Announcement

Collapse
No announcement yet.

PC gestuurde stappenmotor focusser o.b.v. Arduino Uno/EasyDriver

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Power
    The Arduino Nano can be powered via the Mini-B USB connection, 6-20V unregulated external power supply (pin 30), or 5V regulated external power supply (pin 27). The power source is automatically selected to the highest voltage source.
    no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Comment

• Heb een lijstje in elkaar geflanst. Wel in China dus een stuk goedkoper maar wel dezelfde merken. Graag jullie op- en aanmerkingen .

http://s.aliexpress.com/jqaaUriu
      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

• Ha Zwik,

dit zijn inderdaad de belangrijkste dingen. Enkele opmerkingen ,
        • kijk even naar de NEMA, er wordt aangegeven dat die niet leverbaar is in NL.
        • een gewone EasyDriver voldoet ook met deze motor.
        • koppeling of belt?
        • De levertijden zijn erg lang. 30-50 dagen. Op eBay is dat ongeveer 14-30 dagen. Zelfde prijs
        • vergeet de connectoren, soldeerplaatjes, etc niet. En het doosje waar het in moet...
        als je gedetailleerde info wilt, doe even een pm.
        TS80 Photoline | ES PN10CF Newton Mark II | SW Skyliner 250PX Flex Tube | Canon 40D mod | SW AZ EQ6 GT

Comment

• Goed gezien van die stepper dat die niet in Nederland leverbaar is (helaas). Zal ook eens op eBay kijken inderdaad! De gewone Easy driver kan toch minder goed overweg met de grotere stromen die een zwaardere stepper motor nodig heeft zoals deze? Vandaar dat ik nu de big Easy driver geselecteerd had.

De andere onderdeeltjes moet ik inderdaad nog bij elkaar zoeken, ik weet nog niet wat voor overbrenging ik wil op m'n telescoop. Het was voornamelijk de bedoeling om het nu zo goedkoop mogelijk te doen en te kijken of de geselecteerde onderdelen samen kunnen gaan werken .
          Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

• Ik lees dit draadje toevallig weer.
            Voor stappenmotoren kan je ook kijken bij https://www.123-3d.nl/3D-printer-ond...oren-p398.html of zoek naar onderdelen 3D printer op Google.
            Full WMN-member.
            GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Comment

• De steppermotor op m'n lijstje hierboven, op welke spanning werkt dat ding? Dit in verband met het driver bord. Volgens mij werkt de stepper op alles tussen 3V en 12V. Het easy driverbordje kan maximaal 2A leveren, Als ik de stepper op 12V zet heb ik natuurlijk minder stroom nodig voor het zelfde vermogen en zou het makkelijk met het easydriver bordje moeten kunnen werken. Anders zit ik eventueel te kijken naar een DRV8825 driver bordje.

Graag een bevestiging dus .

Comment

• er staat dat hij op 3V werkt (en daarom wellicht ook 2,5A trekt). Ik zou hem niet met 12V durven aansturen op basis van de gegevens op alibaba.com...
                T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

• Stappenmotoren worden stroomgestuurd dus een spanning van een volt of 12-24 is voor de motoren geen probleem. De drivers (stuurprintjes zoals de TMC2100 of de DRV8825) bepalen de maximale spanning.

Comment

• Op mijn (zware) NEMA staat 12 Volt via de EasyDriver. Allemaal geen probleem. Ook getest met een DRV8825, dat ging ook prima. Mijn Nano geef ik maximaal 9 Volt of voed ik via de mini USB.
                    TS80 Photoline | ES PN10CF Newton Mark II | SW Skyliner 250PX Flex Tube | Canon 40D mod | SW AZ EQ6 GT

Comment

• Originally posted by edwardmouw View Post
                      Op mijn (zware) NEMA staat 12 Volt via de EasyDriver. Allemaal geen probleem. Ook getest met een DRV8825, dat ging ook prima. Mijn Nano geef ik maximaal 9 Volt of voed ik via de mini USB.
                      Interessant, dan zou ik dus de stappenmotor mooi op 12V kunnen laten lopen zonder problemen.

Originally posted by Barlov View Post
                      Stappenmotoren worden stroomgestuurd dus een spanning van een volt of 12-24 is voor de motoren geen probleem. De drivers (stuurprintjes zoals de TMC2100 of de DRV8825) bepalen de maximale spanning.
                      Welke (zware) NEMA stepper gebruik je? Zou je merk + typenummer kunnen posten?

Comment

• Ik zou trouwens wel graag een lijstje hebben van welke Arduino, driver en stappenmotor iedereen heeft . Ik maak er een sport van om het zo goedkoop mogelijk te maken voor dit ding maar het moet natuurlijk wel werken .

Comment

• Ik kwam ook deze link nog tegen: https://github.com/synthetos/TinyG/w...-rated-voltage

Daar staat dus letterlijk dat spanning (V) niet zoveel uitmaakt omdat de driver de stroom (A) regelt.
                          Last edited by zwik; 15-05-17, 11:31.

Comment

• 42byghw804 Wantai Nema 17 Stappen motor bij open circuit; https://opencircuit.nl/Product/12154...-Stappen-motor
                            A3967 EasyDriver Stepper motor driver module V44: https://opencircuit.nl/Product/10513...ver-module-V44
                            Arduino Nano: via eBay
                            Transmissie met T2.5 - 10 mm timing belt. Overbrengingsverhouding 1:5; via madler.nl. http://www.maedler.nl/product/1643/1...5-breite-10-mm

Madler (Technisch bureau Koppe Wassenaar) bleek achteraf erg duur te zijn. De prijzen die op de site genoemd worden worden vermeerderd met een flink bedrag. Netto kosten de onderdelen 14,40, dan vrachtkosten 10 euro (voor een envelop ) en 5 Euro orderkosten. Even verder kijken dus, of flink wat meer bestellen. Maar Madler is wel heel mooi spul...

Comment

Working...
                            X