Announcement

Collapse
No announcement yet.

ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ik ga achterin mijn schuur ombouwen tot sterrenwacht

Ik heb besloten een deel van mijn schuur op te offeren om daarin een vaste telescoop opstelling te gaan maken.

Soms zijn er een paar uurtjes helder en dan is het voor mij nu niet de moeite om 3/4 uur te gaan opbouwen en later - soms halverwege de nacht - alles weer af te breken en binnen op te ruimen. Dan ben ik jaloers op al die mensen die hun telescoop alleen maar hoeven uit te zetten en het dak dicht te schuiven.

Ik heb deze zomer de knoop doorgehakt en tot dit besluit gekomen. Eerst de schuur opgeruimd en veel oude troep weggegooid. Bij begin van de schuur zat een afdak dat nu bij de schuur getrokken is zodat qua schuurruimte er niets verloren gaat als er achterin ruimte vrijgemaakt wordt. Ik maak een apart afgesloten gedeelte waar een gat in het dak komt met een schuifdak erboven. Er komt een zuil in het midden gemonteerd op de al aanwezige betonnenvloer. Zo kort samengevat klinkt het eenvoudig en zo gepiept, maar ik ben niet zo vlot met (ver-)bouwen en heb niet zo veel vrije tijd om dit om te doen.

Ik zal af en toe wat vorderingen hier met jullie delen en hoor graag 'tips & trics' en 'do's & don'ts' van diegenen die al ervaring hebben opgedaan met het bouwen van een eigen sterrenwacht.

Bij deze alvast een eerste impressie van de aanvang van de werkzaamheden.
    Attached Files
    Last edited by jheuser; 26-11-12, 08:19. Reason: typevouten
    Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Goed bezig! Zeer verstandige keuze. Dit gaat je meer opleveren dan een grotere telescoop/zwaardere montering!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Prima idee! Ikzelf heb dat ook gedaan, het verlagen van de drempel om te gaan waarnemen helpt echt! Sinds ik een vaste opstelling heb, kijk ik zelfs wanneer de hemel maar een half uurtje helder is. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen!
      Martijn
      RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Comment

Leuk Ga dit zeker volgen. 'zit' ook nog steeds met het idee. Succes met de verbouwing.
        Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Comment

Altijd leuk zo'n topic! Veel succes!

Casper
          Ik tuur graag naar obscuur.

Comment

Succes.
            What where the skies like when you were young?

Comment

Er worden wel heel veel huisjes de laatste tijd gebouwd! :lol: Allemaal om een reden, alle heldere uren gebruiken die mogelijk zijn! Dit wordt wel een mooie.... Muren heb je al, betonnen fundering ook al.

Succes met dit bouw project!
              Gewoon ff geen handtekening

Comment

overzicht indeling schuur-sterrenwacht:
                Attached Files
                Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Comment

Goed bezig met een goed idee!
                  Heb je ook al een idee op wat voor sokkel je de monteringkop gaat plaatsen?
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                    Goed bezig met een goed idee!
                    Heb je ook al een idee op wat voor sokkel je de monteringkop gaat plaatsen?
                    Nee, nog niet. Ik had half jaar geleden bij Astrotechniek geinformeerd naar hun RP-152 zuil. Deze was redelijk goedkoop, maar nu ik er opnieuw naar vraag is deze opeens 2x zo duur geworden omdat hij nu nieuw materiaal moet inkopen voor nieuwe zuilen. Ik heb de knikzuil van Twan gezien en leek mij ook wel een goed idee, alleen misschien wat onhandig omdat ik vrij hoog moet uitkomen en dan veel ruimte in beslag neemt.

Comment

De onderkant van de zuil kan recht blijven. De knik moet zo hoog zitten dat de kijker erdoorheen past, maar het stuk waar de kijker niet komt kan wel recht blijven.
                      What where the skies like when you were young?

Comment

Ik heb de knik gelijk gemaakt, want misschien zet ik er later wel een hele grote kijker op....
                        En ja dan moet de knik laag zitten. Hoe hoog is de schuur?
                        Gewoon ff geen handtekening

Comment

Veel succes!

Comment

hoogte schuur is 2.10 meter.

Comment

Dat is inderdaad een mooie plek daarvoor, ik ben ook al een beetje bezig, heb hier ook een topic over mijn tuinhuis die ik volgend jaar wil gaan bouwen, ik heb wel een 3D tekening gemaakt hoe het er ongeer uit moet gaan zien., ik volg jou vorderingen ook.

Succes met de bouw.
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X