Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Modificatie: Fan koeling op voorkant spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Modificatie: Fan koeling op voorkant spiegel

Nav de vorige post was mijn oog weer op een artikel uit S & T gevallen van Alan Adler.

Ik had dit artikel al eerder gelezen, maar ik durfde niet aan de modificatie door te voeren. Nu ben ik er toch aan begonnen. Hier alvast een paar fotootjes.

Er zitten nu een paar deukjes in de buis hier en daar, en de lak is goed beschadigd, maar dat geeft alleen maar meer motivatie voor mijn volgende project: Uitdeuken, tubus een ander kleurtje geven en de fan gaten netjes afwerken!

Deze modificatie zou de 'boundry layer' wegblazen voor de spiegel vandaan, zodat je sneller kan waarnemen en las hebt van warme luchtlagen direct voor je spiegel.

Lees dit artikel voor uitleg hierover (met dank aan Nightsky)
    http://www.pha.jhu.edu/~atolea/WAS/ther ... onians.pdf
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Hi Patrick,

ik ben er ook mee bezig, maar dan op een multiplex truss-dob, dus de gaatjes zijn bij mij minder problematisch.
    Ik heb een ander vraagstuk: hoe zorg jij ervoor dat de luchtstroom echt het onderste laagje lucht van het spiegeloppervlak wegblaast en niet loos boven de spiegel langs blaast? heb jij daaraan getest of gerekend? Hoe dan? Ik weet nog niet hoe ik dat wil doen.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik heb ervoor gezorgd dat de fan net iets onder de spiegel "begint". Op de onderste foto kan je rechts ook de spiegel door de fan heen zien.

De gaatjes aan de andere kant zitten met het midden precies op het oppervlak van de spiegel. Dit alles heb ik opgemeten met een schuifmaat. Als je op de bovenste foto kijkt dan zie je ook de spiegel, verlicht door een zaklamp vanaf de andere kant..

Commentaar

Oke, dank je. Je hebt dus niet de ventilator een beetje schuin gezet?
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Daar heb ik wel aan gedacht, maar na een beetje redeneren vond ik het niet nodig...

Maar dat kan altijd nog veranderd worden natuurlijk.

Commentaar

Hoe heb je het gat aan de fan zijde gemaakt?, een serie kleinere gaatjes?

ik ben erg benieuwd naar je ervaringen als je het leest is het effect vrij groot!

M15
            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
              Hoe heb je het gat aan de fan zijde gemaakt?, een serie kleinere gaatjes?
              M15
              Dat was mijn eerste plan, maar mijn metaalboortjes waren bot. Dus heb ik het met een kniptang en metaal-moeheid-methode gedaan

Als je begrijpt wat ik bedoel

De afwerking heb ik met een slijpsteen op een boortolletje gedaan. De randen waren nog behoorlijk scherp.

Ik wil alleen nog een POT-meter ertussen zetten, net als bij jou.
              Maar hij blaast iig goed door de gaatjes naar buiten!

Commentaar

Dat was mijn eerste plan, maar mijn metaalboortjes waren bot. Dus heb ik het met een kniptang en metaal-moeheid-methode gedaan

Als je begrijpt wat ik bedoel

![/quote]

Je kon echt niet wachten he :lol: :lol: :lol:
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Commentaar

Patrick,

Nooit zitten denken aan directe koeling dmv ijswater langs de achterzijde van de spiegel te laten lopen?
                    Ik heb dit al eens gezien bij 2 newtons en gaf onwaarschijnlijke beelden, de spiegel was ook in "no time" afgekoeld.
                    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

nop... daar had ik nog niet aan gedacht.

Maar met die manier blijf je in eerste instantie die boundry layer behouden aan de voorkant van de spiegel.

Lees het artikel maar es

Commentaar

Misschien gebruik maken van beide werelden dan, zolang de spiegeltemperatuur groter is dan de buitenlucht zal deze altijd warmte afgeven.
                        Door je spiegel te koelen met de omgevingslucht zorg je ervoor dat de spiegel temperatuur net iets hoger is dan de omgeving, de spiegeltemperatuur zal altijd na-ijlen vergeleken met de omgevingstemperatuur. (het koelt in de loop van de nacht steeds verder af)

Door de spiegel beneden de omgevingstemperatuur af te koelen geeft deze geen warmte meer af, ik vraag mij dan ook af of de "boundry layer" dan nog wel in stand blijft?

Verder zou je ook een soort van systeem kunnen bedenken om de lucht die je in de buis blaast af te koelen, een soort van warmtewisselaar.
                        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

Origineel geplaatst door Dutchastro

Door de spiegel beneden de omgevingstemperatuur af te koelen geeft deze geen warmte meer af, ik vraag mij dan ook af of de "boundry layer" dan nog wel in stand blijft?

Verder zou je ook een soort van systeem kunnen bedenken om de lucht die je in de buis blaast af te koelen, een soort van warmtewisselaar.
                          Dat laaste is misschien wel interessant ja.

Wat betreft de boundry layer; zodra de spiegel op dezelfde temperatuur is als de omgevingslucht heb je de laag niet meer. Maar de fan zorgt dan wel dat de spiegel niet veel na ijlt op de omgevings temperatuur..

Commentaar

Ik vraag mij nog wel af of het continue blazen van lucht in je buis niet de nodige trillingen oplevert, als je spiegel beneden omgevingstemperatuur is hoef je niets te doen en blijft de buis rustig.

Commentaar

de trillingen zijn inderdaad aanwezig, maar de fan draait als de spiegel op temperatuur is een stuk langzamer, dmv een nog te plaatsen POT-meter. Maar het mooie van PC ventilatoren is dat ze zijn uitgebalanceerd.

Van de trillingen die overblijven zal je alleen last hebben bij zeer hoge vergrotingen. En dan is de oplossing: de fan even uitzetten!

Commentaar

Werken...
                              X