Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelfbouw Foucault en Ronchi Tester

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw Foucault en Ronchi Tester

Mijn regenachtige zondag besteed aan het bouwen van een
    Foucault en Ronchi Tester:

Concept en bouw volgens "little man" Stellafane's bouwmethode.
    http://tinyurl.com/ycjkco

Aan de achterkant zit een raamwerk waarin een meskant venster of een ronchi raster kan worden geplaatst.

De draadeinden moet ik nog voorzien van een draaiknop en de main voorzien van een draaischijf indicator.

de groene led geeft de best mogelijke lichtweergave op de nog niet gealluminiseerde spiegel, hij is tot bijna de diodes afgeplat en niet gepolijst om een zo diffuus mogelijk licht af te geven.

voor allining met de spiegel heb ik een super diode gebruikt die je in fietslampen kan vinden. Deze is niet aangepast.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Ik ben een leek als het om spiegeltelescopen gaat. Ik heb ook even naar de link gekeken, maar eh wat kan je met zo'n ding ?

Commentaar

een foucaulttester en ronchitester worden gebruikt bij het slijpen van een spiegel.
      Met zo'n apparaat kun je aan de hand van beeldreflecties en uitdovingen bepalen hoe goed (of hoe slecht) je spiegel geslepen is. Dit kan tot op hoge nauwkeurigheid (enkele nanometers!).

Maar is dus alleen van toepassing als je zelf een spiegel slijpt (of zeer benieuwd ben naar de kwaliteit van je gekochte spiegel)

@Barry: goed werk kerel. Ik ga mij komende donderdag ook verder verdiepen in het maken van een tester.
      Heb je al spiegels gegoten ?
      Ik ben benieuwd naar het verhaal van het filmpje dat je me onlangs zond.

Groet Harro
      Harro
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
      X