Announcement

Collapse
No announcement yet.

ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@Jan,

Als ik voor de hoogte van jou zuil zal moet kiezen zal ik tussen de 150/160cm blijven.
    Jou telescoop hoogte met montering is ongeveer 50cm, 210-50=160cm.
    Nadeel wel is je door het oculair wil kijken dat je er een trap bij moet pakken.

Mijn zuil hoogte is 1 meter, bouwhoogte van heq 5 pro is ongeveer 30cm en kom ik op 130cm.
    Maar mijn oost en west wand zijn 150cm hoog.
    Gewoon ff geen handtekening

Comment

@michaell35: leuk, ik volg jouw bouwvorderingen ook.
      @twan: bedankt voor het opmeten/uitrekenen. Had dat nog niet gedaan.
      Iemand nog goede suggesties waar ik een zuil kan laten maken?
      Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Ff rammel in google naar: Dordrecht metaal, resultaat:
        http://www.dehoopmetaal.nl/

Bijna elk metaal bedrijf kan dat maken... Hoeft geen super bedrijf te zijn, wordt prijs kaartje alleen maar hoger...
        Voordeel is van deze genoemde site, het is in je eigen dorp, dus misschien willen ze je een flinke korting geven Jan!
        Iedereen vindt de sterretjes aan de hemel interessant! Je moet je ontwerp en idee laten zien, en uitnodigen als de sterrenwacht klaar is.

Comment

die Twan. Bedankt, jongen! En de Hoop is ook nog eens een goede instelling voor mensen die er weer bovenop moeten komen van een verslaving. Dat ik daar niet aan gedacht heb.

Enne: De Hoop is een Dorp: "Dorp de Hoop" staat er bij de ingang. Dordt is dat niet hè?
          Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Leuk hoor! Ik ben benieuwd, ik ga dit zeker volgen...
            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Comment

Astrotechniek heeft nog 4 SC zuilen voor 280,- staan. Het schuine deel hoef je niet te gebruiken, kan zo een montering op.
              Ad Mathijssen stond op de beurs in Hattingen, de zuil stond daar ook, echt een super stevig ding. 50KG zuil is 30x25 en 110cm hoog. grondplaat is 50x50.
              Misschien heb je er iets aan, de zuil is ge-poedercoated!
              CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Comment

Van binnen alvast balken aangebracht waar het gat moet komen. Gat wordt 150 x 150 cm. Voor zekerheid even een stempel onder de doorgezaagde balken geplaatst.

Zonnepanelen van schuurdak gehaald, deel van dak vrijgemaakt maar zal voorlopig wel niet zagen worden met al dat water en slechte weer. Met een beetje pech moet ik wachten tot het voorjaar.
                Attached Files

Comment

Originally posted by paulcolenbrander View Post
                  Astrotechniek heeft nog 4 SC zuilen voor 280,- staan. Het schuine deel hoef je niet te gebruiken, kan zo een montering op.
                  Ad Mathijssen stond op de beurs in Hattingen, de zuil stond daar ook, echt een super stevig ding. 50KG zuil is 30x25 en 110cm hoog. grondplaat is 50x50.
                  Misschien heb je er iets aan, de zuil is ge-poedercoated!
                  Paul, bedankt voor je tip. Ik heb ze op hun website bekeken, maar zullen niet voor mij geschikt zijn. Ik denk dat ik maar eentje precies op maat laat maken bij een metaalbewerker in de buurt.

Comment

goed idee, maar toch een opmerking.
                    je nieuwe draagbalken zijn veel te licht op te dragen, zekker ls er water en sneeuw er op ligt.
                    de balken die je nu heb gebruikt zijn, zo te zien 5x75.
                    Deze moet je net als de bestaande balken vervangen tot 5x15/20.

Als je dit niet doet kan je in de toekomst seriuse problemen krijgen
                    gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
                    See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Comment

Mooie plannen!

Ik ben benieuwd, voldoet jouw betonvloer, of ga je er een los betonblok onder storten waar de zuil op komt, zodat de trillingen beter opgevangen worden?

Veel succes!

Groeten Caspar
                      Wat er verder nog op mijn Bucket list staat?
                      Olympus Mons, maar wel met zuurstof

Comment

@starlights: bedankt voor je opmerking, want ik kan in mijn onwetendheid fouten maken en hoor graag verbeteringen. Maar in dit geval is het is gezichtsbedrog, want de bestaande balken zijn slechts 11,5 cm en de nieuwe 9,5 cm. Ik kon geen zelfde maat in de bouwmarkt vinden. Ik ben van plan nog een lat van 2 cm tegenaan te verlijmen en dan zijn ze weer even hoog.

@cas: ik denk dat mijn betonvloer stabiel en stevig genoeg is en heb geen zin bij voorbaat aan te passen. Als ik buiten met m'n sterrenkijker sta, heb ik ook geen last van trillingen dus kan mij niet voorstellen dat dat in de schuur anders zou zijn. Maar als dat wel zo is, kan ik altijd dan nog veranderen.

Comment

Een beton bodem van min. 5cm over de gehele oppervlakte van de sterrenwacht is net zo goed als een beton blok.
                          Ken iemand die dat ook had in zijn sterrenwacht met een CP180montering en iets van 8leuke kijkers erop. Hij zei dat hij geen last had van trillingen.
                          Dus ik denk dat het wel mee zal vallen.

Comment

Jan, dompelpomp, en eventueel een baricade (zandzakjes?) op het dak maken zodat bij nieuw water het er niet naar toe loopt.
                            Dan hoef je niet te wachten tot t voorjaar :-)
                            CGE-PRO, GSO 10" RC f/8, 10" Carbon Newton f/4, AP APO80Q, Atik 383L+, PST.

Comment

Originally posted by paulcolenbrander View Post
                              Jan, dompelpomp, en eventueel een baricade (zandzakjes?) op het dak maken zodat bij nieuw water het er niet naar toe loopt.
                              Dan hoef je niet te wachten tot t voorjaar :-)
                              zo'n pomp heb ik al zitten denken, ja. bedankt.

Comment

Laat ik mijn hond uit, kijk naar boven: volkomen heldere hemel. Naar binnen en sat24.nl gecontroleerd: helaas, slechts een uurtje of zo is het maar helder voordat er bewolking en mogelijk neerslag komt. Precies de tijd die ik nodig heb om m'n spullen op te bouwen.... Had ik nu maar hard doorgewerkt om mijn vaste opstelling te kunnen gebruiken: dak open, even ster-alignment en zoemen maar voor een uurtje. Droom, droom, wordt snel werkelijkheid.

Comment

Working...
                                X