Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Van Boldob naar GOTO Dob

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Van Boldob naar GOTO Dob

Hi all,

Zoals jullie weten ben ik begonnen met de bouw van een GOTO dobson, waardoor de periode van m'n boldobson ten einde komt.

Die had wel een aantal voordelen, onder meer dan je geen dood punt hebt in het zenit maar met de bolvormige onderkant heel soepel in het zenit kan waarnemen. Doordat de kijker om z'n as kan draaien kan je bij lage objecten de kijker zodanig draaien dat je van bovenaf er in kijkt. En de Hubble Optics sandwich spiegel is 25% lichter in gewicht en in 20% van de tijd ten opzichte van conventionele 1:10 spiegels heeft deze spiegel vrijwel de omgevingstemperatuur bereikt.

Die boldobson heeft zichzelf bewezen want hij was van goede kwaliteit en ik heb er met veel plezier mee waargenomen. Ook bij de producent Mag1 Instruments bleek door de jaren heen dat een fors aantal klanten de voordelen zagen van een dobson met bolvormige onderkant.
    Maar stilstand is achteruitgang en het wordt tijd dat ik maar eens overstap op GOTO, om zo ook de moeilijker vindbare objecten eenvoudig in beeld te krijgen en te kunnen blijven volgen

Ik heb het ontwerp van deze GOTO zodanig gemaakt dat ik de vangspiegelkooi, trusses en spiegelcel hergebruik, feitelijk hoef ik alleen een nieuwe spiegelbak te maken die passend wordt in de onderbouw die ik reeds bezit. Daar zitten de motoren al op en het Cibulski aandrijfsysteem met handcontroller. ik moet alleen de snaaraandrijving maken voor de azimuthaandrijving, de uurasaandrijving is er al. En dus moeten de nieuwe parameters in de software worden aangepast.

Op bijgesloten foto's is de Boldobson te zien en de spiegelbak van de nieuwe kijker, De spiegelcel heb ik dus hergebruikt en het geheel is van bovenaf collimeerbaar, wel zo comfortabel. Tijdens astroweken in Frankrijk is gebleken dat ik zelf binnen 1 a 2 minuten de hoofdspiegel kan afstellen.
    De vangspiegel is gefixeerd, collimeren hiervan gebeurd door de vangspiegelkooi te kunnen afstellen zodat de hoek tussen focuser en secondaire spiegel niet veranderd.

Ik hou jullie op de hoogte van m'n vorderingen.....

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 727a.JPG views: 1 grootte: 74,5 KB id: 1099502Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 003a.JPG views: 3 grootte: 84,7 KB id: 1099503Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1315.JPG views: 3 grootte: 36,8 KB id: 1099504Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 35.5 boldobson.JPG views: 3 grootte: 74,3 KB id: 1099505Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SP32-20080409-141116-231x153.jpg views: 5 grootte: 7,7 KB id: 1099506
    Classic C11 1979 2.0 in wording, Meade 10" LX200 (GPS, UHC), Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Leuk project. Die besturing die je gaat toepassen kende ik tot dusver nog niet.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Goed plan om zoveel mogelijk van de oude kijker her te gebruiken, dat zal een hoop tijd schelen. Wat me wel spannend lijkt is het gewichtsverschil tussen de oude en de nieuwe mirrorbox. Hoe heb je dat aangepakt?
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Die nieuwe hoofdspiegelbox wordt wat lichter dan de vorige bolvormige onderkant, want die bezat een aantal kontragewichten om de zaak in balans te houden. Die zijn bij de nieuwe GOTO opzet niet nodig, omdat je door de plaatsing van de bananen de balans heel nauwkeurig kan krijgen ......
        Classic C11 1979 2.0 in wording, Meade 10" LX200 (GPS, UHC), Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Bevalt die Hubble Optics spiegel een beetje? Ik ben zelf nog op zoek naar een spiegel voor een zelfbouwprojectje, en ik zie HO spiegels regelmatig vrij goedkoop op Ebay staan. Ik las laatst ecther ook een spookverhaal van Scorpio dat de coating zó kwetsbaar was dat hij hem er onder de kraan letterlijk van af had gespoeld..
          HTTP 599
          Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Commentaar

Ik moet hier wel even aan toevoegen dat deze Hubble Optics spiegel (14") ook voor heel weinig op Ebay is gekocht door de persoon van wie deze spiegel is. Dus er zit zeer een risico in dat er wat mankeert aan de spiegel. Aan de andere kant. Een 14" 1:6 PV spiegel voor nog geen 500 euro, dan is het toch niet zo erg om er nog eens een keertje wat extra geld in te steken voor een nieuw spiegellaag.

Commentaar

Het klopt wel dat de eerdere spiegels van Hubble Optics, (de massieve 1:10 versies) een slechte coating hadden, maar dit is jaren geleden al sterk verbeterd. De huidige sandwich spiegels hebben een goede reflectielaag en coating.

Ik heb mijn spiegel 2e hands gekocht in Amerika van een particulier daar, voor $625 dollar + transport met verzekering en 19% BTW alles bijelkaar ongeveer $825, Op e-bay gaan ze inderdaad voor $500 maar je moet er dus extra kosten bij rekenen. Mijn 14" spiegel is gewoon erg goed, strehl van ruim bijna 98% en een PTV ver boven de 1/8 lambda.
              Visueel geeft hij echt heel goeie beelden, Jupiter bij 250X geeft een fantastisch beeld van subtiele details en op DSO is hij gelijkwaardig aan een 16" spiegel, vandaar dus dat ik deze spiegel hou.
              Deze spiegel is door de vorige eigenaar veel gebruikt met dauwaanslag en vuil op de coationg, voor 80 euro heb ik hem bij de SSA opnieuw laten opdampen en met 93% reflectie heb ik een blijvertje.

Commentaar

Dus er zit zeer een risico in dat er wat mankeert aan de spiegel.
                Zelfs een vrij groot risico. De meeste testrapporten die ik heb gezien (niet van Hubble zelf) toonden beduidend minder kwaliteit dan het rapport dat erbij zat.
                http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Ook dat klopt. De betreffende spiegel werd opgegeven voor een 1:16 PV en een Strehl-ratio van 0,989. Uiteindelijk kwam de PV-waarde niet verder dan 1:6. De spiegel is trouwens opnieuw opgedampt in Gent en daar ook doorgemeten om de werkelijke vormnauwkeurigheid te bepalen.

Maar nog steeds is een 14" 1:6 PV spiegel voor 500 euro geen slechte koop. Alleen het stickertje op de doos had geen enkele waarde en de coating leek wel waterverf. Verder een prima spiegeltje. :razz:

Commentaar

Nagemeten met Foucault, of interferometer? Wat was uiteindelijk de Stehlratio? Een 1/6 lambda wavefront spiegel kan nog steeds een Stehlratio hebben van 0.97, maar ook een van rond de 0.90. Nog niet slecht, maar toch duidelijk minder dan 0.97.
                    http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Ik heb geen flauw idee hoe het is gemeten. Ik weet alleen dat het in Gent is gedaan. Dus als Jean Pierre meeleest. Misschien dat hij meer weet over de betreffende 14" HO spiegel van een franstallige Belg. :smile:

Commentaar

Na bijna 3 jaar waarnemen met deze spiegel kan ik alleen maar zeggen dat hij erg goed is. Intra en extrafocaal zijn de buigingsringen vrijwel identiek, sterren zijn (in focus) puntjes en op Jupiter met bijna 300 keer (nacht met goeie seeing) was het weelde aan details die zichtbaar waren. Ik kan hem een keer laten testen maar het boeit me niet erg of hij nou 1/7 of 1/17 PV is, het verschil zie je toch niet. Op de doos staat dat hij 1/14 PV is met een strehl van 98.9, die waarden zal hij wellicht niet halen, maar hij presteert in praktijk gewoon goed en ik ben er zeer tevreden mee + de voordelen van lichter in gewicht en zeer snelle afkoeling door de open constructie van de sandwich........

Goed genoeg in ieder geval voor het nieuwe bouwproject.............immers daar ging dit topic toch over??

Commentaar

Hier een paar foto's van de bestaande vangspiegelkooi en de spiegelcel en de in concept gereed zijnde onderbak met verstevigingsring. Hierop komen de bevestigingspunten van de trusses (6 stuks)
                          .Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Foto's 732a.JPG views: 1 grootte: 79,7 KB id: 1056309Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Foto's 739a.JPG views: 1 grootte: 75,7 KB id: 1056310Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 003a.JPG views: 3 grootte: 84,7 KB id: 1056311

Commentaar

Foto van de bestaande vangspiegelkooi die ik hergebruik.

Zoals te zien is kan ik voor collimatie van de vangspiegel de hele ring nauwkeurig fijstellen, zodat de hoek van de vangspiegel en focuser hetzelfde blijft. De vanspiegel is gefixeerd en staat een beetje off-axis, zoals het hoort...Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1965a.JPG views: 3 grootte: 159,4 KB id: 1056327

Commentaar

Vorderingen sinds laatste post is dat de bovenring + bevestigingsplaatjes van de 6 trusses klaar zijn:
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN0166a.JPG views: 2 grootte: 164,9 KB id: 1057212

Maar natuurlijk doet een likje verf wonderen:
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN0174a.JPG views: 2 grootte: 181,7 KB id: 1057213

Tevens zijn dan de verkeerd geboorde gaatjes mooi weggewerkt................

De box in totaliteit is klaar, alleen zijkanten en onderkant moet nog een mooi worden afgewerkt. Voor de zijkanten laat ik plakplastic maken met donkerblauwe achtergrond met sterrenkaarten erop.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN0179a.JPG views: 2 grootte: 142,6 KB id: 1057214

De volgende klus wordt het berekenen en uitfrezen van de bananen.

Die komen op de reeds bestaande onderbouw van het geheel, waarbij declinatie met mbv tandstrip draait en azumut gaat mbv snaaraandrijving. Het geheel draait met besturing van Martin Cibulski.........met joystick......

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCN0180a.JPG views: 1 grootte: 155,2 KB id: 1057211
                              Last bewerkt door ido.oosterveld; 23-01-13, 16:08.

Commentaar

Werken...
                              X