Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop motoriseren

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop motoriseren

Ik zou ook graag mijn telescoop willen motoriseren...
    @t me!
    Ik wil het simpel houden met alléén 1 motor op de bodemplaat en helemaal rond kunnen/laten draaien. Hij mag óók (het liefste) regelbaar worden qua snelheid.
    Wie zou mij kunnen/willen vertellen welke motor en potmeter ik het beste kan nemen? (merk/type)

Wat wil je precies bereiken met die motor?
    Objecten volgen gaat moeilijk met een Alt-Az montering, wat voor montering heb je?
    Arjan

Commentaar

Precies. Als je een Alt-Azmontering hebt en je wilt met 1 motor volgen, dan moet je eigenlijk een equatoriaal platform bouwen (zoals velen op dit forum) of kopen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zou graag 1 motor willen gebuiken voor het draaien om de poolas en 1 motor om 'vlug' te zoeken. Dus de motoren wil ik graag regelbaar hebben qua snelheid. Misschien met een potmeter ertussen?
        !
        Ik dank jullie voor het meedenkwerk.

Commentaar

Origineel geplaatst door sterrenboy Bekijk bericht
          Ik zou graag 1 motor willen gebuiken voor het draaien om de poolas en 1 motor om 'vlug' te zoeken.
          Hoe bedoel je 'vlug zoeken'? Ik neem aan dat je zoeken in 2 richtingen wilt doen, bijvoorbeeld uurhoek en declinatie. Dit noem je een 'goto' besturing, hoewel je het goto zo luxe kunt maken als je wilt.

Twee motoren dus, 1 voor de uuras en 1 er loodrecht op, oftewel de declinatie as. Voor het volgen kun je de uuras motor op de juiste snelheid laten draaien, zodat de uuras van de telescoop met 15" per seconde draait. Als je daarnaast wil zoeken, moet je dan inderdaad de van beide motoren kunnen controleren.

Is er voor jouw montering trouwens niet gewoon een standaard oplossing te koop...?
          Arjan

Commentaar

@AtM...
            !
            Het wordt mijn eerste kijker (mét bestaande spiegel) die ik wil motoriseren en ik hoef maar een simpele (2) motor(en) die regelbaar zijn wat betreft snelheid. Dus, motor met een potmeter oid wat de snelheid regelt. De motoren maak ik aan de kijker vast. Eentje op de grondplaat en eentje op de monteringas van de kijker (precies zoals jij beschrijft).
            Als iemand mij een 'simpel' schema kan bezorgen? (Ik dank je hiervoor)
            @
            Het wordt dus géén GoTo. Alléén 2 motoren, regelbaar met 'kastje' voor de snelheid.

Commentaar

Je hebt het over welke montering?
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een simpele dobsonmontering.
                .
                Dus een dobson op een draaiplateau, 1 motor die de kijker op het plateau beweegt en 1 motor die de telescoop om zijn -in de montering rustende- as (vork) beweegt. Zie het als een schmidt cassegrain die in een vork ligt. Zo'n zelfde werking.
                .
                Voor ik het vergeet, de motoren moeten in beide richtingen draaibaar zijn. Dus die zich kunnen 'ompolen'.
                Last bewerkt door sterrenboy; 16-10-12, 07:43.

Commentaar

Als het geen go-to is (maar wel een volgsysteem als ik het goed begrijp), waarom zou je dan een motor gebruiken om 'snel te zoeken'? Dat zoeken gaat met een Dobson veel sneller met de hand. Het lijkt mij ook niet echt handig om het met potmeters te doen. Je moet dan voor elk object de snelheid van beide motoren weer opnieuw instellen om ze beide op de voor dat object juiste snelheid te laten lopen. Ik denk dat een equatoriaal platform, gecombineerd met handmatig zoeken - zoals eerder al soor Sixela opgemerkt - dan veel handiger is.
                  Jan
                  'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

sterrenboy heeft het over eenvoudig...motormet potmeter.
                    ik denk dat zo plateau te hoog gegrepen is, terzij hij technich is aangelegt of het koopt
                    gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
                    See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Commentaar

Ik denk dat je één van de eersten bent die dit doet. Je kan de motoren gebruiken die mensen gebruiken voor bijvoorbeeld het systeem van Mel Bartels. Maar die mensen gebruiken ook de controller hardware, omdat ze wel goto willen hebben.

Motoren die alleen het duwen en trekken vervangen gaat waarschijnlijk ook niet goed werken. Als je het object gevonden hebt moet het ook in beeld blijven, en na motorisering kan het niet meer met de hand. Je moet dan dus zelf de snelheid in azimut en in hoogte bijregelen. Dat is helemaal niet handig, want dat is lastig instellen. En al helemaal met analoge potmetertjes.

Kortom, je krijgt een vrij ingewikkeld systeem dat niet veel goedkoper is dan een goto, alle nadelen heeft van de goto en niet de voordelen.

Commentaar

@ janvangastel...
                        .
                        Zie het als een -gewone- gemotoriseerde dobson, ik wil alleen 2 motoren die de kijker kunnen bewegen in 2 richtingen. Motor 1 om de horizontale as (als je de dobson ronddraaid op de plaats) en motor 2 om de kijker omhoog/omlaag te bewegen.
                        .
                        Ik zou dus een schema willen hebben waar deze 2 motoren op staan. En een 'potmeter' oid die de motoren van snelheid voorzien, maar ook links/rechts (voor/achter) kunnen bewegen.
                        .
                        De snelheid moet ik hebben om de kijker sneller te bewegen en die -als ie bijna bij het object is- langzamer kan draaien, ik wil een 1 'armige' kijker maken en dus er niet met de handen aan zitten ivm trillingen.
                        .
                        @ starlights...
                        .
                        Ik wil nét géén plataeu hebben/maken omdat ik een ultralight wil bouwen. Komplete 10" kijker van zo'n 10 kilo. (maar het lukt mij ook om minder kg)
                        .
                        @ svdwal...
                        .
                        Klopt, het liefste wil ik ook een motor hebben die volgt, maar door de eenvoudigheid van de montering maak ik de montering zó dat deze naar de poolster wijst. En ik wil géén GoTo omdat ik liever 'met de hand' volg. Alléén dus in beeld blijven, als dat mogelijk is.
                        Last bewerkt door sterrenboy; 16-10-12, 08:11. Reden: regel toegevoegd

Commentaar

En ik wil géén GoTo omdat ik liever 'met de hand' volg. Alléén dus in beeld blijven, als dat mogelijk is.
                          .
                          In beeld blijven heet 'volgen'. Wat je met de hand wil is zoeken, want je wilt geen go-to. En go-to heb je nodig om te zoeken als je dat niet met de hand zou willen doen.
                          Zie het als een -gewone- gemotoriseerde dobson
                          Zo zie ik het ook. Ik heb er daar al vijf van gemaakt. Maar alleen een potmeter om de motoren aan te sturen lijkt me zeer onhandig, om redenen die ik in mijn vorige bericht heb uitgelegd. En om de vertraging goed te regelen heb je minimaal een simpel PWM circuitje nodig. Volgens mij zijn die er ook wel (of te maken) met een mogelijkheid om de draairichting om te keren. De laatste Dobson die ik heb gemotoriseerd staat hier http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...orize_30cm.htm . Volgens mij kan de motorisering weinig lichter. Het enige extra gewicht op de motoren en de verbindingskabeltjes na is het besturingskastje dat je op een van de plaatjes kunt zien en dat weegt maar een paar honderd gram.
                          Last bewerkt door janvangastel; 16-10-12, 09:08.
                          Jan
                          'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Alleen in beeld blijven en met de hand zoeken: een platform. Bestaande oplossing, goedkoop na te bouwen, veel ervaring mee opgedaan door andere mensen. Als je zelf de achtergrond hebt om een dob te motoriseren kan het nog steeds interessant zijn voor jezelf om uit te zoeken en te bouwen, maar je oplossing is duurder en ingewikkelder dan een platform. En niet beter.

Commentaar

Origineel geplaatst door janvangastel Bekijk bericht
                              Een potmeter is ook al niet echt de meest geschikte manier om een motor te vertragen/versnellen. Daar heb je eigenlijk toch minimaal een simpel PWM circuitje voor nodig.
                              Dat van een potmeter is maar een voorbeeld, ik bedoel ook een PWM circuitje, maar ik wist niet hoe ik het 'beestje' moest noemen.
                              Is er een schema voor te vinden/krijgen? Wie kan mij dat linken?

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                              maar je oplossing is duurder en ingewikkelder dan een platform. En niet beter.
                              Ik wil het natuurlijk zó licht mogelijk houden en een platform hoef/wil ik nét niet (ik wil mijn kijker in een koffer op vakantie meenemen). Als mijn kijker goed naar de poolster staat is ie toch nauwkeurig genoeg?
                              .
                              Volgen? Dat kan toch óók met een eenvoudige methode als een tandwielset (zit al in de stappenmotor)? Heeft toch ieder gemotoriseerde kijker?

Commentaar

Werken...
                              X