Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar mat-zwarte spuitverf kopen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar mat-zwarte spuitverf kopen?

Beste forummers,

Ik zou graag de trussen van mijn lightbridge, die nu nog zilvergrijs zijn, mat zwart spuiten.
    Kan ik de spuitverf gewoon bij gamma halen?

groeten,
    Joost
    30cm f/5 Truss-dobson; 20cm f/5 Kofferdob; 13cm f/5 Skywatcher Explorer

Hammerite 'high temp' hittebestendige kachel spuitverf. Bij elke bouwmarkt voor ca 6 euro te koop.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
      hittebestendige kachel spuitverf. Bij elke bouwmarkt voor ca 6 euro te koop.
      Nou das wel erg goedkop dan heb onlangs nog 15,00 betaald voor een spuitbus hittebestendige mat zwart.
      geef eens een link waar je het kan krijgen voor genoemde prijs.
      Geïsoleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Ik zou de trussen niet schilderen ivm beschadiging op den duur.
        Beter is om ze te voorzien van krimpkous. Is wel wat duurder maar dan ziet het er stukken beter uit.
        Zie hiervoor Conrad en zoek op krimpkous.

Commentaar

De trussen even opschuren met korrel 600 ofzo en in de primer zetten. Daarna weer even opschuren als het droog is en de matzwarte verf erop. Dan kan het heel wat hebben.
          Bij de gamma kan je motip spuitbussen kopen die zijn goed, de primer van hetzelfde merk kopen.
          Ze verkopen ook matzwart.
          Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp Bekijk bericht
            Beter is om ze te voorzien van krimpkous. Is wel wat duurder maar dan ziet het er stukken beter uit.
            Lijkt mij ook beter/duurzaamder dan verf...

Als het aluminium NIET geanodiseerd is , heb je met er verf op te spuiten even een mooie afwerking. Bij de eerste keer dat de telescoop uit elkaar moet heb je dan reeds lakschade en ziet het er niet mee zo fraai uit.
            Dus volgens mij ook beter krimpkous !
            12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Commentaar

[KAARTJE][/KAARTJE]
              Oke, maar moet je dan niet een hele lange krimpkous hebben?
              Heb je een linkje naar zo'n lange krimpkous?

Commentaar

Trouwens, als ze beschadigd zijn dan spuit ik er toch nog een keer over de beschadiging heen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Boost Bekijk bericht
                  Ik zou graag de trussen van mijn lightbridge, die nu nog zilvergrijs zijn, mat zwart spuiten.
                  Ik zag laatst bij Praxis schoolbordenverf in een spuitbus...
                  Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door Boost Bekijk bericht

Oke, maar moet je dan niet een hele lange krimpkous hebben?
                    Heb je een linkje naar zo'n lange krimpkous?
                    Kijk hier eens of je maat er tussen zit. http://www.stagesupplies.nl/krimpkous.htm

Anders via google ff zelf zoeken. Je geeft nl. geen maatvoering op en dan is het moeilijk zoeken voor ons.

Commentaar

Schoolbordenverf reflecteert ook als het licht er schuin opvalt. Ik gebruik daarom zwarte latex muurverf. Bij de verfspeciaalzaak gekocht. Het was bij mij wel geljk heel veel en daardoor wel behoorlijk prijzig. Ik zou daarom eerst even vragen hoe duur het wordt.

Een optie is om de trussen met plakvelours te beplakken. Goed zwart en het is minder koud bij het vastpakken. Het weegt wel extra en dat is slecht voor de balans.
                      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Het enige wat je zwart hoeft te maken zijn de delen die je door het gat van de focuser ziet. In de praktijk vrijwel altijd slechts een klein deel van het trusspaar tegenover de focuser. De rest van je trusses zwarten is natuurlijk wat mooier (heb ik ook gedaan), maar voor het functionele hoef je het meestal niet te doen.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Kijk hier eens of je maat er tussen zit. http://www.stagesupplies.nl/krimpkous.htm

Anders via google ff zelf zoeken. Je geeft nl. geen maatvoering op en dan is het moeilijk zoeken voor ons.
                          Mijn excusses, ik zag op conrad alleen maar kleine maten en had geen idee dat er ook nog grotere krimpkousen bestonden. (waar worden die toch voor gebruikt?)

Plakvelours is een optie, heb ik ook overwogen alleen ik ben bang dat het snel los laat. Uit eerdere ervaring met plakvelours weet ik dat de kans wel aanwezig is dat het los laat.

@Roel: Dat kan natuurlijk ja, maar ik heb ze ook, net als jouw, het liefst helemaal zwart.

Commentaar

Bij Conrad kan je voor krimpkous gewoon het aantal meters opgeven. Ik heb hier nu een krimpkous van 8 meter liggen voor de trussen van mijn telescoop...

Motip matzwarte spuitverf (hittebestendig) is ook wel mooi, maar die moet eigenlijk in de oven uitharden en daar gaan die trussen vast niet inpassen.

Commentaar

Motip 4031 hittebestendig zwarte verf spuitbus €12,26 bij Woodtex (en vele andere DHZ zaken). Gebruikt om de binnenkant van de focusser mee te zwarten. Alles is netjes mat zwart...

Commentaar

Werken...
                              X