Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weer eentje beplakt met plak-velours...... Tapijtje leggen in de telescoop.......

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weer eentje beplakt met plak-velours...... Tapijtje leggen in de telescoop.......

Goeiedag, ook ik heb een tijdje geleden mijn telescoop ( 10ince gso) beplakt met plakvelours en moet zeggen dat de details van jupiter en de heldeheid van de sterren zichtbaar zijn toegenomen.
    Deze avond heb ik mijn spider beplakt, hopelijk maakt dit ook iets uit, alle kleine beetjes helpen, toch...????

Het is zeker zinvol om te telescoop te beplakken aan de binnenkant met plakvelours, superbedankt voor degene die dit adviseerde.........
    Voeg bestanden toe

Het contrast is dan beter! de ster word er in ieder geval niet helderder van.

Commentaar

Lekker zwart! Alleen denk ik dat de spiders beplakken een minder goed idee is. Die wil je namelijk zo dun mogelijk houden.
      10" SW Flextube dobson

Commentaar

Contrast op Jupiter neemt inderdaad toe. Als gevolg van het toegenomen contrast meende ik perifeer waar te nemen grenssterretjes een fractie vaker te zien dan voorheen.( Binnen een waarneemtijd van bijvoorbeeld 1 minuut)*1 De telescoop komt niet dieper. Ik kwam dus niet over een eerder behaalde grensmagnitude heen. Roland V noemt dat al.

Hoe dikker de spiderarmen, des te dikker de spikes bij heldere sterren / planeten is mij ook altijd geleerd. Even goed opletten bij het waarnemen de volgende keer. Anders zou het ik velours op de spiderarmen zelf weer verwijderen.

Op deepsky ( zonder hinderlijk van buiten komend strooilicht) is er door mij geen verschil gezien.

*1 Edit: Het kan ook zijn dat dit kwam door verbeterde see´ng in de Maksutov-buis. Welke van de twee factoren verantwoordelijk is, ben ik niet uit. Behaalde resultaten in een refractor lijken te wijzen in de richting van verbeterde see´ng als oorzaak.
        Last bewerkt door John Baars; 16-11-12, 00:33.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Het is ook om uit te proberen op de spider, en nogmaals bedankt voor de goede en zeer bruikbare tips.........
          Na het beplakken van de telescoop is het visueel waarnemen behoorlijk toegenomen en met foto`s maken ook, zeer zeker van de maan en ik maak nog steeds foto`s met een zeer goedkope camera....

Ik zal zeker opletten of ik nog verschil zie met de beplakte spider, als er achteruitgang is in het waarnemen zal ik u op de hoogte stellen en anders is het de paar uurtjes waard geweest om je spider ook te beplakken...

Commentaar

Kon niet wachten deze avond, heb wat test foto`s en filmpjes gemaakt van jupiter met bewolking........... let wel, de foto`s en filmpje zijn gemaakt met een goedkope camera....

Voeg bestanden toe
            Last bewerkt door nmaharts; 17-11-12, 00:19.

Commentaar

Werken...
            X