Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe zelf peltier koeling Canon EOS bouwen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe zelf peltier koeling Canon EOS bouwen?

Hallo allemaal,

Ik heb een gemodificeerde Canon EOS 1000D die ik graag wil gaan koelen. Ik zie op het internet en hier op het forum dat er grofweg 2 opties zijn:
    - in een soort koelbox (Gary Honis)
    - extern met een koper coldfinger

Om aan een goede set van heatsink, peltier element, regelkastje en fan te komen zijn er diverse opties. Veel beschreven wordt een goedkope travel cooler te kopen en die te slopen. Alle elementen zitten daarin. Probleem is dat deze travel coolers vanuit Amerika verscheept worden en er worden hoge transportkosten gerekend.
    Ik wil graag via de nederlandse winkels of internet de onderdelen goedkoper zelf aanschaffen.
    Qua technische vermogens verwar ik een elektronisch schema al snel met de metro-map van Londen maar solderen, boren en schroeven kan ik wel.

Hebben julie suggesties t.a.v. de onderdelen (peltier, heatsink, fans, regelkastje) en zo ja, met specificaties (en nog mooier waar ik die kan krijgen)? Ik kan de hele set met alle instructies op het net wel samenstellen (denk ik).....

Alvast bedankt

Marc
    Last bewerkt door StellaFerox; 23-10-12, 18:45.
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Ik neem even aan dat je deze koeling methode bedoelt;
    http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d16d.html

die onderdelen zijn prima te bestellen bij dx.com (niet in nederland) of anders conrad.nl
    Ik heb het ook nog op de planning staan om te maken.. ziet er eenvoudig genoeg uit
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Hi Nikao,

Dat is inderdaad een van de methoden. De andere methode is een koeling die aan de zijkant van de camera via een coldfinger aan de camera verbonden is. Ik wil graag weten welke types Peltier (Wattage, Amperage, formaat), zekeringen, regelkastje, heatsink, fan etc hiervoor wordt geadviseerd. Bouwtekeningen of foto's zijn voldoende voorhanden denk ik. In principe ga ik voor de eerste methode (koelbox).

groet,

Marc
      Last bewerkt door StellaFerox; 23-10-12, 18:45.
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Heb je hier al gekeken?
        De cooler is een gewone CPU cooler, maar let alleen wel een beetje op het gewicht.
        De temperatuur controller en het peltier element kun je het voordeligst via ebay kopen.

Als peltier kun je een TEC12703 of TEC12705 gebruiken, het laatste getal staat voor de hoeveelheid stroom er doorheen gaat.
        In dit topic staat iets meer over waar je de temperatuur controller kunt vinden.
        Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Hi MicelB,

Dat helpt! Heb ik nog de volgende vragen:
          - Zijn het formaat en de stroomhoeveelheid van het Peltierelement van belang?
          - Is de Aquarium controller alleen om de temperatuur van het Peltierelement te controleren?
          - Hoe regel ik de stroomtoevoer van de fan en de rest?

groet,

Marc

Commentaar

De peltier elementen zijn allemaal even groot.
            De hoeveelheid stroom bepaald hoeveel hij koelt, je wilt niet teveel vanwege ijsvorming. Met 3 ampere duurt het koelen langer, maar het is voldoende om de sensor koel te houden.
            de aquariumcontroller meet de temperatuur van de coldfinger ter hoogte van de cmos sensor.
            hoe de stroom toevoer geregeld moet worden kun je volgens mij lezen op de site van Astrovirus. Suur hem anders even een PM.
            Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Ik zal dan gelijk ook maar even inhaken hier.

Ik gebruik overigens nu deze Aquariumthermostaat. Die is direct geschikt voor 12V DC voeding, enige nadeel is dat de display blaauw licht geeft, maar hij is er volgens mij ook in rode LED. Daarnaast heeft ie slechts 1 uitgang,maar dit is wel een driepolig relais en dat is weer handig, want in mijn oude regelaar zat er een ongewenste vertraging in die ik niet uit kon schakelen. Je moet bij dit nieuwe kastje alleen even het 2e PWM deel aansolderen op de ongebruikte pool van het relais. In dit kastje kan je die vertraging op 0 zetten en dan schakelt hij direct tussen beide PWM kringen (High duty en Low duty). In mijn geval is de temperatuur binnen +/- 1C van setpunt stabiel. De PWMschakelingen regelen de stroom, je moet even gevoel krijgen voor hoe ver de potmeters opgedraaid moet worden om de temperatuur stabiel te krijgen, maar dit is niet heel veel werk (bij mij staat de high op 1/2 en de low op 1/10 open, of iets dergelijks,maar je regelt het zo op het oog bij, todat de temp stabiel blijft).

De fan laat ik gewoon vol open op 12V DC draaien, die is belangrijk om de warmte af te voeren en wil je dus ook niet langzamer laten draaien.Ik heb niet het idee dat dit storende trillingen geeft, overigens.
              Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

@Astrovirus,

Hartelijk dank je voor je inbreng!
                Ik had je ook al een PM gestuurd hierover. Hiermee moet het zeker gaan lukken. Wat bedoel je met het aansolderen van het 2e PWM gedeelte precies (ben een leek )?
                Heb je nog suggesties mbt de heatsink en de fan?

groet,

Marc

Commentaar

Het relais is een 3-polige, maar op slechts 2 ervan zit een mooie schroefconnector. Hiervan wordt 1 de gemeenschappelijke pool, de ander gaat naar de eerste potmeter (PWM1) en de 2e potmeter moet dus op de niet gebruikte pool gesoldeerd worden. Zo schakelt het relais dus tussen PWM1 en PWM2 die op verschillende dutycycle ingesteld worden.

Heatsink en fan die ik gebruikt heb waren nog oude die ik had liggen van een AMD Athlon CPU uit mijn oude PC. Nieuwere CPU koelers zijn denk ik nog efficienter in de warmte afvoer, maar misschien ook zwaarder en ook groter i.v.m. de krachtigere CPU's die ze moeten koelen in de hedendaagse PC's. Ik zou gewoon kijken naar iets vergelijkbaar als ik gebruikt heb.
                  Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Hi Tim,

Dank je. Begrijp ik dan dat ik de al aanwezige 555 timer IC anders moet solderen? En de 2e potmeter is ook al aanwezig op het circuit? Ik vrees echter wel voor het solderen van een IC op het circuit, maar daar komen we wel uit (denk ik....)

groet,

Marc

Commentaar

Hi Tim,

Heb je posts nog even op me in laten werken om zeker te weten dat ik het allemaal begrijp en ook zelf kan (want ken niemand die handig is met elektronica).
                      Op het bord staan 2 555 timers die via een 3 polig relais verbonden zijn naar de uitgang (op het schema van de fabrikant op ebay, terminal 7 en 8).
                      - Ik moet alleen een verbindingsdraad iets omleggen naar de andere pool?
                      - Ik hoef geen 555 timers anders te gaan solderen?
                      - De temperatuursensor gaat waarin?
                      - De peltier gaat waarin?

Sorry voor het grote onbegrip maar elektrische schema's is niet helemaal mijn ding.....

Edit: Heb overigens de Aquarium controller op ebay met rode leds gevonden.

groet,

Marc
                      Last bewerkt door StellaFerox; 24-10-12, 07:19.

Commentaar

Marc,

Je hoeft niets aan de aquariumregelaar te veranderen (althans dieik eerder in dit topic noemde), maar je moet wel een PWM schakeling in elkaar solderen, waarvan de twee potmeters en hun gezamelijke pool verbonden moeten worden met het relais van de aquariumregelaar. De gezamelijk pool en 1 van de potmeters gaan op de bestaande klemmentjes uitgang van de regelaar. De andere potmeteruitgang moet op de ongebruikte 3e pool van het relais gesoldeerd worden.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PWM_Canon.jpg views: 1 grootte: 27,6 KB id: 1056023
                        Hier nog even het schema van de PWM schakeling (hier zit dus het 555 timer IC in waarop ik doelde die de buurman eerst verkeerd aangesloten had) RV1 en RV2 zijn de 100 kohm potmeters en RELE staat voor het relais in de aquariumregelaar. Het ontwerp komt van een Spaanse astrofotograaf, Sergi Verdugo en heb ik van hem gekregen toen hij mij hielp dit project te realiseren.

Ik heb ook nog even een pdf datasheet bijgevoegd van het relais in mijn aquariumregelaar. Hierop staat op pagina 2 een schema van het relais waarop je makkelijk de pin van de 3e pool kan vinden.
                        Voeg bestanden toe

Commentaar

Hi Ti,

Dank je voor je uitleg. Ik kan nog wel draadjes aan elkaar solderen maar een schema in elkaar solderen gaat niet lukken. Ik ben bang dat dit project dan te hoog gegrepen is voor mij en ik ken helaas geen mensen die dit wel kunnen.

Is het niet gewoon mogelijk om via een adapter 12 V op de fan en het Peltier element te zetten?

groet,

Marc

Commentaar

Wat misschien nog wel een optie is, al kan je dan niet de temperatuur instellen is zo'n LED dimmer die hier al door veel mensen voor een dauwcontroler gebruikt worden. Dit is ook een PWM schakeling, waarmee je in ieder geval de stroom/spanning naar de peltier kan instellen.

Misschien dat je met 2 van die LED dimmers wel iets in elkaar kan knutselen wat het bovenstaande schema kan vervangen, zonder dat je er veel aan hoeft te solderen. Ik zal het van het weekend eens aan mijn buren vragen die in de electronica zitten.

Commentaar

Dat zou al geweldig zijn. Ik had er al een besteld voor het maken van een dauwlint controller.

Commentaar

Werken...
                              X