Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson 8" Plak velours upgrade.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobson 8" Plak velours upgrade.

Hallo Mensen,

19-10-2012

Stemmen.
    Wegens gebrek aan helder bla bla bla en tijd, was druk bezig met een andere project wat veel te lang duurde kon ik de laatste tijden weinig buiten komen, hierdoor gingen de stemmen en waanzin de overhand nemen.

We kunnen het wel.
    Al een tijdje geleden plak velours bij de plaatselijke doe het zelf bouwmarkt gehaald om onze kijker een update-tje te geven. Vandaag richting huis op de scooter zeiden we tegen elkaar "Ja we kunnen het wel, we gaan het doen!"
    Eenmaal thuis hebben wij het nodige bij elkaar gezet schuur in radio aan en daar gingen we, op naar de sterren en daar voorbij.

Hoe gaan we dit doen.
    Tja daar staan we voor de kijker, aamm eehhh hhhmm tja nee ja ok? , wacht we weten het, we draaien eerst de spiegel vast met de zwarte schroeven en daarna de de zijkanten en spiegel er zo uit, daarna was het koekie.

We moeten gaan eten.
    Eten!!!, komen eraan...Wacht spiegel ligt op een handdoek zo open en bloot nee dat kunnen wij niet doen zegt stemmetje. Spiegel in opbergdoosje en keuken here we come.

Nog nooit zo snel gegeten.
    Hap slik weg, op naar de schuur. Even kijken, passen, mikken denken.. .. o ja zeep om te kunnen schuiven.

De boel verhuizen naar boven.
    Vrouwtje moet gaan werken, kids willen bij papa, papa ook bij hun, grr grr, alles uit de naar naar boven verhuizen en daar maar verder.

Strippen
    Bij nader inspectie leek mij het toch verstandiger om de buis van alles te strippen.
    Focuser eraf, afrond kap eraf, hoe noem je die ronde dingen aan de zijkanten ook eraf, voetje eraf en toen dacht ik No no way die vangspiegel blijf gewoon waar het nu is,
    ik werk wel omheen.

Zonder muis.
    PPfff knippen en plakken zonder muis is een hele opgaven tegenwoordig, heb het wel geleerd op school Handenarbeid voor de want meer op leeftijd onder ons. Maar het is gelukt.

Alles weer in elkaar.
    Alles weer in elkaar schroeven vast zetten, hoofdspiegel plaatsen en nu maar colli......we gaan morgen verder.

20-10-2012

Zit alles nog vast?
    Vandaag even binnen kant van de buis gecontroleerd en alles zit nog lekker vast.

Collimeren
    Ben er nu mee bezig en als je niks meer leest dan.....

Blijft altijd lastig...
    Collimeren blijf altijd lastig voor mij, doe ik het goed? is het zo goed genoeg? stel dat het niet goed is dan zie ik de objecten niet goed stel dit stel dat....

Nu nog een wolkeloze avond...
    Voor de test heb ik nog een avondje helderheid nodig...wachten wachten en wachten....
    Ben volgende week vakantie, dus mits het binnen nu en woensdag helder wordt zal ik een test verslag uit brengen anders na de herft vakantie...

1+2:spiegeltje spiegeltje..ziet een beetje vies uit. Snap er niks van Kapje staat altijd op met een grote doek overheen.
    3:Binnen kant buis, nog niet geplakt.
    4.Spiegeltje veilig in doosje.
    5.Plakvelours
    6+7.Focuser moet er ook aan geloven...
    8:Had steun nodig zonder hoofdspiegel uit balans.
    9:Even meten, je kan het verschil al zien.
    10:Smeersel voor de buis? nee nie tte kijkers buis.
    11:Nog een klein stukje te gaan, het vershil is goed te zien.
    12:Hulp stuk voor de donkere dagen...
    13:zeep
    14:Volgorder klopt niet maar focuser is eruit.
    15:Alles weer op zijn plaats.
    16:Collimeer hulp stukken.
    17:Spiegeltje staat in het midden.
    18:Mijn collimeer hulp middel is niet meer zo......
    19:Smeren...

Maar alles is nu weer als het goed is gecollimeerd..
    Volgende project 70/700 lidl plakken en daarna........

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: plakv1.jpg views: 1 grootte: 125,9 KB id: 1099295
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: plakv2.jpg views: 1 grootte: 76,6 KB id: 1099296
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: plakv4.jpg views: 1 grootte: 141,3 KB id: 1099297

Rado
    Last bewerkt door raduen; 20-10-12, 21:37.

Hoeveel telescopen zullen er inmiddels zijn voorzien van plakvelours. Dit jaar een hausse in plakken.

fotootje?
    HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

ik moet ook m'n newton nog eens doen, ben alleen wat huiverig voor het loshalen van de spiegel....
      Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
      Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
        ik moet ook m'n newton nog eens doen, ben alleen wat huiverig voor het loshalen van de spiegel....
        Waarom?
        HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Spiegel zelf kunt je laten zitten, de spiegelcel haal je los van de tube.
          Ik heb een week of 3 geleden de binnenkant van mijn Newton ook met velours beplakt en maakte mezelf meer druk om het weer fatsoenlijk terugkrijgen van de spider waaraan de secondary hangt, dan het verwijderen van de spiegelcel.

Het is een kwestie van de tube rechtop zetten en de schroeven aan de buitenkant losdraaien. Op die manier kan de cel er niet zomaar uitvallen of anderszins beschadigen. Zodra alle schroeven los zijn, til je voorzichtig de buis van de cel af. Thatᷰs it, niet meer, niet minder.
          Let wel op met het loshalen van het voetje van de zoeker. Bij Skywatcher Newtons is aan de binnenzijde een metalen plaatje geplaatst, waardoor de moertjes niet door de buiswand kunnen trekken. Deze zie je gemakkelijk over het hoofd. Pas op dat deze niet op je spiegel valt.

Na een gesprek met svdwal over de negatieve invloed van het velours op het afkoelen van telescoop, heb ik vooralsnog alleen het bovenste deel van de buis beplakt met velours. De strook is nu 45cm breed. Helaas het effect nog niet kunnen testen op mijn balkon, maar als ik de buis in kijk is er minder reflectie vanaf de wand dan toen er alleen verf was.

Gewoon gaan plakken dus! Niets overhaasten en bij elke stap even overdenken of het kwaad kan, dan kan er ook niet veel fout gaan.
          Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
          'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Foto's toegevoegd.

nikao:
            Hoofdspiegel was een fluitje van een cent, 6 schroeven en het ligt er zo uit. Let op het is gelijk/meteen uit balans, steun eerst je voorzijde of leg je buis ergens op.

Commentaar

Grappig verslag. Ik denk dat je verhaal en de foto's meerdere mensen over de streep zullen trekken om een plak-upgrade te doen. Om moed te verzamelen heb je een smeerseltje gevonden zie ik.... Niet teveel smeren mensen, resultaat daalt dan in nauwkeurigheid.....
              Last bewerkt door John Baars; 20-10-12, 22:35.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik bedoelde ook de vangspiegel/spider vanes waar ik wat huiverig voor ben. Maar sowieso, ben niet de handigste (understatement) en ben dan huiverig dat ik het niet meer goed in elkaar krijg hehe...
                Binnenkort toch maar wel eens doen.

Wat ik alleen niet begrijp is dat fabrikanten de buizen niet 'beter' afgewerkt af leveren? Mijn skywatcher newton is eigenlijk helemaal niet zo zwart als je er kritisch naar kijkt. Verwacht daar wel veel winst te kunnen halen.

Commentaar

Sky-Watcher levert scopes tegen bodemprijzen. Dan is het normaal dat je niet het beste van het beste krijgt. Dat is deels omdat ze OEM zijn en hun klanten graag betere scopes willen leveren. En deels omdat het slecht is voor hun marge.

De deal is dus dat je dat soort scopes zelf verbetert. Als je dat niet wilt moet je die scoop in een betere versie bij iemand anders kopen, of een andere betere scope van de concurrentie.
                  Last bewerkt door svdwal; 21-10-12, 09:55.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Snap je punt over de Sky-Watcher, maar is er dan uberhaupt een fabrikant/leverancier die wel tubes aflevert met velours?

Commentaar

@Nikao
                      Bij fabrikanten van de wat betere Apootjes is dat inzicht inmiddels wel aangebroken, maar daar heb jij niks aan. Ik vrees dat je gelijk hebt en dat fabrikanten die hun budget-Newtons zo netjes afleveren als jij zou willen, met een kaarsje te zoeken zijn. Zelf doen lijkt vooralsnog de beste oplossing.
                      Schiedam
                      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Hallo Mensen,
                        De 70/700 is inmiddels ook ge-upgrade, ga vandaag de zoekertje ook voor de gein doen.

Ga ook een dewcap en een straylight in 1 kap maken voor de Dob.

Verslag en foto's van de cap komen dan in een nieuwe draadje...

rado

Commentaar

Een relevante link over de reden om Newtons wel te flocken: http://www.protostar.biz/tubeliner.htm. In het kort, de buis koelt ook af en daardoor ontstaan er ook tube currents. Minder erg dan de tube currents die ontstaan door een te warme spiegel, maar te zien.

Het spul dat hier wordt gebruikt plak je niet vast en het kan dus verwijderd worden. Het is wel te duur om het even te bestellen en uit te proberen.
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Dit doet met toch afvragen of het dan ook nut heeft om de Newton aan de buitenkant te isoleren. En dan wel een variant die je aanbrengt nadat de tube afgekoeld is.
                            Als er minder warmteoverdracht is tussen het metaal van de tube en de lucht, zou dit ook de lucht in de tube rustiger houden?
                            Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
                            'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Zeker weten.
                              Texereau en Coude en Lyot gebruikten al houten telescoop buizen!
                              Het is net als met Jenever soms is vierkant beter:lol:

Commentaar

Werken...
                              X