Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Krijg ik die focuser daar op?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Krijg ik die focuser daar op?

De focuser van mijn WO Zenithstar 80 mm is einde carrière. Een vriend had nog een focuser liggen van een 8 cm Lunt. Hoe krijg ik die aangesloten? De grootte lijkt alvast te kloppen. Bestaan er tussenstukken?
    Kom dan wel 4 cm tekort om in focus te geraken (maar dat is dan weer op te lossen met een langere extender).
    Voeg bestanden toe
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Of er tussenstukken bestaan weet ik niet. Leuk wanneer een fabrikant weer precies het tegenovergestelde doet van wat gebruikelijk is. :roll:

De reden om de focusser te wisselen is waarschijnlijk omdat de dual speed knop niet meer goed werkt? Als dat het geval is kun je nog proberen om de complete knop van de Lunt focusser over te zetten naar het huis van de WO focusser. Misschien dat het past met wat onderdeeltjes uit de Lunt focusser.

Commentaar

Heb je aan de buiskant ergens schroefdraad, en zo ja hoe groot?

Ik zie niet precies waarop het moet gaan passen. Zo te zien zit er nu al een adapter op om de stelvijsjes op de oculairhouder te accepteren.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Kan je de WO focuser niet repareren?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
          proberen om de complete knop van de Lunt focusser over te zetten naar het huis van de WO focusser
          Dat is ook een optie. Bedankt voor het idee. Ze lijken op het eerste zicht zeer gelijk.

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
          Heb je aan de buiskant ergens schroefdraad
          nee

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
          Kan je de WO focuser niet repareren?
          Ik zat een paar maanden geleden met de keuze: ofwel een focuser zonder dual-speed die niet doorslipte als de telescoop naar boven stond gericht (omdat ik meer spanning op de focuser moest zetten), ofwel een dual-speed maar een focuser die hopeloos naar beneden zakte. Een vriendelijke ATM-er heeft 'm eens opengegooid, mooi gekuist, maar het probleem bleef. De 'plaat' waarop de 'staaf' draait is trouwens op enkele plaatsen uitgesleten. De rechter draaiknop hobbelt ook af en toe. Daarom hebben we het focusermechanisme omgedraait (de dual-speed-kant zit nu links, zie foto). Ik kan focusen, maar een werkende dual-speed-knop zou toch veel beter zijn.
          Robtics raadde me een Moonlite aan. Maar een klein 400 euro uitgeven voor een telescoop die ik maar 500 euro heb betaald.... Dus eerst eens een goedkopere oplossing proberen
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Werken...
          X