Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tip...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tip...

Mijn lxd750 montering van Meade heeft het begeven en natwijfel of ik geen nieuwe montering zou kopen, heb ik toch besloten de montering om te laten bouwen zonder goto, maar met twee motoren.
    Nu is de montering klaar en ik merkte dat het lastig was, de twee klemmen op de assen steeds los te maken, een object op te zoeken, de klemmen vast te zetten en dan te observeren.
    Probleem was, dat ik moeilijk bij de klemmen kon, als ik door de zoeker keek, vervolgens stond het object dus vaak niet in beeld als de klemmen weer vastzaten en snel slewen ging niet meer, omdat er nog maar drie snelheden op de monti zaten, buiten de volgsnelheid. ( 2 , 8 en 16x)
    De klemmen bestonden uit bouten van 8 mm, die je op de assen vastdraaide. Ik heb daar vervolgens stukjes hardplastic <van vrij harde plastic boutjes van 6 mm) eerst ingeduwd en vervolgens de klemmenvan 8 mm opgedraaid.
    Resultaat is, dat ik de klemmen goed vast kan zetten en de telescoop toch soepel kan bewegen. Opzoeken door de zoeker gaat nu plrima, object midden in beeld, vervolgens door de kijker nog wat bijslewen.
    Teflon zou wellicht ook kunnen, maar weet niet of je dat in ronde vorm kunt krijgen.
    Wellicht een tip voor een ander!!!!
    mvg
    Benda
    MEADE SC12 - MEADE ED6 - C8-SKW ED80- DOB12-LXD750-EXOS2

Nog een tip...
    Als je 2 motor heb......Picgoto..
    gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
    See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Commentaar

Starlights,

Ik ken picgoto niet. Begrijp dat je dit zelf moet bouwen - daarvoor technische achtergrond nodig is- en het geld kost - zij het niet veel.(??)
      Moet zeggen dat ik nu heel tevreden ben met mijn gratis oplossing.

Mvg
      Benda
      MEADE SC12 - MEADE ED6 - C8-SKW ED80- DOB12-LXD750-EXOS2

Commentaar

Ik beveel je ook echt de PICgoto aan, werkt perfect. Is aan te passen voor vrijwel elke EQ montering met stappenmotoren, alsmede Alt/Az. monteringen. Je kan er ook je Dobson mee automatiseren. Je kan er natuurlijk ook gewoon je motortje van een dob volgplatform mee aansturen, maar daarvoor is het wat "overkill".
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
        X