Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelfbouw volgmotor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw volgmotor

Voor op mijn LXD500 montering wil ik een volgmotor op de RA-as maken.
    Ik ben hier al eens mee bezig geweest met een 2-phase stappenmotor en een driverschema wat ik ergens van internet haalde maar dat mislukte helaas omdat de motor niet de goede bewegingen maakte en stotterde. De oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat hier nog nooit iemand dit heeft geprobeerd. Kan iemand ervaringen of ideeŽn posten van het zelfmaken van een volgmotor met control?

Ik zal deze thread verder gebruiken voor het stapsgewijs showen van de vorderingen, zodra ik eraan begin.
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Ik denk dat het mogelijk moet zijn om de scope te sturen met een DC motor, zeker aangezien dat op de LXD200 ook gebeurt. Het enige wat van belang is, is dat de motor voldoende vertraagd wordt. Dit is mogelijk met een transmissie, die gelijk ook voldoende kracht levert voor het sturen van een zware scope.

Het moet volgens mij mogelijk zijn dat te doen met:
    klik

de 3000:1 transmission motor zorgt voor 1,5rpm bij ongeveer 4 volt, dit zou fijner te regelen zijn met een potmetertje. Alleen... Hoeveel toeren heb ik nodig voor de aandrijving op de RA as? Iemand enig idee?

edit:

net even buiten gestaan tussen wat wolken door en op een willekeurige ster gericht na "redelijk" te hebben polar-aligned.

Stukje tape op de RA-knop als globale referentie. De ster had tien minuten strak nodig om ervoor te zorgen dat de RA-knop 360gr rond was. Oftewel 0,1 rpm..... Dat wordt waarschijnlijk dus zelf met tandwielen kloten
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

okaydan!

sinds het vanavond helaas toch bewolkt is en kootwijk maar weer even moet wachten, weer verder met de stappenmotor RA-drive...

Ik heb het oude schema (klik)voor de aansturing weer opgepakt en ben gaan solderen.

Aangezien de spanningsscheiding tussen 24V stappenmotorvoeding en 5V electronicascheiding niet goed leek te werken heb ik de systemen volledig gescheiden aangesloten. De electronica krijgt dus direct 5V te verduren en alleen de stepper 24V. En dat werkt wel! De electronica wordt niet langer overbelast/verhit en gaat niet flippen.

De potmeter zorgt voor een sturingsweerstand op de timer. Met een beetje testen bleek dat 450kOhm ongeveer goed zit voor de gebruikte stepper incl. transmissie via snaar en tandwielen. 1 rotatie in 10 minuten.

Nu nog proberen aan te sluiten op de RA-as maar dat moet wel lukken.
      Deze voeding in het veld leveren is misschien moeilijker.......

een paar plaatjes ter ondersteuning:

de testsetup:

het experimenteerprintje:

Wordt vervolgt!

Commentaar

Dat ziet er spannend uit..

Ben benieuwd hoor!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
          de 3000:1 transmission motor zorgt voor 1,5rpm bij ongeveer 4 volt, dit zou fijner te regelen zijn met een potmetertje. Alleen... Hoeveel toeren heb ik nodig voor de aandrijving op de RA as? Iemand enig idee?
          Da's te snel, denk ik: als ik me niet vergis heeft de RA-worm 144 tanden, dus moet je om die in 24 uur te laten draaien 0,1rpm halen.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Da's te snel, denk ik: als ik me niet vergis heeft de RA-worm 144 tanden, dus moet je om die in 24 uur te laten draaien 0,1rpm halen.
            ik heb het idee van de transmissiemotor al uit mijn hoofd gezet. Ik boek nu goede resultaten met mijn 0.9gr/step stappenmotor. Deze kan ik nog een stuk trager instellen tot minimaal 15 minuten per omwenteling, tot maximaal 10 seconden per omwenteling.

Het enige probleem is dat de motor ongeveer 60 graden warm wordt. Dit is niet ongewoon voor een stappenmotor maar soms maakt hij foutjes bij hoge temperatuur, zo af en toe schiet hij ineens 3 stapjes terug. Dit is wel op te lossen denk ik met een heatsinkje en een klein 5cm fannetje op 5V.
            Zodra ik een passende montage heb gevonden voor de overbrenging op de as ga ik een kastje maken om de print en de led vervangen door een rode.

Dan komen we bij het volgende probleem, alles leuk en aardig, 24 en 5 volt uit 2 adapters op netstroom, maar hoe realiseer ik dit in het veld?

iemand tips?

Commentaar

Update:

we beginnen ergens te komen.
              Motor is via een uit te lijnen verbindingsbus op de as gemonteerd. De overbrenging vind nu plaats door een pen die in een soort vorkje draait. Dit werkt in ieder geval niet handig, de weerstand bij overbrenging is te hoog en op slechts 12 volt (nog steeds geen 24V bron gevonden ) levert de motor te weinig kracht om dit te overbruggen.

maargoed daar komt wel weer een alternatief voor...
              pics!

verder met zoeken naar 24V en het vinden van een betere overbrenging... De laserpointer is ook inmiddels binnen dus we kunnen ook beginnen met de collimator I love knutselen

Commentaar

Ziet er goed uit!

De 24 volt die je nodig hebt, kan je die niet aftappen van 2 aaneengeschakelde 12 volt powerpacks? Of gewoon een 24 volt accu, welke de ANWB en vrachtwagenchauffeurs gebruiken als starthulp?

De 24 volt gelaccu's die worden gebruikt in boten bv,met een hoog Amperage, en genoeg om 12V, 24V, en 5V mee te benutten, kan misschien ook een optie zijn.
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
                  Ziet er goed uit!

De 24 volt die je nodig hebt, kan je die niet aftappen van 2 aaneengeschakelde 12 volt powerpacks? Of gewoon een 24 volt accu, welke de ANWB en vrachtwagenchauffeurs gebruiken als starthulp?

De 24 volt gelaccu's die worden gebruikt in boten bv,met een hoog Amperage, en genoeg om 12V, 24V, en 5V mee te benutten, kan misschien ook een optie zijn.
                  ik zat er zelf al aan te denken om een omvormer 12DC-24DC te maken. Ik heb daar een simpel schemaatje voor gevonden en dat kost bijna niets aan electronica. Dan zou een standaard powerpack voldoende zijn.

Eerst die overbrenging maar eens optimaliseren... voor de stroom kijken we later verder.

Commentaar

ff een schopje.

Ionize, ben je al verder gekomen met deze aandrijving? En werkt het accuraat?
                    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hey Barry,

Dit gaat je stukken makkelijker af hoor voor die Starfinder! klik

Commentaar

Hoi Patrick,

Dat zou wel een optie kunnen zijn, maar ga nu, tot de orginele printplaat gemaakt is, gebruik maken van jou volgmotor.

Ik heb een adres in China gevonden die het IC'tje leveren kan:

http://www.cc-ic.com

Ik wil eerst weten wat versturen kost, de ictjes los zijn daar:
                        UDN2993B ALLEGRO 2pcs $5.5/each New Stock/DIP

Als verzenden niet duur is laat ik er meteen 2 of 3 komen.

Groet,

Barry

Commentaar

Die Progammable IC (PIC) is hoogstwaarschijnlijk ook defect Bar, en wat daar in heeft gezeten.... dat zou ik knap vinden als je daar achter kan komen!

Ben benieuwd!

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                            ik heb het idee van de transmissiemotor al uit mijn hoofd gezet. Ik boek nu goede resultaten met mijn 0.9gr/step stappenmotor. Deze kan ik nog een stuk trager instellen tot minimaal 15 minuten per omwenteling, tot maximaal 10 seconden per omwenteling.

Het enige probleem is dat de motor ongeveer 60 graden warm wordt. Dit is niet ongewoon voor een stappenmotor maar soms maakt hij foutjes bij hoge temperatuur, zo af en toe schiet hij ineens 3 stapjes terug. Dit is wel op te lossen denk ik met een heatsinkje en een klein 5cm fannetje op 5V.
                            Zodra ik een passende montage heb gevonden voor de overbrenging op de as ga ik een kastje maken om de print en de led vervangen door een rode.

Dan komen we bij het volgende probleem, alles leuk en aardig, 24 en 5 volt uit 2 adapters op netstroom, maar hoe realiseer ik dit in het veld?

iemand tips?
                            dit is niet zo'n probleem, als de stroom niet hoger is dan ong 1 ampere kin je spanningsomvormers gebruiken, deze kosten bijna niets 2euro of zo en dan kun je verschillende spanningen maken, wel koelen.
                            127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

zoals de LM 7805 5volt levert, heb je ook de Lm7824, 24 volt maar wel koelen,anders wordt het een rookpluim.
                              127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

Werken...
                              X