Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gregorian 1st light

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gregorian 1st light

Vandaag was het zover, na een lang slijptraject nu dan eindelijk first light voor mijn Gregory telescoop.
    Eerst een paar wat plaatjes:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: greg.jpg views: 1 grootte: 176,1 KB id: 1099349
    Vanmiddag heb ik heb grof gecollimeerd, en dat een niet triviale bezigheid. De locatie van het brandvlak varieert nogal sterk met de afstand tussen de spiegels. Ik ging er vanuit dat de verhouding ongeveer de vergroting van de vangspiegel zou zijn, 8x, maar het blijkt in werkelijkheid 65x te zijn. Het betekent dat 1mm verschuiving van de primaire 65mm verschuiving van het brandpunt geeft.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cell.jpg views: 2 grootte: 230,0 KB id: 1099351

Daarnaast had ik de kromtestraal tijdens het paraboliseren gemeten, en 884 opgeschreven. Achteraf blijkt dit 848 te zijn geweest, waardoor de primaire nog maar een correctie van k=-0.86 heeft. Ten eerste zat het mechanisch ontwerp er dus 2cm naast, maar gelukkig was dat een kwestie van een stuk van de buis afzegen. Wat erger is, de beeldkwaliteit zal nooit echt goed worden...

Vanavond de kou getrotseerd en de fijne collimatie gedaan. Dit blijkt vrij eenvoudig, het komt eigenlijk gewoon neer op minimaliseren van de coma en centreren van het buigingspatroon.

De maan was toen hoog genoeg om een paar fotoos te schieten, niet gevolgd (1/30 sec) en ook niet erg goed scherp gesteld, collage van 3:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: maan-s.jpg views: 1 grootte: 122,6 KB id: 1099350

Ondanks slechte lichtafscherming en een te veel reflecterende binnenbuis valt het contrast me niet tegen. De maan past voor iets meer dan de helft in het beeldveld van de camera. De planeten gaan beter passen...

Mijn webpaginas over deze telescoop moet ik nog updaten, wellicht kom ik er morgen aan toe.
    Arjan

Wat onzettend jammer dat de optische specs niet helemaal goed zijn geworden. Ga je hier nog wat aan herslijpen?
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Gefeliciteerd met de first light!

Commentaar

Gaaf, zo'n ongebruikelijke telescoop bouwen. Erg jammer van de optische problemen, maar met Bert hoop ik dat dat nog te repareren is.

En hoe bevalt het kijken naar rechtop staande beelden? Dat is toch een van de grote voordelen van de Gregory. En met het zenitprisma erin zie je natuurlijk het beeld ondersteboven maar niet gespiegeld. En hoe is het met het extra gewicht tov een Cassegrain door de langere telescoopbuis?
        Last bewerkt door svdwal; 28-10-12, 10:35.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mooi zeg. Je leert alleen door problemen op te lossen.....zo is het nou eenmaal....
          Op wat voor montering staat je telescoop? En wat zie ik daar voor printje hangen? Is dat de besturing?
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Gefeliciteerd met het project. Het lijkt me bijzonder moeilijk.

Ik vraag me af of de moeilijkheidsgraad van de collimatie van Gregorians (en Cassegrains en afgeleide systemen) primair een zaak van de vergrotingsfactor van de secundaire spiegel is of ook van de hoofdspiegel. Zou het collimeren vele malen eenvoudiger zijn geweest met een f/5 primair met dezelfde 8x vergrotingsfactor van de secundair of is dan hoofdzakelijk het centreren gemakkelijker.

Ik hoop dat het nog te doen is om de primaire te corrigeren.
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties.

Nee ik ga (voorlopig niet herslijpen, dat heb ik al 1 keer gedaan (zowel primaire als secundaire trouwens) en kan ik niet nog eens opbrengen. Het project was ook vooral bedoeld om ervaring op te doen met dit soort systemen, en na de constructie volgt nu dus het gebruik. Als het planeten kijken bevalt komt er wellicht een grotere...

De buis is helemaal niet zwaar, het is zo'n hartpapier tubus van Gerd Neumann, bevalt me eigenlijk wel erg goed. De vangspiegel is minder dan 20 gram, de spider weegt denk ik een aantal maal zo veel. Je ziet ook dat het balanspunt helemaal aan de basis van de buis ligt, ondanks een lichte primary (750 gram). Eigenlijk zou de vangspiegel assembly wel wat zwaarder mogen zijn, maar dat komt de overall stabiliteit weer niet ten goede.

Een groot voordeel van de Gregory is dat hij twee holle spiegels heeft die relatief eenvoudig te testen zijn. Wat de lat hoger gelegd heeft was de snelheid van de spiegels (f/3 en f/2.4). Rechtop waarnemen maakt (voor mij) niet zo heel veel uit. De beweging is misschien iets intuitiever dan op z'n kop. Vogels kijken is er ook niet echt bij, want voor een object op 100m afstand (in plaats van oneindig) ligt het brandpunt 14cm naar achteren.
              Het collimeren valt me eigenlijk wel mee. Het meeste kun je bij daglicht doen, tweaken in het donker. De primaire is hierbij het meest kritisch ivm. de sterke coma.

De montering is een oer-Polaris van Vixen uit 1980 of zo. Ik drijf de uuras aan met een 5-1/4" floppy disk stappenmotor. Hiervoor heb ik een quick&dirty besturing gemaakt op basis van een PIC 16F628 en een ULN2803: zie hier voor de details. Werkt wel goed, is alleen geen GoTo...
              Arjan

Commentaar

Geweldige prestatie! Prachtig dat je zoiets moois weet te realiseren. Een Gregory systeem zie je normaliter alleen in museums. Ook een mooie low cost RA aandrijving. Dat zou interessant kunnen zijn voor Roels volgplatform.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                  Ook een mooie low cost RA aandrijving. Dat zou interessant kunnen zijn voor Roels volgplatform.
                  Dank je.
                  Als iemand hem na wil bouwen en schemas/software nodig heeft: mijn email adres is te vinden op mijn website atm.udjat.nl
                  Arjan

Commentaar

Baie geluk Arjan. Ik volgde de voortgang, en het was erg interessant. Nou is de tijd om die teleskoop te genieten.

Ik wil graag een bietjie meer weten over hoe jy geslaagd om uw sekondere spiegel, vooral hoe je het getransformeerd van sferische naar eliptical. Ik weet te theorie, maar wat slagen heb je gebruiken om korreksie toe te voegen?

Commentaar

Hallo Lewies,

Tsja, een groot performer gaat het niet worden, maar hopelijk genoeg om een paar conclusies te kunnen trekken over het Gregory systeem op zich. Nog even wachten op droog en helder weer.

Elliptisch is niet moeilijk, het is eigenlijk gewoon een niet volledig gecorrigeerde parabool (-1<k<0 ipv k=-1). De slagen zijn hetzelfde, je houdt alleen eerder op met paraboliseren. Ik ben er inmiddels wel achter dat, vooral bij hoge vergroting, de mate van correctie vrij nauw komt.

Hoe ga je de ellips testen? Foucault of ben je van plan een interferometer te bouwen?
                      Bij mij was deze spiegelset de reden om het volledig met een interferometer te doen, omdat Foucault gewoon geen consistente resultaten gaf. Ik had voor de ellipsoid een Couder masker met openingen van 1mm...
                      Arjan

Commentaar

Ik heb een F4 200mm hoofdspiegel. Voor de ellipso´de, ik heb een 80mm F2.4 spiegel. Ik heb een LED-licht setup op een brandpunten, en de Foucalt tester by die andere brandpunten. Dit werkt erg goed, en moet een null lezen krijgt.

Ik heb opnieuw gemaakt de ellipso´de nu twee keer, omdat het zeer moeilijk te achterhalen de kleine spiegel. Ik gebruik sub-diameter tool, maar de standaard parabolizing technieken lijken niet genoeg correctie zetten in de spiegel. Wat een stroke gebruikt jy om de correctie van de spiegel doen?

Baie dankie
                        Louis

Commentaar

Origineel geplaatst door Lewies Bekijk bericht
                          Ik heb een F4 200mm hoofdspiegel. Voor de ellipso´de, ik heb een 80mm F2.4 spiegel. Ik heb een LED-licht setup op een brandpunten, en de Foucalt tester by die andere brandpunten. Dit werkt erg goed, en moet een null lezen krijgt.
                          Als ik je systeem doorreken en uitga van 200mm F/4 en 80mm F/2.4 kom ik op een primary/secondary separation van 1020mm, waarbij de ellipsoide brandpunten in 220mm en 1290mm heeft. Je hebt dan een focal plane 270mm achter de primary vertex.
                          De ellipsoide hoeft maar een diameter van 60mm te hebben voor een beeldveld van 25mm doorsnede. De correctie is dan ca. -0.5.
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Greg-Lewies.jpg views: 1 grootte: 143,6 KB id: 1056232

Ik zie trouwens dat je een enorme systeem brandpuntsafstand hebt, is dit de bedoeling?

Ik heb opnieuw gemaakt de ellipso´de nu twee keer, omdat het zeer moeilijk te achterhalen de kleine spiegel. Ik gebruik sub-diameter tool, maar de standaard parabolizing technieken lijken niet genoeg correctie zetten in de spiegel. Wat een stroke gebruikt jy om de correctie van de spiegel doen?
                          Ik heb hem gemaakt als een grotere spiegel, maar dat was in mijn geval 60mm. De uiteindelijke ellipsoid is 38mm, die ik al deels uitgeboord had. Dhet is makkelijker een groter spiegel te corrigeren, en de buitenrand mag wel wat fouten bevatten: je zaagt het er toch van af...
                          Als slagen gebruikte ik overigens een circulaire techniek, waar je de tool (in dezelfde orientatie) met circelbewegingen over de spiegel beweegt. 20-25% overhang geeft ongeveer sferisch, 30-40% overhang paraboliseert. De circulaire slag voorkomt ingepolijst astigmatisme, gegeven een goede ondergrond en regelmatig draaien.
                          Zie ook mijn log.
                          Arjan

Commentaar

Hier is de parameters wat ik gebruik:
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: greg.jpg views: 1 grootte: 160,8 KB id: 1056297

Het enigste probleem dat ik nu heb is om de sekondere spiegel correct. Ik ga je manier proberen. Dankie vir jou hulp.

Groetnis
                            Louis

Commentaar

Lewies,

Na nog eens door je cijfers heen te zijn gegaan: klopt het dat je systeembrandpunt voor de primaire spiegel ligt? De 'Back Focal Length' is kleiner dan de 'Mirror Separation', wat resulteert in een negatieve 'Working Distance'... Variatie van WD (=BFL-MS) heeft nogal impact op de correctie van de secondary.

Ik kom overigens nog steeds op een kleinere secondary diameter uit bij een veld van 25mm diameter (70mm). Jouw veld is meer dan 50mm diameter, is dat niet erg groot?
                              Arjan

Commentaar

Werken...
                              X