Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Knutsel Dewcap/Straylight met Plakvelours...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Knutsel Dewcap/Straylight met Plakvelours...

Hallo mensen,

Was laatst bezig met plakvelours bezig geweest zie link en had wat over, dacht laat mij wat proberen tegen lichtgevend buurvrouw in de tuin zie zie link)

Hier het resultaat, dezen had ik nog niet kunnen testen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: licht.jpg views: 1 grootte: 77,6 KB id: 1099488

De lidl 70/700 upgrade.

Hallo Mensen,

Laatst bezig geweest met een upgrade van 8" dobson met plakvelours zie link, daarna was het beurt aan de lidl 70/700.

De voor en na afbeelding.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 70.jpg views: 1 grootte: 100,4 KB id: 1056252

De test.
    Op 3 november even een half uurtje buiten geweest (kon niet langer had een feestje hier zo) om de 70/700 even te testen.
    Ik heb geen test apparatuur of een test methode maar richtte de 70 op jupiter. WAUW.
    Ik kan maar een dingen zeggen, als je de tijd en een beetje (hoeft niet veel) handig bent gewoon doen.
    Ik zag gelijk een groot verschil tussen met en zonder plakvelours.

Hoe weet ik het zeker?
    De laatst keer dat ik in de 70 keek was ook naar jupiter en deze viel tegen met 12mm x 1.5barlow = 87x en een 5mm.
    Maar dit keer kon ik gewoon op mijn gemak genieten van de banden op jupiter en deze waren echt stukken duidelijker zelf met de maan in de achtergrond dan de laatste keer zonder plakvelours zelf met de 5mm, deze laatste was gewoon als laten we het even proberen.

Als je dit op de planning had staan zeg ik gewoon doen.

rado

Commentaar

Als dit geen overduidelijk pleidooi voor plakvelours is, weet ik het niet meer. Schitterend dat je een relatief eenvoudig instrument zo'n enorme upgrade boost kunt geven.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
      X