oosten en westen is beter (lager aan horizon) vrij zicht mogelijk.
                  Lijkt ruim voldoende, al zal die 23 gr. in de praktijk tegenvallen i.v.m. onrustige lucht boven een dak.
                  Maar vanuit de bebouwde kom toch geen slechte optie lijkt me.
                  HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Comment

Originally posted by Twan Bekkers View Post
                    .
                    Maar ik pak eigenlijk toch alleen maar objecten die door het Zenit lopen... Want dat is de beste plek om te fotograferen..
                    Ok, maar in het zenit zie je bijv. niets van Orion om maar een voorbeeld te noemen.
                    Blijft er dan niet te weinig over?
                    HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Comment

Delphi,

dat valt wel mee hoor... En de objecten die ik echt wil hebben en niet zicht baar zijn, dan wil mijn kijker best een keer aftuigen en in de tuin plaatsen.
                      Maar goed dat moet ik ook nog een beetje ervaren met mijn sterrenwacht.. Heb nog niet veel kunnen doen.
                      Gewoon ff geen handtekening

Comment

Puzzelen hoe ik het dakframe voor mijn schuifdak zal gaan maken...

Onderstel (bijna) klaar. Moet toch nog iets ingekort worden.
                        Attached Files

Comment

Lekker bezig Het weer zit mee om door te gaan, geen waarneem weer en droog.
                          Met wat voor wielen ga je werken ?
                          Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Comment

dacht gewone bouwmarkt bokwielen te kopen.

Comment

Ik gebruik 8 van die kleine schuifwand wieltjes. Scheelt ook in de hoogte die erbij komt. Ze beginnen wel wat te piepen......
                              Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

Wat komt er eigenlijk op Jan?
                                Zelf heb ik bitumen golfplaten direct op t frame gemonteerd en de binnenkant met isolatiefolie afgedekt. Houdt het gewicht ook lekker laag!
                                Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

Working...
                                X