Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn mini dob nadert zijn voltooiing

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn mini dob nadert zijn voltooiing

De afgelopen maanden, niet aan één stuk door ook thuis liep er een verbouwing die nog niet helemaal klaar is, heb ik gewerkt aan een kleine dob die ik makkelijk overal mee naar toe kan nemen, nog makkelijker dan mijn 80mm ED semi APO.

Het uiterlijk is, daar moet ik eerlijk in zijn, af gekeken van de summierian van Roel. De uitvoering en afmetingen heb ik wel zelf bedacht en getekend in Visio. Met dit formaat telescoop en omdat het mijn eerste is vind ik het prettig dat ik daarin op ware grootte kan tekenen en printen.
    Een hele poos geleden kon ik een f4 11cm spiegel overnemen van een medeforum lid, daarmee werd het voor mij mogelijk een zeer compacte telescoop te bouwen. Naast de hoofdspiegel moest ik nog een vangspiegel hebben en een focusser, de rest wilde in zoveel mogelijk zelf bouwen.

Het echte bouwen is bijna klaar, ik moet nog een halve rocker maken en de bananen de echte bananenvorm geven en beplakken met formica en teflon op de rocker. Wanneer de telescoop dan goed bevalt wil ik de binnenkant van de spiegeldoos en vangspiegelkooi beplakken met plakvelours en de buitenkant verven. Ik wilde dat in hout kleur laten, maar door dat enkele correcties nodig waren heb ik wat gaten opgevuld en opnieuw geboord.

Goedkoop vond ik het maken van de dob niet, anders dan de meer ervaren ATMers beschikte ik niet over een voorraad materialen en onderdelen, die moest ik dus kopen. Gereedschap had ik gelukkig wel alhoewel een kolomboor prettig zou zijn, maar waar laat ik zo’n groot ding voor die paar gaten die ik er mee boor. Al met al waren de kosten 35 euro voor de hoofd spiegel, 30 euro voor de vangspiegel, 100 euro voor de focusser, 20 euro voor een plaat aluminium voor de spider vanen en nog een euro of 30 á 40 voor het hout, de RVS schroeven en moeren en plakvelours. Maar goed een hobby kost geld dus zo erg was dat nu ook weer niet.

Het lastigste vond ik het maken van de vangspiegel houder en spidervanen. De vangspiegelhouder is van hardhout en vanwege de diameter van de vangspiegel (30mm) kon die maximaal 28mm in doorsnede worden. In die 28mm moesten de spidervanen worden vastgezet en moesten de bouten voor de kanteling van de vangspiegel. In Visio paste dat maar net, in de praktijk was ik genoodzaakt één stelschroef van de vangspiegel onder een andere hoek de 120graden een plekje te geven anders zat ik in een schroef de die spidervanen vast zet tegen het hout.

De trussen hebben mij ook veel tijd en experimenteren gekost, anders dan bij de summierian van Roel wilde ik de trussen maar op vier posities vast zetten aan de spiegeldoos en ik wilde ook dat de trussen onderling uitwisselbaar zijn. Dat betekend dat er nauwkeurig gewerkt moest worden en omdat ik ook al geen zetbank heb ik veel moeite heb gehad met het buigen van 4 van de trussen op precies de goede plek zonder dat het aluminium brak. In eerst instantie had ik ronde trussen, dat vind ik mooier, maar één brak bij het buigen en ik kreeg het niet voorelkaar 2 keer 4 identieke trussen te maken dus ben ik overstap naar staven. Ook het bepalen van de lengte van de trussen viel niet mee, ik had de spiegel gekocht als f4,5, maar achteraf bleek het een f4 te zijn, nadat ik precies wist waar het brandpunt en ik de focusser op de vangspiegelkooi had gemonteerd (hoe zorg ik er voor dat die in alle mogelijke richtingen haaks op de centrale optische as komt) moest ik de exacte afstand tussen spiegeldoos en vangspiegel kooi bepalen en op basis van waar de gaten kwamen kon ik in Visio de lengte opmeten van de trussen. Dat was eenvoudig voor de rechte trussen, maar voor de gebogen trussen kon ik hier niet veel mee. Die heb ik gemaakt waarna ik er in een de gaten op de juiste plek heb geboord en omdat ik nauwkeurig genoeg had gewerkt kon ik de andere drie boren op precies dezelfde plek. Er staat nu wel wat spanning op de trussen, maar voor mijn gevoel word de constructie er eigenlijk alleen maar stijver van.

Het plaathout dat ik heb gebruikt is 9mm populieren multiplex, ik heb dat aan elkaar gespijkerd en niet gelijmd, achteraf had ik dat wel willen doen.

Al met al een heel verhaal, first light zal nu snel volgen, eerst nog wel even de spiegel schoonmaken, vanwege het bepalen van het zwaartepunt hebben die er een poos in gezeten dus moet/wil ik die eerst goed schoonmaken.

Mocht iemand interesse hebben in de bouwtekeningen in Visio van de spiegeldoos, vangspiegelkooi, vangspiegelhouden met vanen en trussen dan hoor ik dat wel. De rocker heb ik (nog) niet in Visio gezet.

De eerste foto staat hier, ik heb er ook nog een die meer aan de voorkant genomen is, maar die heb ik even niet bij de hand.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: MinidobZijkantWeb.jpg views: 1 grootte: 152,7 KB id: 1099209
    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.
Werken...
X