Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

korte refractor, lange brandpunt, zonder barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

korte refractor, lange brandpunt, zonder barlow

Beste mede forum leden

Ik ben begonnen met het maken van een flinke refractor die wordt opgevouwen op een ongewone manier. Het objectief is een 154 mm RR (rainpipe) achromaat, F12. Halverwege wordt het licht echter teruggekaatst met een vlakke spiegel tot net naast het objectief, alwaar de focusseer inrichting komt. Indien de kijker naar het zenit gericht staat, kijk ik dus naar beneden. Ik bouw hem sec als maan-en planeten kijker, dus vind ik het onbelangrijk dat ik straks met mijn rug naar het object zit. Er zijn echter twee voordelen: De kijker wordt minder dan 1 meter lang i.p.v. minstens 180 cm en ik heb geen zenitprisma meer nodig.

Nu zoek ik nog een Newton vangspiegel met een korte as van 75 a 80 mm of een kleine vlakke glasschijf van ca 9 cm of meer die 1/10 golflengte vlak is. Verzilveren kan ik zelf wel regelen. Wie kan mij verder helpen?

Zou een glasschijfje van 9 tot 11 cm tot op 1/10 golflengte met kleine slijpslagen en polijsten goed vlak te maken zijn op een grotere glasschijf van 25 a 30 cm?? Er onstaat zo geen holle danwel bolle spiegel omdat je met de kleine schijf niet over de rand gaat.
    Glasschijven van 11 cm met als doel hier een kleine Newton spiegel van te slijpen zijn overal te koop en van zichtzelf al vrij vlak.
    De grote schijf blijft volgens mij geschikt om er een Newton spiegel van te slijpen.

Graag jullie commentaar en/of wie kan mij verder helpen?

Bert Bogchelman
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Vangspiegels van die grote zijn niet goedkoop.
    Heb je t al eens geprobeerd bij Sterrenwacht Almere ? Misschien hebben ze nog wat liggen?
    Anders kunnen ze je zeker verder helpen.

Commentaar

Leuk project. Hopelijk post je wat foto's ervan
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

krijg je met dit ontwerp geen last van miscollimatie, aangezien de spiegel het licht uit de lens scheef reflecteerd??
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Bert is dit wat ?
          http://www.surplusshed.com/pages/item/pm1036.html
          Is wel niet opgedampt , maar dat kan je bijvoorbeeld bij stichting De Koepel laten doen .

Commentaar

Werken...
          X