Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelfbouw kunst ster nieuw

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw kunst ster nieuw

Had al reeds eerder een kunst ster gebouwd maar ik was gisteren bij de ACTION en zag daar een zaklampje liggen met de nieuwste XL- L led
    generatie met 4X 1,5 V knoop cellen deze leds geven een enorme licht opbrengst ca 600 /900 lumen.
    Het transparant zaklampje kost de lieve som van 1,79 Euro, incl batterij daar kun je even geen bult aan vallen gelijk aan de slag bij thuis
    komst,het belangrijkste is dat men een dun plaatje moet hebben met een zuiver rond gaatje van ca 0,01/2 mm en die heb ik gelukkig..

Zie foto's ik heb een magneet bevestiging gebruikt om de ster aan een lantaarnpaal vast te klikken op 40....meter en op elke gewenste hoogste, heb hem gisteravond uit geprobeerd het beeld met de concentrische cirkels is mooi helder en staat echt muisstil, en dan zie je zeer nauwkeurig waar die uit collimatie zit. Had daarvoor de C8 ook nog even op een ster geprobeerd maar door de slechte seeing stond de het beeld sterk te golven zodat er niet goed te collimeren was op die wijze.

NB: deze led aansturing heeft 2 lampjes wit aan de voorzijde zijde en oranje aan de achterzijde,die laatste heb ik er af geknipt heb je immers niet nodig en spaart weer stroom, stroom gebruikt die bijna niet heb deze gisteravond bij - 0 Gr 1/5 u buiten laten branden en is nog steeds even fel...Oja 15min prutsen en er is een ster geboren

bedankt voor het kijken.
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door Zenit; 15-11-12, 14:54.
    Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Inderdaad een heel mooie oplossing. Dat ga ik zeker ook proberen te maken!
    Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Leuk projectje. Iets om mee aan de slag te gaan. Maar . . .
      Alles goed en wel, maar iedereen heeft niet zomaar een plaatje met zo'n klein gaatje.
      Hoe meet je trouwens zo'n klein gaatje op?
      HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Origineel geplaatst door Zenit Bekijk bericht
        [...] met een zuiver rond gaatje van ca 0,01/2 mm
        Wat gaat er mis als dit gaatje niet rond is? Volgens mij krijg je dan alleen een andere intensiteit als je onder een andere hoek naar het gaatje kijkt, door andere diffractie. Zo voor mijn gevoel heb je hier pas bij meters telescoopdiameter last van op die afstand van 40 m. Of zie ik iets over het hoofd?

Commentaar

Origineel geplaatst door delphi46 Bekijk bericht
          Hoe meet je trouwens zo'n klein gaatje op?
          Het gaatje is met een laser machine gemaakt en wordt dan ingesteld op genoemde maat.
          Ge´soleerde C8 op EQ3 Bresser ATM 80mm f/4,7 met verrekijker - triplet (gepimpte) Celestron Skymaster 15X70 verrekijker TS 20X80 -T triplet.

Commentaar

Origineel geplaatst door RCS Bekijk bericht
            Wat gaat er mis als dit gaatje niet rond is?
            ik denk dat er dan een onregelmatigheid aan de buitenste concentrische cirkel zal gaan optreden.

Commentaar

Hier een van de kunstster opname C8 collimatie met 2,5 TV op ca 40meter in donker DMK 21 / 618 ik heb nu alles 100% op scherp staan ..
              Voeg bestanden toe
              Last bewerkt door Zenit; 16-11-12, 23:22.

Commentaar

@ Zenit

Een schitterende oplossing! Ik zit gelijk door te peinzen. Als je nou niet over een laser beschikt die 0,01 of 0,02 mm kan boren, kan je de ledzaklantaarn richten op een kerstbal 40m verder weg en zo toch een nepsterretje genereren. Als het lukt met de zon overdag, moet dit toch ook lukken? Of zou het licht dan te zwak zijn? Het lichtje moet dan 80m overbruggen en een weerkaatsing overleven..graag jouw idee hierover
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Een laserpointer haalt die 80 m wel!

Maar nu begin ik nieuwsgierig te worden over de afmetingen en vorm van het gaatje en wat het doet met het sterbeeld. Even wat rekenen...

Commentaar

Heel mooi! Een schitterende oplossing voor de collimatie zonder afhankelijk te zijn van de seeing!
                    Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Een klein gaatje.

Voor o.a. gehoorapparaten zijn er batterijen in de handel van het type ôZinc-airö.
                      Deze batterijen geven pas spanning af als er een sticker , die een heel klein gaatje afdekt, verwijderd wordt.
                      Als je kans ziet om het batterijtje fatsoenlijk te slopen, houd je een rond hulsje over met een minuscuul gaatje.
                      Misschien is dat bruikbaar. (Google op b.v. ô Zinc-air P10ö)
                      Groet, Henk-0

Commentaar

Mooi idee die batterijtjes! Ik heb er een stel liggen dus ben even aan het meten gegaan: In het zink-lucht batterijtje hier voor me (hema, type 675) zitten zelfs 5 gaatjes. Zo met een loupe (32x) te zien zijn de meeste mooi rond. Helaas, de diameter (schuifmaat) is zo'n 0.2 mm, een factor 20 te groot.

Commentaar

Zo, even uitgerekend wat er gebeurt bij een kunstster op 40 meter afstand, bekeken door een C8.
                          De kunstster is bewust "verkeerd" gemaakt: deze is niet rond maar elliptisch, met de lange as twee keer zo groot als de korte as.

Ik heb rekening gehouden met twee effecten:
                          1. Het licht is niet homogeen verdeeld als het bij de telescoop aankomt
                          2. Je ziet de vorm van de kunstster door de telescoop (als de resolutie van de telescoop dit toelaat)

Ik dacht eerst dat het eerste effect belangrijk zou zijn, maar het blijkt dat het tweede effect eigenlijk vervelender is.

Hieronder een serie plaatjes, met drie berekende buigingsbeeldjes: links voor een "ideale" C8, midden met de effecten van de inhomogene lichtverdeling, en rechts met beide effecten meegenomen.

Voor een gat van 0.020 mm bij 0.040 mm:
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_0.020.png views: 1 grootte: 9,3 KB id: 1056356

0.040 bij 0.080 mm:
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_0.040.png views: 1 grootte: 10,0 KB id: 1056357

0.100 bij 0.200 mm:
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_0.100.png views: 1 grootte: 9,7 KB id: 1056358

0.200 bij 0.400 mm:
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_0.200.png views: 1 grootte: 9,1 KB id: 1056359

Conclusie:
                          Bij deze afstand en telescoop gaat het nog prima met een gat van 0.020 bij 0.040 mm, het hoeft bij deze afmetingen niet rond te zijn.
                          Bij 0.040 mm voor de korte as wordt het al wat waziger en is er een asymmetrisch contrastverlies te zien bij de eerste donkere ring en de 2e (heel zwakke) diffractiering.
                          Als het gat groter wordt (0.1 bij 0.2 mm) is er nog veel meer contrastverlies, en beginnen de effecten van inhomogene verlichting van de telescoop ook zichtbaar te worden
                          Gaten van 0.2 bij 0.4 mm gaan echt niet meer goed op 40 meter afstand.
                          De oplossing is echter simpel: hang de kunstster verder weg op, dan wordt het probleem kleiner terwijl het gat nog even groot en asymmtrisch mag blijven.

Commentaar

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
                            Mooi idee die batterijtjes! Ik heb er een stel liggen dus ben even aan het meten gegaan: In het zink-lucht batterijtje hier voor me (hema, type 675) zitten zelfs 5 gaatjes. Zo met een loupe (32x) te zien zijn de meeste mooi rond. Helaas, de diameter (schuifmaat) is zo'n 0.2 mm, een factor 20 te groot.
                            Ziet er volgens mijn berekeningen op 40 m met een C8 zo uit (meest rechtse plaatje):
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_round_0.200.png views: 1 grootte: 9,6 KB id: 1056360

En op 100 m zie je dit:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: artifical_star_hole_d=100m_round_0.200.png views: 1 grootte: 10,4 KB id: 1056362

Edit: trouwens leuke methode om de collimatie te testen op deze manier!
                            Last bewerkt door RCS; 18-11-12, 00:12.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                              @ Zenit

Ik zit gelijk door te peinzen. kan je de ledzaklantaarn richten op een kerstbal 40m verder weg en zo toch een nepsterretje genereren. Als het lukt met de zon overdag, moet dit toch lukken

Dat kan zeker wel als je over een zaklamp beschikt die met gemak een strakke lichtbundel kan werpen van 150 - 200 Meter dan werkt een kerstbal net zo goed.
                              Ik had dit overigens al reeds uitgetest beschik zelf oven een zaklamp met de nieuwe XL generatie led is ca 900 lumen / 3watt de bundel blijft klein ook op grote
                              afstand tot over de 200 meter,dat komt door diepte - kromming v/d de parabool reflector spiegel, heb deze lamp hier al eens afgebeeld vanuit mijn 1ste selfmade ster.

NB: Maar je kunt de zon ook op de kerstbal laten schijnen moet wel van achteren op de bal schijnen dus met de zon in de rug, ook dat heb ik al reeds getest aan een lantaarnpaal op 4meter boven de grond op 40 - 50 meter afstand.Dit werkt ook goed maar in donker met de ledverlichting werkt het mooiste dan kun je zeer nauwkeurig in alle rust zien wat er mis is met de collimatie.
                              Last bewerkt door Zenit; 18-11-12, 11:43.

Commentaar

Werken...
                              X