Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lagering van de skywatcher dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lagering van de skywatcher dobson

Ik ben een beetje bezig geweest met de horizontale as van mijn dobson.
    Zoals hij uit de doos kwam vond ik hem niet stevig genoeg.
    Hij staat namelijk te wiebelen maar draait wel heel spoepel op de teflon blokjes. na controle bleek de centrale ring 0,5 mm hoger te zijn als de 3 lagerblokjes aan de buitenkant.
    Toen de ik de ring er uitgelaten had was de montering veel stabieler. En hij draaide ook nog redelijk. Na inspuiten meet siliconenspray werd het nog beter. Maar er is nu nog een probleem: Van uit stilstand wil hij slecht in beweging, je moet behoorlijk wat kracht zetten. Ik dacht dat dit aan het materiaal zou liggen van de blokjes.
    De 3 blokjes heb ik vervangen door door andere van de Formido, maar dat bracht ook geen verbetering. Iemand nog een goed idee?

Cor
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

Re: Lagering van de skywatcher dobson

Cor, dat middelste blokje heb ik ook weggehaald. Drie punten was bij mij ook voldoende om hem soepel te laten draaien.

Net als jij heb ik het teflon eens even lekker ingespoten met WD-40. Hij draait dan NOG soepeler, alleen komt ie vanuit stilstand met een schokje "op gang". Ik heb dus alle WD-40 er weer af gepoetst, en nu gaat het behoorlijk goed.

Het probleem met de horizontale as van deze montering is dat het teflon tegen het plasticlaagje van de spaanplaten schijf loopt. Dit materiaal is eigenlijk niet geschik. Teflon geeft de minste weerstand wanneer het langs Formica (dat dikke spul waar ze keukenbladen mee bekleden) glijdt. Dit vanwege de ribbelige structuur

Formica verkopen ze bij TS. Ik ben van plan om daar een stuk te bestellen. Ik heb in Nederland nog geen leverancier kunnen vinden die kleinere stukken dan 2 m2 levert...

http://www.teleskop-service.de/Selbstba ... %20Formica
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Bedankt voor de tip ik zal hier in de buurt eens zoeken.
      Want je hebt toch een stuk van 60x60 nodig.
      Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco
        De 3 blokjes heb ik vervangen door door andere van de Formido, maar dat bracht ook geen verbetering. Iemand nog een goed idee?
        turtle Wax met PTFE op de schijf waarop de teflon wrijft.

Andere teflonblokjes die groot genoeg zijn.

Toch een polyethylenen schijf in het midden, maar iets te kort. Dan daaronder ringetjes uit transparanten uitgeknipt tot de montering net niet wiebelt.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Lagers....
          114mm refl. en 70mm refr.
          200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Formika verkopen ze bij de Formido in allerlei soorten en kleuren.
            30 euro per m2
            Ik ga morgen even kijken.
            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Probleem opgelost:

Binnenste ring net zo lang afgeschuurd tot de voet soepel loopt en niet meer schommeld.

Nu nog een wolkenfilter. :lol:
              Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Ook ik zit aan lagers te denken..

Maar zo stroef loopt ie nou ook weer niet...

Groetjes,

Bandit
                Achromatologisch

Commentaar

Formika verkopen ze bij de Formido in allerlei soorten en kleuren.
                  30 euro per m2
                  Ik ga morgen even kijken.
                  Het type Formica dat je moet hebben heet "Ebony star" Dat is tenminste wat ze verkopen bij TS. Er schijnt verschil te zitten in de verschillende types. Ik ga ook maar eens bij de Formido op bezoek. Ik moet toch plakvilt hebben!

Commentaar

vaseline?
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                      vaseline?
                      Een soort gelijk idee opperde ik eens op een bijeenkomst van slotrace
                      enthausiasten en werd |insert understatement| erg vreemd aangekeken...

Groetjes,

Bandit ( )
                      Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                        vaseline?
                        Ik heb even het e.e.a. na gekeken en geprobeerd maar smeermiddelen hebben een averechts effect.
                        De teflon loopt best goed op de platen allen het starten van uit stilstand gaf problemen. Met smeermiddelen werd het alleen maar slechter. het gaat dan een soort van plakken.
                        Nog mooier ie denk ik een vrij ruwe (open structuur) formica om op te glijden.
                        Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Na inspuiten meet siliconenspray werd het nog beter.
                          Laminaat insmeren met "Turtle Wax plus PTFE" (blauwe fles, blauwe schildpad).
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke, de eeste gaten zitten in mijn Dob.
                            Dat met die teflon blokjes vond ik toch maar niks.
                            Ik heb een paar kogelpotten gekocht en eerst een test gedaan met een plaatje mdf. Dat ging prima. daarna 3 gaten gemaakt in de onderste plaat van de montering. Het werkt perfect. Wel moest ik een langere centrale bout gebruiken en ook het zwarte busje heb ik vervangen voor een iets langer.
                            Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondekt is dat de lagers nog al wat geluid maken. Ik ga deze week de prijs opvragen van de kunstof versie.

Kosten ongeveer 36 euro.
                            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Goed gedaan, man. Waar heb je die lagers vandaan? Ik kon ze gisteren bij de bouwmarkt niet vinden...

Ben je trouwens niet bang dat de kogels sporen gaan trekken op de tegenoverliggende plaat?

Commentaar

Werken...
                              X