Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Van Tyleskjoep naar ChopDob (zelfbouw mini-dobson)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Van Tyleskjoep naar ChopDob (zelfbouw mini-dobson)

Kent u hem nog? Het elfje (Tyleskjoep) dat in mijn tuin als plantenbak fungeerde? Voordat ie de tuin ging opfleuren heb ik wel even de hoofdspiegel eruit gehaald voor eventuele latere projectjes. De vangspiegel was al zo hopeloos bekrast, die heb ik niet meer.

Geinspireerd door een linkje van Nop heb ik besloten om toch maar iets met het overjarige Bressertje te doen. Vorig jaar heb ik op vakantie mijn 130 mm Newton op EQ-3 meegenomen in de auto. Hij nam zo ontzettend veel ruimte in, dat ik eigelijk wel een kleine reiskijker wilde hebben/maken. Misschien komt het ooit nog eens zover dat ik mijn 8" Dobson in stukken zaag, maar eerst wil ik met het eens met het Bressertje proberen.

Gisteravond ging de zaag dus in de (al een beetje roestige) tubus.

Het voordeel van dit idee is dat de spiegels toch nog een soort dauwkap overhouden zodat de spiegel iets minder snel zal beslaan. De hoofdspiegelbak en de vanspiegelkooi (klinkt stoer, he?) verbind ik door middel van twee aluminum U-profielen.

Bij zo'n kleine kijker als dit moet dat voldoende zijn. Op internet zag een ik een 150 mm scoop met dezelfde constructie. De hoogtelagers worden straks aan de beide U-profielen bevestigd. De kist waar het hele spul straks in gaat, wordt de montering. De bedoeling is dat ik straks een 114mm F/8 dobson inclusief alle accessoires kan vervoeren in een kistje van ongeveer 50 x 30 x 20 cm. Niet heel spectaculair, maar hij kan toch maar mooi mee in het vliegtuig! Bovendien is dit minder werk dan een het ombouwen tot een traditionele truss-dob.
    Geschatte kosten: 20 euro voor een nieuw vangspiegeltje en 10 euro voor overige materiaal.

De bedoeling is dat ie in ieder geval klaar is voor de maansverduistering van maart volgend jaar.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Go Roel!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Go Nico
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Haha! LOL @Ossi! Roel De AstroNico van Klussen met Kijkers!

Check ff of het domein AstroNico.nl nog vrij is!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
          Go Nico
          Hahaha!!

*slaat Maayke nog eens op haar bips en duikt de schuur weer in*

Let wel: altijd VAN JE AF snijden!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Origineel geplaatst door Ossi
            Go Nico
            Hahaha!!

*slaat Maayke nog eens op haar bips en duikt de schuur weer in*

Hahahaha die Nico is het nog niet verleerd
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Vandaag weer verder gegaan met wat prutswerk aan de ChopDob.
              gelukkig heb ik nog veel onderdeeltjes bewaard, zoals de helft van de vangpiegelhouder.... de andere helft heb ik gebruikt van mijn andere Newton. Ik moest dus iets verzinnen voor het verstel-gedeelte (?)

Hout was even geen optie, te moeilijk om daar blijvend fijn schroefdraad in te tappen. Speurend in huis naar geschikt materiaal bedacht ik dat een oude kunststof snijplank best eens stevig genoeg zou kunnen zijn.

Wat een geweldig materiaal is dat zeg. Perfect te bewerken met een zaag of een boor en hard genoeg om goed schroefdraad in te tappen! Superspul, ik ga kunsstof snijplanken inslaan! Lijkt me ook ideaal om oculairhouders e.d. van te maken.

Dit is het eindresultaat, het witte gedeelte is het stukje snijplank:

Commentaar

Roel?
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Roel?
                  Ehh... Ja, Nop. Wat is er?

Commentaar

Ga zo door!

Commentaar

ChopDob!
                      weer schitterend bedacht Roel.
                      Mijn zegen heb je. Veel knutselplezier.

groet!
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

ChopDob!
                        weer schitterend bedacht Roel.
                        Mijn zegen heb je. Veel knutselplezier.

groet!
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mooi.

mooi.

mooi man.....
                          114mm refl. en 70mm refr.
                          200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Leuk project roel!

Commentaar

Werken...
                            X