Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zelfbouw zoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zelfbouw zoeker

Ik heb aandachtig een artikel gelezen om zelf een zoeker te maken van de onderdelen van een 8x50 verrekijker.
    Daar stond een stukje bij over kruisdraden, die zo te lezen niet op de lens geplakt moeten worden, mijn vraag is nu: hoe moet je de kruisdraden dan plaatsen???

Ton
    " Het schijnt "

Re: zelfbouw zoeker

De kruisdraden moeten aan de binnenkant (voorzijde) van het oculair geplaatst worden. Je schroeft het oculair eruit, maakt vier gleufjes en lijmt wat draad (visdraad, gitaarsnaar in de gleufjes. Knip of schuur de overstekende stukjes draad weg zodat het oculair weer in de kijker geschroeft kan worden.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Schitterend !!
      zeer bedankt ........
      " Het schijnt "

Commentaar

Staat het kruisdraad daarmee in het brandvlak van het oculair? Lijkt me wel logisch...
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Staat het kruisdraad daarmee in het brandvlak van het oculair? Lijkt me wel logisch...
          Inderdaad, kijk wel even op welke afstand het kruisdraad scherp wordt afgebeeld. Tot zover moet je de gleufjes zagen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton
            Ik heb aandachtig een artikel gelezen om zelf een zoeker te maken van de onderdelen van een 8x50 verrekijker.
            Daar stond een stukje bij over kruisdraden, die zo te lezen niet op de lens geplakt moeten worden, mijn vraag is nu: hoe moet je de kruisdraden dan plaatsen???

Ton

Ik als super beginner zit me nu inmiddels dood te ergeren aan de zoeker op mijn Lidl Bresser teleskoop, een en ander is al zo lastig te vinden en de zoeker heeft eigenlijk weinig zin om lekker afgesteld te worden.

Nu is dus mijn vraag, waar heb je dit artikel over de zelfbouw zoeker gevonden?
            Mischien dat ik me dan zelf een iets betere kan monteren..
            Alvast bedankt.....

Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Reinhard, heb je wel eens aan een red-dot finder gedacht? Dit is een zoeker die op een glaasje een rood puntje projecteert. De zoeker vergroot niet, maar het grote voordeel vind ik dat het beeld niet omgekeerd of gespiegeld is. Aan de hand van een sterrenkaart vind je dan binnen no-time je object. Simpelweg het rode puntje op de plaats van bestemming richten.

Ik gebruik mijn normale zoeker NOOIT meer.

Commentaar

Ja heb ik inmiddels ook naar gekeken, maar ja mijn wederhelft heeft mijn zakgeld voor deze maand ingehouden.

Moest ook al geld lenen voor mijn cursus sterrenkijken in de praktijk.

Dus vandaar dat ik eigelijk een beetje aan het zoeken been naar de optie zelfmaken.

Maar als de dure maand weer voorbij is, en ik druk aan de slag ga om de diverse pimp onderwerpen door te spitten zal ik dit zeker in mijn achterhoofd houden
                Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Reinhard, heb je wel eens aan een red-dot finder gedacht? Dit is een zoeker die op een glaasje een rood puntje projecteert. De zoeker vergroot niet, maar het grote voordeel vind ik dat het beeld niet omgekeerd of gespiegeld is. Aan de hand van een sterrenkaart vind je dan binnen no-time je object. Simpelweg het rode puntje op de plaats van bestemming richten.

Ik gebruik mijn normale zoeker NOOIT meer.
                  ik heb hier wat goede ideeŽn over, met een klein plaatje plexiglas, in het midden een stipje frezen. Rood ledje haaks op het glaasje. Slechts de stip licht dan op. Assembly maken a-la EZ-finder ofzo, moet niet te moeilijk zijn toch?

Heb m'n lasercollimator trouwens ook klaar, dat stelt idd echt geen ruk voor, nu alleen die nieuwe vangspiegel nog
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Je hebt al een red-dot finder vanaf iets van 15 euro: ik heb die van mij op eBay gekocht tegelijk met nog wat ander spul, vanuit de VS.

Ionize, in een red-dot finder zit volgens mij ook een lensje zodat de stip echt tegen de hemel geprojecteerd lijkt wanneer je je hooft een beetje beweegt (en niet 'in de finder zelf hangt' zeg maar), en zodat de stip scherp is wanneer je je ogen op oneindig hebt gefocust (dus ontspannen hebt).
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                    X