Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilter ETX-70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilter ETX-70

Hoi pipeloi,

ik zag iedereen zo'n hippe zonnefilter maken, en toen dacht ik 'dat wil ik ook!' Snel wat Astrosolarfolie besteld (****************** wat duur) en na wat nadenken en afkijken op dit forum vandaag eindelijk mijn inkopen gedaan.

Lelijke rioolpijpen en onhandige tape. Heerlijk dat knutselen.

Alles in een mooier kleurtje gespoten (Peugeot donkerblauw metallic, jaja) en wat gaan snijden, knippen, hansaplasten en nog meer van dat soort gehannes.

Maarrr, al na iets meer dan een uur (exclusief reistijd en wachten) was het resultaat daar! Ik ben erg in mijn nopjes en hoop 'm morgen eens te testen. De pijp past precies op mijn dauwkap, dus de telescoopbuis kan ik niet beschadigen.

Nog een vraagje: wordt de folie niet te strak uit elkaar getrokken? Of maakt het niet uit dat het een beetje bobbelig is?

Zal straks nog een fotootje maken als ie op mijn scoop zit. Van pisscoopje naar iets minder pisscoopje :P
    XT10

Origineel geplaatst door Tune
    Haha, ja dat gevoel kennen we allemaal wel! M'n waardering, misschien is het nuttig om ook een "dekseltje" te fabriceren zodat je filter bij opbergen niet beschadigt. Jammer dat je de foto's met een mobiele telefoon gemaakt heb :P Mja ben ik principieel tegen : P

Commentaar

Toen ik mijn zonnefilter maakte, had ik van te voren ergens gelezen dat als het folie erg strak zat (en er geen bobbeltjes zaten), dat de kans groot was dat het scheurde. Dus dat het niet super strak zit is niet erg.

Goed gedaan!

Commentaar

Goed bezig Tune!!

Bobbelig is juist goed bij solar folie!! Het spul moet niet strak gespannen zitten!
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul
          Origineel geplaatst door Tune
          Haha, ja dat gevoel kennen we allemaal wel! M'n waardering, misschien is het nuttig om ook een "dekseltje" te fabriceren zodat je filter bij opbergen niet beschadigt. Jammer dat je de foto's met een mobiele telefoon gemaakt heb :P Mja ben ik principieel tegen : P
          Mijn waarde Paul,

ik, als zojuist afgestudeerde jedoch werkloze student heb helaas geen geld om een dure digitale camera aan te schaffen. Zodoende zie ik mezelf genoodzaakt te roeien met de riemen die ik heb.

En daar komt bij dat je het mis hebt. Ze zijn gemaakt met de ge´ntegreerde webcam van deze laptop.

Die ook niet van mij is, want die kan ik niet betalen.

Anders zou ik toch zeker wel een zonnefilter gekocht hebben voor 80 euro.

Maar idd, goeie tip. Ze hadden nog wel grotere dekseltjes (dat voorheen rode specie-dekseltje). Geen slecht plan, alleen jammer dat die 2 euro de stuk kosten

Bedankt voor de tip!
          XT10

Commentaar

Mooi filtertje!! Knutselen rulez
            Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Stoer man!

Ik wil er ook zo een maken hahaha waar heb je die astrosolarfolie vandaan??

Groetjes
              AJ
              Nieuwe Bresser Galaxia
              F=900
              D=114

leuk voor een beginneling...toch ? :D

Commentaar

Goed geknustseld! Overdag observeren....leuk he

Commentaar

@ Tune: Whaha, ja waarom ik dat zeg. Ik ben principieel tegen het foto's nemen met een mobiel omdat de kwaliteit nogsteeds ruk is. Ja ook die 3.2MP K800i. De resolutie is wel behoorlijk, maar de kwaliteit kan zelfs m'n oude digitale camera uit 2004 lang en breed niet evenaren. Het is niet als een verwijt, ik wilde het gewoon even opmerken . Toch heb ik het mis omdat het een webcam blijkt te zijn, het zou, gezien de kwaliteit en manier van imagen net zo goed een mobiel kunnen zijn. Misschien is die camera van je laptop al toegepast in mobieltjes .

En ja ik ben ook student, nog niet afgestudeerd en ook "armzalig" haha. Opleiding, eten, dak boven m'n hoofd etc wordt betaald dus dat is lekker makkelijk. Inkomsten van een bijbaantje en ibgroep zorgt ervoor dat ik dit schoonheidje heb mogen omarmen. Ach ja, ieder z'n prioriteiten en hobby, jij hebt weer een senseo apparaat MET zonnefilter ^_^

EN NU ONTOPIC! *uche* :P

Commentaar

Hoi,

mooi knutselwerk! was ik maar zo handig... zucht.

Enfin, heb ergens op een andere topic (dacht van Maantje Miranda) gelezen dat voor een Skywatcher 8" Newton, niet de hele opening gebruikt hoeft te worden met zonnefolie.

Wat is daar van aan? Moet ik dus zonnefolie kopen die groot genoeg is om de opening van een 8" af te dekken, of kan dat met een kleinere opening (bv 100mm rond)?
                    Wat zijn de "wetenschappelijke" argumenten om de gehele of niet gehele opening te gebruiken?

Het verschilt namelijk in constructie en een beetje geld, maar ik denk dat het eenvoudiger is om een vierkant vel te gebruiken, en gewoon in te kleven in een ronde opening (als je begrijpt wat ik bedoel...)?

enneuh, baai de wei, ik bezit een Canon 300D en ben meer dan gelukkig dat het geen Nikon is. hebben op het werk een D70, en vind gebruik veel eenvoudiger op Canon-300D en fotos stuk beter... (of ligt het aan de fotograaf )

JaVer
                    Skywatcher 8" Newton op Eq-5 (Helios Explorer) met 10mm, 20mm en 2x barlow

Kijk! ... oh nee, 't is al weer weg (uitspraak van mijn vrouw toen de vallende ster net gevallen was)

Commentaar

Hoi JaVer,

als eerste moet ik kwijt dat ik alles behalve dan handig ben. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken en niet te overhaast te werk gaan. De technieken om zo'n filter te maken had ik op mijn 6e al onder de knie. Het enige waar je mee op moet passen is de folie zelf, deze is nogal dun, fragiel en voelde zich statisch aangetrokken tot de plastic buis, wat het inleggen niet makkelijker maakt.

Vierkant stuk folie inleggen lijkt me inderdaad ook het makkelijkst, wat de grootte moet zijn voor jouw telescoop: geen idee.

Doe wat Miranda heeft gedaan
                      XT10

Commentaar

Zo dan, lief he? Net getest en hij doet het aardig!
                        XT10

Commentaar

hey knap gemaakt , ziet er stoer uit nu :P
                          Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

@ JaVer: neem minimum 10cm. Dan kan je ook poolfakkels waarnemen. En probeer de spiders en centrale obstuctie te mijden. De beste manier (qua prestaties) om de zon te bekijken is via een Herschell wedge maar die kosten veel en gaan alleen maar samen met een refractor.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Vandaag ook met de folie besteld bij de koepel een filtertje in elkaar geflanst. Moet nog eens een mooiere kapconstructie bedenken maar tot nu toe werkt het al leuk!

piccas:

Zonnevlek 926 was duidelijk te zien!

*vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Werken...
                              X