Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lightbridge balance mod

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lightbridge balance mod

Beste forumers,
    Ik loop al een tijdje met het probleem dat mijn lightbridge niet goed gebalanceerd is.

Ik heb even gegoogled en heb een goede oplossing gevonden.
    Een ketting aan de onderkand bevestigen lijkt het probleem goed te verhelpen.

Helaas ben ik nu niet zo'n goede ATM-er en vraag daarom een beetje help.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 419-1[1].jpg views: 1 grootte: 57,7 KB id: 1099644
    Op de foto is een ketting gemonteerd met behulp van een haak in de onderkant van de telescoop.
    Het lijkt me handig om zo'n zelfde ketting achter mijn scoop te bevestigen.
    Er is alleen een probleem: Hoe bevestig ik zoiets?
    Moet ik dan eerst een gat boren in de onderkand van de scoop, daarna draad tappen en dan een haak met draad In het gat draaien? of denk ik veel te moeilijk?
    Aan de onderkand van mijn telescoop zitten zwarte en witte knoppen, wit voor collimeren en zwart om de collimatie vast te houden. Zou ik er n van uit kunnen draaien en die vervangen met een haak?

graag hoor ik jullie reacties.
    Groet,
    Joost
    Last bewerkt door Boost; 20-11-12, 19:13.
    30cm f/5 Truss-dobson; 20cm f/5 Kofferdob; 13cm f/5 Skywatcher Explorer

Jaaa! De volgende Meade met balans problemen! Welkom bij de club.

Deze oplossing kende ik nog niet, maar lijkt mij zeker geen slechte. Lekker low-budget en super KISS!
    Ik denk dat je er met een grote musketonhaak of harpje al zou kunnen zijn. Wel oppassen dat de boel
    niet in de ventilator komt.

Extra voordeel is dat je hem nu gewoon buiten kan laten staan, vastgemaakt aan een lantaarnpaal of dergelijke... :p

Succes met jou oplossing en laat weten hoe het uitpakt.
    (En waarom kunnen ze deze dingen toch niet beter uitvoeren! Iedereen gaat toch voor grotere oculairs en zwaardere
    zoekers bij zo'n kijker! Daar moeten ze rekening mee gaan houden!)
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
      (En waarom kunnen ze deze dingen toch niet beter uitvoeren! Iedereen gaat toch voor grotere oculairs en zwaardere
      zoekers bij zo'n kijker! Daar moeten ze rekening mee gaan houden!)
      Precies, iets raars inderdaad.

Ik kwam net dit plaatje tegen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Inset[1].jpg views: 1 grootte: 92,1 KB id: 1056416
      Hier lijken de witte knobs vervangen te zijn door gewichten.
      Is dit aan te raden of krijg ik dan problemen met collimatie?

Ook kwam ik dit tegen. Magnetische gewichten. Dit spreekt me ook wel aan omdat ik hievoor niet aan mijn scoop hoef te knutselen.
      Weet iemand een site waar ik deze kan kopen maar waarbij ik niet dollars hoef te betalen?
      Last bewerkt door Boost; 20-11-12, 19:35.

Commentaar

Dat zij farpoint tegengewichten. Theritz heeft ze. En volgens mij werken ze naar behoren bij hem.
        Even afwachten wat hij er over zegt...
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Collimatieproblemen krijg je niet want de collimatieknoppen zijn gewoon vrij en te gebruiken.

Commentaar

Bij een Lightbridge krijg je dan wel degelijk collimatieproblemen. Normaal gesproken zouden die drie bouten inderdaad voldoende moeten zijn, maar om n of andere raadselachtige reden gebruikt Meade standaard te slappe veren waardoor de drie andere moeren de resterende tegendruk moeten geven...

Overigens zijn er in de handel passende verensetjes te koop die wl goed zijn, maar daar betaal je wel meteen weer de hoofdprijs voor: http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=779
            Last bewerkt door Roel; 20-11-12, 19:43.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ze zitten bevestigd op de collimatie-vastzet-knoppen (als dat zo heeft )

De standaard Lightbridges komen met vrij lichte veren bij de collimatiebouten, dus vastzetten is dan nodig.
              Bij mij zijn de veren voor zwaardere veren vervangen waardoor de collimatie redelijk goed blijft zonder de
              vastzet bouten.

Wellicht dat jij deze hierbij dus ook nog zou moeten vervangen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
                Overigens zijn er in de handel passende verensetjes te koop die wl goed zijn, maar daar betaal je wel meteen weer de hoofdprijs voor: http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=779
                Die had ik al in mjijn hoofd zitten ja! Had je al gezegt in kollasse
                Maar dat ga ik waarschijnlijk ook doen.

ik zal even Theritz's mening afwachten.

Commentaar

Hoooi! Daar ben ik dan! :razz:

Ik heb inderdaad die Farpoint gewichten. Die moet je samen met de strakkere Bob's Knobs veren gebruiken anders verlies je voortdurend je collimatie. Die standaard Meade veertjes zijn namelijk niet sterk genoeg om je spiegel omhoog te houden en daarom moet je ze dus vervangen door strakkere, van Bob.

Dat heb ik dus gedaan en dan werkt het prima. Ik vind het een mooie oplossing, maar het is een relatief dure met $67.00 inclusief verzenden (www.smartastronomy.com --> verkopen ze niet meer zo te zien). Zelf vond ik het een prima prijs hoor maar gratis is goedkoper.
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik heb nog wel ergens een 8cm doorsnede 4 cm hoog, zwart rondje liggen...
                    Je moet er alleen zelf nog even een rails bij maken.
                    http://www.astroforum.nl/showthread....l=1#post457917

Commentaar

Oke, Farpoint is inderdaad prijzig en ligt te hoog boven mijn budged.
                      Ik heb deze discussie niet voor niets in het ATM topic gezet dus ik ga dan ook proberen om zelf iets in elkaar te flansen.
                      De ketting lijkt mij tot nu toe de beste en budgedvriendelijkste oplossing maar... hoe ga ik die bevestigen?
                      Boren in de onderkant van de buis of n van de witte knobs vervangen door een haak?

Commentaar

Nog budgetvriendelijker?

Plan een strook dikke klitteband op je LTA. En dan een zakje wat daar aan vast kan klitten. Daar wat zwaar spul in en klaar.
                        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Origineel geplaatst door BoertjeB Bekijk bericht
                          Ik heb nog wel ergens een 8cm doorsnede 4 cm hoog, zwart rondje liggen...
                          Je moet er alleen zelf nog even een rails bij maken.
                          http://www.astroforum.nl/showthread....l=1#post457917
                          Dat is ook een oplossing ja.
                          Toch lijkt mij een ketting handiger want: je hoeft de gewichten niet te verslepen zodra je je telescoop in een horizontale positie zet.
                          Bij een ketting komt er namelijk automatisch meer gewicht bij zodra je de telescoop in een meer horizontale positie zet.

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                            Nog budgetvriendelijker?

Plan een strook dikke klitteband op je LTA. En dan een zakje wat daar aan vast kan klitten. Daar wat zwaar spul in en klaar.
                            Het moet er ook nog een beetje leuk uitzien h?

Commentaar

Roze zakje?

Commentaar

Werken...
                              X