Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dauwlint controler op basis van LED dimmer; "rwagter" style

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dauwlint controler op basis van LED dimmer; "rwagter" style

Zo, ook ik heb mijn dauw controler "rwagter" style klaar. Even mooi in een een project boxje ingebouwd en stukken goedkoper als commercieel of volledig zelfbouw. LED dimmers voor 7 euro later voor 3 euro op Ebay gevonden, doosje 4 euro bij Okaphone, 2 banaanstekkers en 3 RCA female pluggen. Beetje schroeven, zagen en solderen en klaar voor de vochtige nachten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Dew control2.JPG views: 2 grootte: 160,4 KB id: 1097519

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Dew controler4.JPG views: 1 grootte: 194,9 KB id: 1097542
    Last bewerkt door Astrovirus; 07-07-12, 20:44.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Simpel en goedkoop, maar ooh zo effectief!
    Ziet er goed uit

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Mooi kistje! al getest?
      die dimmers, zet je die gewoon per kanaal in serie met de weerstand?
      Celestron C8 203mm F10 SCT | Vixen Super sp polaris DX | bresser 113mm F4.4

Commentaar

@Astrovirus

TIP:

Volgende keer een muntstuk gebruiken om een mooie cirkel te maken.
        Maakt voor de werking niets uit maar staat wat gelikter.

Commentaar

Goede tip Henk, maar gelukkig zie je er toch niets van in het donker :lol:.
          Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Ook ng even een fototje van het binnenwerk in de startpost geplaatst.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrovirus Bekijk bericht
              Dan had je ze er ook niet op hoeven te tekenen.

Commentaar

Origineel geplaatst door deto097 Bekijk bericht
                die dimmers, zet je die gewoon per kanaal in serie met de weerstand?
                Wat ik gedaan heb is de 3 dimmers paralel op de voedingsspanning geschakeld. Over iedere uitgang kan inderdaad een dauwlint in serie geschakeld worden. Anderen hebben meerdere aansluitingen op 1 dimmer zitten, waarmee de dauwlinten dan paralel geschakeld op 1 dimmer zitten. Ik heb hier bewust niet voor gekozen omdat ik nu ieder uitgang los kan regelen, terwijl je anders voor iedere uitgang dezelfde duty cycle krijgt wat misschien inhoud dat bijvoorbeeld het vermogen dat nodig is om een vangspiegel dauwvrij te houden te laag is om een lens van de volgkijker dauwvrij te houden of omgekeerd, dat de vangspiegel een veel te hoog vermogen krijgt, waardoor bijvoorbeeld teveel verstoring van het beeld kan optreden. Iets wat ik niet wil, aangezien mijn voornaamste bezigheid de astrofotografie is.

Testen moet nog gebeuren, maar ik verwacht niet al teveel problemen aangezien het kant en klare en bewezen schakelingen zijn.

@henkp, ik zal eens kijken wat ik met wat oplosmiddel kan verwijderen en het dan beter afwerken. Ik zit ook nog aan stickers te denken.

Commentaar

Als je een printer hebt kan je inderdaad een mooie stikker maken met een tekenprogramma.
                  Je kan zelfplakkend printerpapier krijgen/kopen.
                  Wel na afloop de boel fixeren met een doorzichtige plakfolie anders loopt de tekst uit door het vocht. Je staat immers buiten.

Commentaar

Lijkt wel ongeveer hetzelfde dimmertje ?

http://www.astroforum.nl/attachment....9&d=1333369772
                    12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Commentaar

Dat is dezelfde. Alleen heeft topicstarter er 3 in een nieuwe behuizing geplaatst. Ik heb nog v1 van de RWDDC (Rwagter Design Dew Controller ) in een kruidendoosje van de AH. Als ik dit zie wil ik ook maar eens upgraden. En dan heb ik zo bedacht dat ik iets wil doen met backlight (rode zwakke LED) voor de indicaties aan/uit enzo. (uitfrezen wat nu geschreven staat, doorzichtig plastic eronder lijmen en dan een ledje in het doosje doen)
                      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Origineel geplaatst door henkp Bekijk bericht
                        Wel na afloop de boel fixeren met een doorzichtige plakfolie anders loopt de tekst uit door het vocht. Je staat immers buiten.
                        Ik spuit altijd blanke lak ( vernis ) over de sticker, is onzichtbaar en goed
                        12 " Skywatcher flex-tube auto-dobson met motorfocussser, Skywatcher 70/500 zelfbouw witlicht zonnekijker met motorfocusser , SPC900NC en ....

Commentaar

oke, niet al te ingewikkeld dus. toch maar even onthouden aangezien ik een c8 heb.
                          Mocht ik toch veel last krijgen van condens kan ik weer lekker knutselen(echt slecht om bijna te hopen op condens om zo weer een excuus te hebben om wat te knutselen )
                          Celestron C8 203mm F10 SCT | Vixen Super sp polaris DX | bresser 113mm F4.4

Commentaar

Werken...
                          X