Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mead SCT Carbon

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mead SCT Carbon

Drie jaar geleden van een amateur een 250 mm SCT van Mead overgenomen.
    De man kon er geen scherp beeld mee krijgen. Na collimatie werd het wel beter maar veel rest astigmatisme en een behoorlijke hoeveelheid sferische aberratie bleef.
    Verder een thermisch "onding". Is het een keer helder blijft door uitstraling van de metalen buis en een rokende baflle zie je nog niet veel.
    Na vele thermische experimenten met de Flyr warmte camera was het al snel duidelijk slopen en opnieuw opzetten.
    Ook had ik nog een dubbelwandige Carbon buis staan die gezamelijk met de amateur Andre van der Ploeg ontwikkeld is.
    Om de collimatie te verbeteren werd gekozen voor een centreerbare hoofdspiegel en een verstelbare Schmidtplaat. De vangspiegel wordt evenwijdig gecentreerd op de Schmidtplaat.
    Alle materialen hebben een hoge isolatie waarde. Voor de houders en ringen wordt watervast MDF gebruikt geimpregneerd met epoxy.
    Je kan in dat materiaal gewoon draad tappen daarna impregneren met dunne epoxy en de bout er in draaien ingevet met Teflon spray.
    Perfect schroefdraad en ook nog super sterk.
    Op de Collimator nu een zeer redelijk buiging beeld met een beter afstelling voor de sferische aberratie. Wel is het zo dat alle grotere SCT met een hoofdspiegel F/2 en een vangspiegel naar F/10 nog sfero chromatisme zullen houden. Mijn nieuw project wordt een 30 cm F/3 F/20 met kleine obstructie. Deze heeft een veel betere correctie voor kleur en sferische aberratie.
    Nu nog een goede Losmandy aansluiting bedenken voor deze Mead.
    Bedankt voor het kijken.

Hans Dekker
    Voeg bestanden toe

Hoi Hans,

Da's een interessant zolder projectje aan het worden! Ben erg benieuwd wat deze modificatie in de praktijk oplevert. Heb je nog een foto van de zijkant/achterkant van het instrument? Ik begrijp dat je de afstand tussen de vangspiegel en de Schmidt-corrector hebt geoptimaliseerd om de sferische aberratie tot een minimum te beperken, voor groen licht neem ik aan (i.v.m. sferochromatisme)??
    Groet,
    Rik

Commentaar

Interessant, als altijd. In het sterbeeldje zie ik een drietal verdichtingen, wat veroorzaakt dit?
      Bij andere SCT's zie ik dit soms ook in de beelden van bv jupitermaantjes.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

De licht verdeling in de eerste ring is net niet geheel rond.
        Het is een rest astigmatisme die alleen zichtbaar is met een 2.5 mm oculair.
        De oorzaak is dat de optische assen net niet in elkaars verlengde liggen.
        De oorzaak is zeer waarschijnlijk mechanisch. Het gat in de Schmidtplaat ligt iets uit het midden (0.07 mm). En verder geld dat ook voor het gat in de hoofdspiegel.
        Het zelfde probleem zag ik ook bij de twee Opticon SCT 250 mm F/15. Door daar de hoofdspiegel te draaien werd dat helemaal gecorrigeerd en was het beeld helemaal perfect.
        De vlaggetjes die soms ziet aan de Jupiter maantjes zijn waarschijnlijk ook astigmatisme maar dan wel met een veel grotere afwijking.
        De sferische aberratie kan door het varieren van de afstand van de voorzijde van de vangspiegel en de schmidtplaat voor de lagere orde verwijderd worden in 1 kleur.
        Dat geld voor een Strehl tot 0.96 in 1 kleur. Als je verder zou willen gaan is een extra lokale correctie op de sferische vanspiegel nodig.
        Ook is het zo dat mijn kunst ster nogal helder is (zoiets als sirius in het Zenit) De DMK618 laat bij F/20 AS2 en 1000 frames alles zien wat het buiging beeld te bieden heeft.
        Gewoon visueel zie je deze afwijking nauwelijks.
        In de bijlage ook nog het sterren beeld van de Opticon SCT. Hierbij kan je zien dat de DMK iets doorhangt in de telescoop
        Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
        X