Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dauwlint controller

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dauwlint controller

Ik heb inmiddels een paar dauwlinten aangeschaft en moet nu dus nog een controller klussen.
    Ook de LED dimmers zijn inmiddels binnen die hier op het forum getipt werden, maar nu zit ik nog met een paar vragen. Mind you, ik heb 2 linker handen en echt ook 0 klus/electronica ervaring

- Hoeveel kanalen is handig om te gebruiken? Ik heb 4 dimmers dus zou 1 op 1 kunnen doen, maar wellicht is 2 op 1 ook handig en goed genoeg waarbij je de 2 linten van 1 scope op 1 kanaal zet? (guidescope op 1 kanaal, newton op andere kanaal)
    - Is het echt zo simpel als een RCA plugje maken aan de uitgang van de dimmer?
    - Hoe krijg ik stroom uit de accu naar meerdere kanalen? Een autostekker verloop gebruiken of kan je ze op een andere manier schakelen?
    - Hoe zit het met zekeren? Lijkt me goed om wel een soort bescherming in te bouwen, maar waar doe je dit? en hoe?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto (16).JPG views: 1 grootte: 23,2 KB id: 1099298Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto (17).JPG views: 1 grootte: 34,0 KB id: 1099299
    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Hoeveel kanalen je nodig hebt ligt aan wat je er allemaal op wilt aansluiten. Bedenk dat je gevoelige optiek slechts minimaal wil verwarmen, en als je meerdere dauwverwarmingen op één kanaal zet betekent dit dat je de minder dauwgevoelige component(en) meer dan strikt nodig zult moeten verwarmen om het meest dauwgevoelig component dauwvrij te houden. Bij de zoeker bijvoorbeeld vond ik zelf dat het niet uitmaakt en heb ik de dauwlinten van het zoekerobjectief en zoekeroculair op 1 kanaal gezet, waarbij de dauwlint van het zoekerobjectief meer vermogen heeft om dit te compenseren. Mijn controller is centraal gezekerd met 10A om de mosfet's te beschermen voor het geval één van de kanalen een kortsluiting krijgt.
    .
    Mijn controller is echter niet op basis van LED dimmers, voor aansluiting zie oa http://www.astroforum.nl/showthread....ighlight=ne555

Commentaar

Ik heb 4 kanalen: 1 regling met chopper voor koelventilator. 1 voor vangspiegel, 1 voor guidescope. Ik had er nog een voor de Newton dauwkap maar die verwarm ik niet meer, gaf ontzettend slechte seeing.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik had 1 controller met 4 linten. Nu heb ik niet uitgerekend of dat voldoende was maar ik had gewoon de praktische indruk dat het te gortig was (0.9A trok dat spul).

Nu heb ik 2 controllers met elk 3 linten mogelijk erop. Ik combineer niet echt. Op controller 1 gooi ik alles wat altijd aanstaat en op 2 wat ik bijschakel als het te gek wordt. Puur om de accu te sparen want die is niet al te zwaar.

Verder is het inderdaad gewoon plugjes connecten aan de uitgang. Ik heb een zekering in de plug zitten welke in de powertank zit. En de powertank is uiteraard al gezekerd (Celestron).

Beetje basic gehouden dus.
        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik heb ze ook besteld op ebay, hoe lang duurde het voordat ze binnen kwamen ? En waar hebben jullie uiteindelijk de dauwlinten besteld ?
          Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

Dauwlinten had ik bij deze verkoper op eBay. Mooie prijzen, vlot geleverd.
            De levertijd voor de controllers wisselt natuurlijk per verzender maar ik zou wel op 3 weken rekenen.
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Daar heb ik de dauwlinten ook gekocht, waren binnen 2 weken binnen. Ook de dimmers waren ong. in 2 weken binnen. Kendrick vangspiegel verwarming vanuit Canada zelfs in 1 week. Mooi snel allemaal!

Commentaar

Origineel geplaatst door dreistein Bekijk bericht
                Dat topic eindigt met dezelfde vraag

Kan ik de dimmers gewoon paralel schakelen aan 1 sigaretaanstekerplug en zo het geheel van stroom voorzien? (met dus een gezekerde plug)

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                  Dat topic eindigt met dezelfde vraag
                  Da's wel triest...
                  Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                  Kan ik de dimmers gewoon paralel schakelen aan 1 sigaretaanstekerplug en zo het geheel van stroom voorzien? (met dus een gezekerde plug)
                  Jip

Commentaar

Werken...
                  X