Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Webcam aanpassen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Webcam aanpassen

Ik heb een laptop en een webcam op de kop getikt. Nu wil ik hiermee gaan fotograferen. Een aantal vragen
    - Hoe moet ik de webcam aanpassen (lens weg? / Fotodoosje plakken oid)?
    - Klopt het dat je geen oculairs gebruikt?
    - Heb je speciale software nodig om de film te maken of is het standaard programmatje voldoende en kan je dit altijd bewerken?

Alvast bedankt.

Hoi Dubbelster
    De webcam daar moet inderdaad het lensje van verwijdert worden, je gebruikt ook geen oculairen je maakt foto's in het primair brandpunt van je telescoop al dan niet voorzien van een barlow of focalreducer.
    Je kan inderdaad met en filmrolkokertje een adapter maken, ik weet niet welke webcam je heb maar ik hoop voor je dat je er een heb waarbij je het lensje zo kan verwijderen dat scheelt een hoop sloop werk.
    Je gebruikt gewoon de software van de webcam om je opnames op te slaan en daarna kan of ga je ze bewerken met registax , je zal overwegend filmpjes maken van wat je fotografeerd dan kan je dit filetje openen met registax en er op die manier de beste plaatjes er uit halen en "stapelen" op die manier verwijder je ruis en verscherp je het beeld.
    Het lijkt allemaal moeilijker dan het is, als je het een paar keer gedaan heb is het echt een eitje, registax is een gratis programma: http://registax.astronomy.net/ en is in verschillende formaten nog te krijgen ik werk bijvoorbeeld naar volle tevredenheid met versie 2.1.
    Als je nog meer wil weten laat het even weten......succes!

Commentaar

Bedankt,

Antwoord op al m'n vragen (tot nu toe). Ik vanavond 'rommelen' met de webcam om het één en ander aan te passen.
      Het is een Philips SPC200NC (in hoogte beweegbare lens)

Registax had ik al gedownload, maar nog niet bekeken. Dat zal wel lukken.

Commentaar

@ Dubblester

Ik heb gezien dat je een cmos cameraatje heb gekocht ipv van een ccd, ik heb beide en de ccd werk idd beter maar als je op onderstaande foto kijkt zal je toch niet ontevreden zijn.
        De foto is gemaakt met een Qtec van slecht 18 euro.
        Een ding laat je cmos cameraatje niet langer dan een kwartier aan staan en zet hem dan een tijdje uit, dan kan hij afkoelen en dat voorkomt ruis.
        De gebruikte kijker is een 9cm F10 refractor.

Commentaar

Ik heb zelf net de ToUcam II in huis. Ik weet dat je de adapters los kunt krijgen maar die dingen kosten €45,- is me iets te prijzig.

Maar hoe maak je die adapters dan zelf staat het ergens beschreven ??, of kan iemand met het dan even uitleggen ??, kan via pb.
          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Die adapter is niets anders dan een houdertje die de webcam hetzelfde formaat geeft als een 1.25" oculair. Er zit verder geen lens oid in. Je kunt in principe ook gewoon de lens van je webcam afhalen en de webcam voor je focuser plakken met plakband of eventueel aan de gang gaan met zo'n filmrol doosje, heeft ongeveer hetzelfde formaat Werkt prima, is alleen niet zo netjes
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb dus de die ToUcam, en als ik daarvan het lensje afhaal, komt er een chipje bloot te liggen, klopt dit ?. En zou moet ik hem dus ook voor de focuser zetten (nu met filmkoker) ja toch ?

Commentaar

Ja dat klopt allemaal
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

webcam

Indien je het lensje van de webcam afhaalt (moet ook....) haal je gelijk het IR filter weg. Je kijkt dus inderdaad rechtstreeks naar de beeldchip. Voor een scherpe webcam opname moet je er echter wel weer een IR filter voor zetten. Baader biedt een IR + UV filter aan voor
                  ca E 40. Verkrijgbaar bij o.a. stg. De Koepel en Ganymedes.
                  De webcam zet je in het brandpunt van je kijker, gebruikt evt. een barlowlens of reducer. Voor nevels e.d. is je webcam niet geschikt.

Succes met proberen, Bert
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Nou het is hier helder, dus ik ga proberen een paar fimpjes te maken en er dan een foto van te maken.

Commentaar

Een IR filter kan je ook maken van een stukje onbelichte dia:
                      http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/infrarood.html

Het is trouwens niet noodzakelijk om een IR filter in de webcam terug te zetten.

Ik heb mijn webcam omgebouwd tot een luchtgekoelde cam zonder IR filter:
                      Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik ben even aan het knutselen geweest en een filmkoker voor de camera gezet. Nu ben ik even alles aan het testen, en het valt me op dat het beeld als een soort van waas is waar ik niks van kan maken. De test heb ik niet buiten uitgevoerd maar gewoon binnen. Klopt dit ??, en zal dit veranderen als ik hem vanavond op de maan richt ?

Commentaar

ja dit klopt als jem in je focuser hangt dus zonder occulair dan werkt je telescoop als de cameralens
                          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Heb het gisteren geporbeert om de maan te filmen, en moet zeggen dat viel me nog lang niet mee. Merk dat het veel zoeken is naar de juiste instellingen. Maar goed vanavond weer een kans.

Commentaar

webcam

Je zult merken dat een webcam enorm vergroot. Dat komt omdat de CCD/CMOS chip maar een paar milimeter groot is. Als vuistregel kun je nemen dat bij volle maan 100 cm brandpunt van je kijker een maanbeeld projecteert van 1 cm. Bij 1 meter brandpunt krijg je dus de maan er nooit helemaal op, daarvoor is de beeldchip te klein.
                              Gebruik je een lenzen of een spiegelkijker of een combi hiervan? Zodra je lenzen gebruikt moet je een UV/IR filter gebruiken. Bij alleen spiegels is dat minder nodig maar wel beter. Bovendien houd je de CCD/CMOS stofvrij.
                              Indien je "scherp" beeld krijgt zul je zien dat het beeld trilt en golft. Dat is de min of meer slechte seeing. Scherpstellen is dus lastig. Hiervoor kun je een hartman masker inzetten (al vaker op dit forum behandeld) Markeer de scherpstelling met een stukje tape of een permanent marker op de focusser, dat is makkelijk voor de volgende keer.
                              Het filmpje wat je opneemt zal niet bijzonder scherp zijn. Daarom heb heb je Registax nodig. Na het stapelen van de 10 a 20% van de beste foto's (dat sorteert Registax keurig voor je) moet je nog gaan verscherpen met wavelets. Pas dan zie je het resultaat. Zie hiervoor de bijlage.

Succes, Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X