Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zware rockerbox lichter maken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zware rockerbox lichter maken

Mijn Dobson had een loodzware rockerbox.

Daar heb ik wat aan gedaan; niet de mooiste, wel de effectiefste oplossing:

Ook het onderste draaiplateau heeft een aantal gaatjes gekregen, dit kan alleen niet zien.
    De stevigheid is op deze manier nog steeds behouden.

150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Misschien niet mooi, maar zeker effectief. Ik doe het ook graag zo, met als nadeel dat ik niet meer ophoud. Steeds weer bedenken waar er nog iets vanaf zou kunnen. Soort van aperture fever dus eigenlijk. Geen last van?
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Yep, maar mijn tubus is +/- 15 kg dus ik pprobeer de rem er een beetje op te houden.

* zie nog wel ruimte voor wat kleinere gaatjes *

Commentaar

Zonde van je rockerbox!!
        Naar mijn mening ziet het er niet mooi uit, plus er kan nu vocht in het hout komen.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

De muizen zijn er jaloers op Patrick! Mooi gedaan.

Commentaar

Vocht... daar heb ik al lang aan gedacht Ossi, met je kritisch oog .
            De gaten zijn allang behandeld met jachtlak en daaroverheel verf...

En dat het niet mooi is ben ik volledig met je eens!
            Maar hij was al niet moeders mooiste, en hij moet het gewoon goed doen. Mooi zijn doe ik al :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              Vocht... daar heb ik al lang aan gedacht Ossi, met je kritisch oog .
              De gaten zijn allang behandeld met jachtlak en daaroverheel verf...

En dat het niet mooi is ben ik volledig met je eens!
              Maar hij was al niet moeders mooiste, en hij moet het gewoon goed doen. Mooi zijn doe ik al :P
              Goed dat je daar aan had gedacht
              En hoeveel is ie nou lichter geworden?
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik moet hem daarvoor wegen, maar we hebben geen weegschaal thuus...

Ik denk een kilootje of 3 a 4 als ik moet schatten...
                Zit alleen nog te prakkiseren hoe ik de tubus lichter ga krijgen...

Harro.. hoe staat het met de kunststof spiegels??!!

Commentaar

Gaten inboren ?

Zo lelijk is het nu ook nog niet, je verliest wel aanzienlijk gewicht en da's een groot voordeel. Mijn rockerbox is dezelfde, maar voorlopig laat ik hem maar zo.
                  Het ideale zou zijn een opplooibare aluminium basis, zoals van Orion UK.
                  Groetjes uit de westhoek,
                  Karel.

Commentaar

denk je niet dat de fabrikanten van de dobsons daar niet aan gedacht hebben om em lichter te kunnen maken? Ik denk eerder dat het juist de bedoeling is dat ie rockerbox zo zwaar is voor de stabiliteit van de scope en dat ie dan ook niet zo snel omvalt als de scope redelijk horizontaal staat, zeker als je een groot oculair of zelfs een binoviewer erop heb zitten, dan komt dat gewicht echt wel van pas.
                    maar goed, is maar mijn mening, ben een newbee hier dus...
                    XT10

Commentaar

Ja en da's te merken

Maar even serieus, ik denk dat je gelijk hebt.
                      Dat hij voor de stabiliteit beter iets meer "massa" moet hebben.
                      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                      Auteur:Ik

Commentaar

Ik denk niet dat de stabiliteit is beinvloed hierdoor, er zit noog meer als genoeg hout in. Ik heb hem zelf getest door er op te leunen en er aan te trekken e.d. Het gewicht schat ik nog steeds op zo'n 8 kg. De dikte van de platen is 1,8mm. Steun zat!

De stabiliteit wordt mede gegeven door de afmetingen van je rockerbox. En die is natuurlijk hetzelfde gebleven.

En omvallen gaat ie zeker niet, tenzij je een nagler formaat oculair met fully PB multi-coating hebt :P

Commentaar

En aan de andere kant heb je zo natuurlijk wel minder last van de wind.

Ik denk trouwens wel dat het meevalt hoe erg het is dat de rockerbox minder massa heeft nu, de tube is toch uitgebalanceerd, en omvallen zal hij echt niet zo snel doen met zo'n grote platte schijf vlak tegen de grond. Moet je wel heel gek gaan doen.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De dikte van de platen is 1,8mm. Steun zat!
                            Dan hoop ik toch dat je er zo'n kartonnen telescoop op monteert :P

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                              De dikte van de platen is 1,8mm. Steun zat!
                              Dan hoop ik toch dat je er zo'n kartonnen telescoop op monteert :P
                              Jahhhhhh... uhhh.. cm dan

Commentaar

Werken...
                              X