Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bluetooth verbinding naar de montering?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bluetooth verbinding naar de montering?

Beste Astrovrienden;

Al enige tijd loop ik met het idee om een bluetooth adapter te ontwikkelen voor mij telescoop, om de telescoop bijvoorbeeld te verbinden met bijvoorbeeld SkySafari of Stellarium.

Allereerst ben ik op de hoogte dat je dit natuurlijk gewoon kan kopen voor zo'n 100 euro, maar als ontwikkelaar wil je dit natuurlijk zelf ontwerpen. Ik ga gebruik maken van een standaard bluetooth chip, die ik ga configureren met een microprocessor. Deze micro gaat alleen (of hoofdzakelijk) de configuratie en instelling van de bluetooth voor zijn rekening nemen, en misschien wel een beetje indicatie voor data (LED's).

Nu weet ik dat je via Stellarium met de telescoop (CGEM) kan verbinden op een snelheid van (9600, N, 1). Dit is natuurlijk goed te configureren in bluetooth. De "pairnaam" kan ik zelf kiezen en instellen, evenals de Passkey e.d.

Omdat dit allemaal in theorie mooi gaat werken, is het maar de vraag of ik het ook echt in werkelijkheid kan laten werken. Electrotechnisch/datatechnisch natuurlijk wel, maar hoe gaat bijvoorbeeld de ASCOM driver om met een "niet geregistreerde" Bluetooth adapter, en hoe gaat SkySafari/Stellarium hiermee om?

Ik ben al wel zo vrij geweest SkySafari aan te schaffen voor Android, maar heb er nog geen enkele ervaring mee, Stellarium is voor mij meer bekend. Via RS-232 kan ik al perfect mijn telescoop (Celestron CGEM) besturen.

Mijn vraag is nu, zijn er toevallig al mensen die ervaring hebben in het bluetooth verbinden van de telescoop? Dit kan zijn hoe de instellingen moeten zijn voor bluetooth, maar ook hoe ik bijvoorbeeld de ontwikkeling van mijn eigen module het best op kan bouwen. Ik wil zeer binnenkort mijn idee in uitvoering gaan brengen, maar alleen als ik daar positieve reacties op krijg dat de slagingskans aanwezig is. De modules (bluetooth bijvoorbeeld) zal ik moeten aanschaffen, dus ik wil wel een redelijke slagingskans hebben en voor mezelf overtuigd zijn dat het kan werken...

Wie kan mij van meer informatie/tips voorzien? Dit kan bijvoorbeeld al zijn door aan te geven of de communicatiesnelheid die ik gaf (9600 bps) klopt, en of ik vast zit aan speciale "Bluetooth namen" waar ik in programma's uit kan kiezen.

Kortom, wie helpt?

Alvast bedankt!!
    Celestron CGEM mount with Meade 8" SN f/4 incl Moonlite remote control focusser, NextImage/DMK21AU04.AS guider scope, D600 Nikon, 40D Canon Modded (BCF-400)

Origineel geplaatst door Bronkie Bekijk bericht
    Wie kan mij van meer informatie/tips voorzien? Dit kan bijvoorbeeld al zijn door aan te geven of de communicatiesnelheid die ik gaf (9600 bps) klopt, en of ik vast zit aan speciale "Bluetooth namen" waar ik in programma's uit kan kiezen.
    Ik heb dit gedaan. Wat wil je precies maken, vanaf losse chip of cmplete PCB? Je kunt idd RS232-over-Bluetooth (SPP) modules kopen, ik gebruik die van Roving (zie bv sparkfun.com). Ze zijn vrij eenvoudig te gebruiken, en kunnen in een handige default instelling geconfiureerd worden via een aantal pinnen (bv 9600 baud).
    Je moet altijd in ieder geval 1x 'pairen' om de link mogelijk te maken. Ik weet niet hoe makkelijk Android hierin is, ik ken alleen de Windows mobile omgeving (en die is vrij beroerd).

Zie hier een overzicht van mijn pogingen. Schemas e.d. (in Eagle formaat) kan ik je via pm sturen.
    Arjan

Commentaar

De broncode van Stellarium is vrij beschikbaar, dus je zou alle informatie wat betreft de bluetoothverbinding daar uit kunnen halen. En als Stellarium alleen een virtuele seriele verbinding over bluetooth opzet, weet je in principe ook voldoende.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

BDSC...

Commentaar

Dat is gaaf, ook een zeer gave site met links naar zelfbouw digital setting circles! Dat is mooi voor mijn toekomstige field-dob......
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Bedankt allemaal voor de input. Als ik dit zo lees dan is het gewoon op te bouwen als transparante RS-232 - Bluetooth bridge, dus dat moet te doen zijn. Ik ga er wat leuks voor verzinnen (mooi klein opbouwen denk ik) en dan moet t lukken!

Ik hou jullie op de hoogte!
            Celestron CGEM mount with Meade 8" SN f/4 incl Moonlite remote control focusser, NextImage/DMK21AU04.AS guider scope, D600 Nikon, 40D Canon Modded (BCF-400)

Commentaar

Werken...
            X