Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PVC split-tuben?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PVC split-tuben?

Ik wil een PVC pijp voor een 20cm spiegel split tube maken. Heeft iemand suggesties voor de methode?
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Misschien aan beide zijden een flens creeŽren door een triplex ring te maken die vastgelijmd wordt aan de pijp. Dan met drie of vier gaten waarin draaiknoppen passen de twee helften met elkaar verbinden.

Commentaar

Lijm mof aan ťťn kant, tweede deel erop, op 3 Š 4 plaatsen doorboren, 3 of 4 korte spieen (spies?) door de gaten en vastzetten met een koord of band.
      Een spie is dus maar zo 6 tot 8 mm lang en heeft een flens, ziet er uit als een hoed waardoor hij niet helemaal door het gat kan.
      Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Een ronde binnenrand aan het bovenste buishelft maken die er 2 cm onderuit steekt. Hiervoor zou je 4 a 5 cm van dezelfde buis kunnen gebruiken die je ietsje minder omtrek meegeeft. Je lijmt de binnenbuis aan de bovenste buishelft aan de binnenzijde vast.De twee buishelften zet je aan elkaar vast met 3 zo geheten kistsluitingen, door de hevelwerking trek je de twee buishelften strak tegen elkaar aan, dat voorkomt collimatie problemen.De kistsluitingen zet je aan de buitenkant van de onderste buishelft.Als je aan de bovenste helft aan de buitenbuis een klein driehoekje laat uitsteken (maar niet zover dat ie voorbij de binnenbuis komt) en in de onderste buishelft een driehoekige inkeping maakt, kan de bovenste buis niet roteren t.o.v. de onderste buis. Ik denk dat je met mijn oplossing een gecollimeerde telescoop kunt splitsen en weer in elkaar kunt zetten en dat de collimatie van het geheel behouden blijft.Succes!http://www.google.nl/imgres?imgurl=h...QEwBA&dur=3565
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hele korte stukjes en trusses?

Hoe kom je trouwens aan een 25cm pvc pijp? Lijkt me vrij zwaar...
          Ik heb nu wat ervaring met een buis van Gerd Neumann, erg licht, watervast en m.i. makkelijker te bewerken dan pvc.
          Arjan

Commentaar

Goed dat je er over begint, AtM

Ik heb nu dus een 140cm 25cm PVC pijp. Loeizwaar! Montering? Loeizwaar van 7 lagen dik multiplex. Die wilde ik lichter uitvoeren maar omdat de pijp zo zwaar is, en ik geen alternatief kon vinden was ik van plan de huidige set maar wat te vergemakkelijken. Dus split-tube OTA, wat doen aan de alt-az lagering etc.

Ik ga eens kijken wat die hardpapieren buizen zijn. Mogelijk breng je me dan weer terug op plan A. I hate you
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

110 euro? Lamaaaaaaarrrrrr.... ik ga die loeizware maar oh zo degelijke PVC pijp wel in twee stukjes zagen. Vooralsnog vind ik Bert's oplossing de meest elegante en ik denk stevigste.

Eind december is het geldschip er, dan gaat de nieuwe coating over de Piet Kuit spiegel.

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                en ik geen alternatief kon vinden
                http://www.teleskop-express.de/shop/...--L-688mm.html
                Twee van die zijn volgens mij nog goedkoper dan PVC.

En in de Schnšppchen-hoek staat er zelfs eentje voor maar 5 Euro: http://www.teleskop-service.de/schnaeppchen.htm
                Last bewerkt door Roel; 07-11-12, 07:30.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hee, die outlet hoek kende ik nog niet, bedankt voor de link!
                  Arjan

Commentaar

@Roel: ah, dat is ook een idee natuurlijk. Twee van die buizen aan elkaar knopen in een split-tube configuratie.

Vooralsnog lijkt het toch een opknapactie van de huidige kijker te worden. Het is een grab 'n go ding waarbij grab in de schuur gebeurd en go de 3 meter het stoepje op is.
                    Met een split van de OTA, wieltjes onder de montering, 2" focusser plaatsen + RDF en het verbeteren van de alt-az bewegingen ben ik er ook wel.
                    En dat is ook nog eens crisisbestendiger.

Commentaar

Geen idee

Is het erg als ik zeg, dat ik geen idee heb waar dit over gaat? Split-tuben ????
                      HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Ik moest ook even zoeken. Een buis in tweeŽn (of meer) die je dan voor het gebruik in elkaar zet.

Misschien is hier een optie: http://www.eugeneastro.org/lending.html (naar onderste plaatje scrollen) Ik weet niet hoe die dingen heten, soort kofferclips.

Wat betreft een mof kan ik me herinneren dat HW007 dat me een keer heeft afgeraden na slechte ervaringen daarmee. Na verloop van tijd krijg je toch speling. Ik heb het in september weliswaar toch geprobeerd met een reiskijker maar dat was een 60mm F900mm, erg licht dus. Bij een 20mm Newton wordt het toch wel zwaar.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Aha,, dus gewoon de buis in 2 delen maken die je ter plekke aan elkaar zet.
                          Dat moet dan wel zeer precies sluiten en passen elke keer i.v.m. collimatie.
                          Voor transport van grote buizen idd een optie.

Volgens mij hebben we het daar ook even over gehad toen ik bezig was met mijn lange telescoop. Alleesn deze kreet kende ik niet.
                          HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

@delphi46 Ja dat van HW007 wat ik straks schreef was in je 'dit wordt een lange' topic.

Ik moet soms ook wel wennen aan de veelgebruikte engelse terminologie mbt telescopen.
                            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Tja. Buis-splitsen dan maar?

Ik denk dat Bert eerder in dit topic wel een mooie oplossing gaf om ook de speling tegen te gaan.

Commentaar

Werken...
                              X