Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

4'' primary

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

4'' primary

Ik zat te denken om eens een 4'' reflectortje te bouwen die als een soort telelens op een camera gebruikt kan worden. Gewoon als leuk projectje.
    Maar voorlopig kan ik alleen 4,5 inch F4 (uit de USA) vinden. Zijn er geen kleinere dan 6 inch te vinden in de ons bekende (web)winkels?

Ton
    " Het schijnt "

Vroeger had je nog wel 80 en 76 mm Newtonkijkers (misschien nog steeds wel, de allerallerallergoedkoopste). En daarna kwam, en komt de 11 cm. Om de een of andere reden zijn dat de standaardmaten.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Teleskop Express heeft een 114/500 spiegeltje van Skywatcher. Iets groter dan 10 cm dus

Commentaar

Dat klopt. TS verkoopt ze ook. Even naar de pagina met de spiegels klikken en dan naar pagina 2.

Commentaar

Oja, ik zie die van Telescop Express, die ben ik niet tegengekomen tijdens het zoeken, vreemd..
          Maar die is precies goed, bedankt.

Ton
          " Het schijnt "

Commentaar

Heb je wel eens op SurplusShed gekeken? Er zijn daar diverse objectieven (achromaten) te koop in die range, Scheelt weer een vangspiegel...
            Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door AtM Bekijk bericht
              Heb je wel eens op SurplusShed gekeken? Er zijn daar diverse objectieven (achromaten) te koop in die range, Scheelt weer een vangspiegel...
              Er staan mooie objectieven op die site, maar vaak staat er een vermelding bij dat ze niet meer leverbaar zijn, vooral bij de grote. Dat staat er niet zo duidelijk zichtbaar dus eerst even goed doorlezen of het product er nog is. Voor mij was dat overigens een geluk toen ik achteraf spijt kreeg van een in een opwelling gedane bestelling. De lens bleek niet meer beschikbaar gelukkig.

Misschien is het zelf slijpen van de 11cm spiegel een idee? Overigens zal voor zo'n kleine spiegel te gebruiken als camera, de centrale obstructie wel erg groot moeten worden (misschien wel 50%) als je een beetje groot beeldveld wilt. De 15cm f/5 of 20cm f/4 spiegels van GSO zijn dan misschien toch nog het overwegen waard.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Russen Tonne!!

J.J.Dekker

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                  Misschien is het zelf slijpen van de 11cm spiegel een idee?
                  Aan de kleine kant. 15-20cm is een makkelijker formaat, als het de eerste is...
                  Arjan

Commentaar

neenee, de insteek was een soort telelens te maken in de vorm van een 4'' newton F4,5 of zo. Voornamelijk als knutselproject, maar vooral makkelijk mee te nemen. Ik heb al een 8'', die kan niet altijd mee als 'lensje'. Ik heb nog wel meer vragen (over de centrale obstructie) maar daar start ik een nieuw onderwerp voor.
                    " Het schijnt "

Commentaar

Werken...
                    X