Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

koeling voor mijn dslr

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

koeling voor mijn dslr

De laatste tijd merk ik dat er nogal redelijk veel ruis in mijn foto's zit. Nu kwam ik op het idee om een soort externe koeling te maken met een cpu-fan op batterijen en een heatsink. Let wel op : ik wil geen directe peltier koeling waarvoor ik de camera moet openmaken. Het moet extern blijven.
    Mijn vraag is nu : Is dit wel mogelijk, zal dit wel enig effect hebben?
    Skywatcher 150pds newton - Meade lxd75 mount - Canon EOS 450D - 9x50 finderscope - spc900nc webcam

Ja, dat is zeker mogelijk, maar naar mijn idee zal het nauwelijks effect hebben. Je voert daarmee nauwelijks warmte af van de sensor. Waar wil je de heatsink dan op vastplakken? Een coldpack zal dan nog beter werken denk ik.

Om ruis kwijt te raken kan je misschien beter een niet te hoge ISO gebruiken en voldoende opnames stapelen.
    De lagere temperaturen van de laatste tijd zijn in je voordeel.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Uit onderzoek is gebleken dat zelfs een op de DSLR gerichte fan al een positief effect heeft op het onderdrukken van ruis. http://www.astrolab.be//educatief/Ed...20Deep-Sky.pdf

Hierin wordt ook aangetoond dat pauzes tussen de opnames een gunstig effect hebben. Maar niet te lang want dan mis je tijd waarin je fotonen kunt verzamelen.
      Last bewerkt door TomB; 13-10-12, 09:44.
      "Hello Spaceboy"

Commentaar

Mooi stukje onderzoek, bedankt voor de link Tom.
        In dat geval zou koeling met een heatsink+fan op de display dan nog effectiever kunnen zijn dan er simpelweg tegenaan te blazen, maar wat gebruik je als thermische geleider (pasta?)
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Als je niets aan de camera wilt morrelen dan zou ik een koelboxje eromheen bouwen met een peltier element, veel effectiever.

Link
          Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Ik denk nu ook dat een koelbox maken de beste manier is om de camera af te koelen.
            Toch vraag ik me het volgende af : Weegt dit niet veel? A
            Aangezien ik nog steeds een plastieke 1.25" focusser heb die niet stevig is.
            Hopelijk heb ik binnenkort genoeg geld voor een grotere 8" newton met een stevigere focusser.
            Skywatcher 150pds newton - Meade lxd75 mount - Canon EOS 450D - 9x50 finderscope - spc900nc webcam

Commentaar

De koelbox zelf weegt nagenoeg niets, het koel element is hetgene wat zwaar kan wegen. daar moet je dus een goede keuze in maken.
              er zijn hele lichte koelers met een hoog koelvermogen verkrijgbaar, maar je moet goed zoeken.
              Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Werken...
              X