Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lightbridge modificaties

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lightbridge modificaties

Collimeren van een Lightbridge is lastig met de standaard bouten, omdat dit eigenlijk niet goed zonder gereedschap gaat. Natuurlijk kun je Bob's knobs etc. kopen, maar de schoefdraad ismetrisch en het zou toch anders moeten kunnen....

De collimatie bouten van de secundaire spiegel hebben M4 schroefdraad. Daarvoor was geen vleugelbout te koop, maar die kun je eenvoudig zelf maken door middel van een vleugelmoer. De bouten zijn lang genoeg. Zie de foto's.

Lightbridge modificaties: collimatie bouten - 2

Voor de primaire spiegel zijn de collimatiebouten M7 en de vergrendelingsbouten M6.

De Vergrendelingsbouten kunnen door 30mm lange M6 vleugelbouten vervangen worden. Ik heb ze afgezaagd, zodat de schoefdraad nog 24mm lang is.

De M7 collimatiebouten waren lastiger te vervangen. M7 vleugelbouten kon ik niet vinden. Wel een Sterknop (DIN 6336) met M6 binnendraad (a 1.89 Euro).
    Op de onderste foto zie je links het origineel. Daarnaast een M7 bout waarvan de kop afgedraaid is en vervangen door ca. 15mm M6 schroefdraad. Nu konden een M6 en een M7 moer tegen elkaar vastgedraaid en het geheel weer in de Sterknop vastgedraaid worden. De beide moeren vallen in het originele gat van de spiegelhouder.
    De schroefdraad van de bout was 50mm lang, maar er moest ongeveer 10mm vanaf. Bij mij komen de uiteinden van de collimatie bouten erg dicht bij de spiegel. Daarom is het goed zelf te meten hoe lang ze moeten worden.

Commentaar

Knop Azimuth lagering

Eigenlijk is dit nauwelijks een modificatie, meer een tip.

Bij mijn 12" Lightbridge raakte de spiegelhouder de knop waarmee de voorspanning van het azimuthlager ingesteld kan worden.
      Dit is eenvoudig te verhelpen door bij de ijzerhandel twee dunnere ringen te kopen en de originele ringen te vervangen. Dit werkt beter dan het weglaten van een van die originele ringen.

Commentaar

Goed gedaan Henk.
        Hoe is jouw collimatiemechanisme verder?
        Ik heb laatst een kennis geholpen met de collimatie van zijn 12-inch LIghtbridge: Mijn conclusie: het systeem is waardeloos!

Ten eerste het geklungel met zes bouten. Erg vervelend als je in het donker daarmee aan de slag mag.
        Het principe van drie vergrendelingsbouten lijkt mooi, maar het werkte op zijn kijker nauwelijks: Erger nog: het systeem bleek niet collimatievast te zijn toen de kijker anders werd gericht... (dat moet jij ook maar even checken met een Chesshire)

EN heb jij de witte vlakke al zwart gemaakt (bovenring en de ring naast de spiegel). Dit is een slordigheidsfout van Meade

Nog een groot nadeel van de LIghtbridge: het fragiele amateuristische remnokje op de hoogte-as: Dat had MEade toch wel beter op kunnen lossen???
        Pas trouwens op met dat remnokje: mijn maat heeft hem iets te strak aangedraaid, waardoor het nokje in de aluminium schijf is gaan invreten. Blijkbaar een te zachte kwaliteit aluminium gekozen.

En ten derde is de 12 inch ook nog eens uit balans als hij laag aan de hemel staat gericht. Zelfs zonder oculair heeft hij de neiging naar beneden te vallen.
        Verder vind ik de kijker als geheel veel te lomp en te zwaar uitgevoerd.

Een pluspunt: de optiek is prima en laat mooi contrastrijke beelden zien.

Leuk dat meade nu een voordelige trusskijker op de markt heeft gebracht maar ik ben niet zo enthousiast over de opbouw.

PS: mijn maat heeft zijn Lightbridge wel terug kunnen brengen en wordt vervangen.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Harro dank voor je reaktie, ik zal proberen je vragen hieronder te beantwoorden.

Origineel geplaatst door Harro
          ....
          Het principe van drie vergrendelingsbouten lijkt mooi, maar het werkte op zijn kijker nauwelijks: Erger nog: het systeem bleek niet collimatievast te zijn toen de kijker anders werd gericht... (dat moet jij ook maar even checken met een Chesshire)
          Ik gebruik een laser om te collimeren en een Chesshire om te controleren. Vooral een Chesshire met kruisdraden is heel leerzaam.
          De primaire spiegel: Eerst draai ik de vergrendelingsbouten helemaal los. De spiegelhouder rust dan op de veren. Vervolgens met de laser collimeren. Dan de vergrendelingsbouten weer vastdraaien. Dan zie je decollimatie veranderen (door de flexibiliteit van de spiegelhouder?). Nu ben je dan eigenlijk nog een keer aan het fijn collimeren. Daarna zit alles vast en blijft bij mij de collimatie wel goed. In het veld hoef ik tot nu toe alleen de secundaire spiegel te collimeren.
          De eerste keer dat ik ging collimeren lukte het ook niet erg. De veren van de spiegelhouder leken veel te slap omdat de collimatiebouten niet ver genoeg aangedraaid waren. Met het Meade 26mm oculair kon ik toen ook geen scherp beeld krijgen zonder het oculair iets verder naar buiten te schuiven!
          EN heb jij de witte vlakke al zwart gemaakt (bovenring en de ring naast de spiegel). Dit is een slordigheidsfout van Meade
          De rol zelfklevend vilt ligt al klaar, maar ik wil eerst alles mechanisch op orde hebben. De bevestiging van die aluminium schijven bevalt me niet. Dat moet eerst anders.
          Nog een groot nadeel van de LIghtbridge: het fragiele amateuristische remnokje op de hoogte-as: Dat had MEade toch wel beter op kunnen lossen???
          Het nokje heb ik er na een eerste poging maar verder afgelaten. Het zit in de weg het en remt niet voldoende. Ik moet nog iets bedenken met een balansgewicht. De combinatie van SWAN 40mm en 8x50 zoeker blijkt iets teveel van het goede.
          Verder vind ik de kijker als geheel veel te lomp en te zwaar uitgevoerd.
          Hij is inderdaad nog maar net hanteerbaar, maar het is een leuke kijker als je een redelijk geprijsde, transportabele kijker met grote diameter zoekt. Dit is mijn eerste Dobson en "het" bevalt.

Henk

Commentaar

Goed gedaan Henk.
            Ik heb laatst een kennis geholpen met de collimatie van zijn 12-inch LIghtbridge: Mijn conclusie: het systeem is waardeloos!
            Jup.

Het principe van drie vergrendelingsbouten lijkt mooi,
            Vergrendelingsbouten dienen in principe maar voor het vervoer. Een goed collimatiesysteem heeft ze niet nodig (ik heb op mijn 16" gewoon geen vergrendelingsbouten).

In het geval van de Lightbridge is het probleem gewoon dat de collimatieveren niet stijf genoeg zijn. Hardere veren gebruiken en de collimatiebouten genoeg indraaien is de boodschap.

Tussen haakjes, een groot deel van de collimatie-instabiliteit op die grote Lightbridges heeft de niet zo potige vangspiegelophanging als oorzaak, dus zorg er maar voor dat die "spider vanes" lekker onder spanning staan...

En ten derde is de 12 inch ook nog eens uit balans als hij laag aan de hemel staat gericht. Zelfs zonder oculair heeft hij de neiging naar beneden te vallen.
            Wat zware metalen plaatjes, isoleertape en wat velcro, en dat is geregeld. Op een Lightbridge kan je zelfs gewoon luidsprekermagneten kopen en die tegen de spiegeltube hangen...

Leuk dat meade nu een voordelige trusskijker op de markt heeft gebracht maar ik ben niet zo enthousiast over de opbouw.
            You get what you pay for . Wat mij het meest stoort zijn de zaken die niet zo makkelijk verholpen worden; de gebruikte houtdikte en soort maakt de Dob-montering onder de spiegeldoos niet stijf genoeg voor die 12"; eigenlijk schreeuwt het allemaal om nagebouwd te worden met goede multiplex (met hardhouten kern) of om versterkt te worden met extra stutten.

Oh ja, en die altitudelagers zijn eigenlijk erg klein voor een 12", ook al zien ze er kewl uit, en dat maakt het correct uitbalanceren veel moeilijker.

Da's mijn grootste vrees voor de 16" - die mechanische eigenschappen van de 12" zijn al kantje boordje, maar de telescoop blijft bruikbaar.

Die 16" is blijkbaar uit dezelfde materialen gemaakt, met nauwelijks aangepaste dimensies qua plaatdikte voor het hout, vangspiegelophanging, en altitudelagers...ik huiver toch een beetje.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dan de vergrendelingsbouten weer vastdraaien.
              Mag je gewoon niet (of amper doen). Die moet je indraaien tot die net de cel raken - als die er druk op uitoefenen, dan zit je al fout.

In het veld hoef ik tot nu toe alleen de secundaire spiegel te collimeren.
              Dan zit je met een fout protocol te werken - je moet zowiezo altijd eindigen met de hoofdspiegelkanteling.

Als je vangpsiegelophanging korrekt onder spanning blijft moet die juist minder bewegen dan de hoofdspiegel...die beweegt namelijk vrij in de cel (of zou dat moeten doen!), dus zelfs als de cel vastzit moet je die cel meestal iets anders kantelen na het vervoeren van de kijker.

Tussen haakjes, zorg ervoor dat de spiegelclips niet op de hoofdspiegel rusten, tenzij je graag een astigmatisch beeld hebt. Als je d'r geen visitkaartje tussen kunt steken,...

Als je de hoofdspiegel klemt in de cel kan het zijn dat je die hoofdspiegel niet moet herkantelen, maar dan heb je altijd slechte beelden.

Trouwens, de manier waarop de vangspiegel bevestigd is op de houder is ook niet altijd helemaal kosher - als-ie (op de kleinere modellen) in een koker zit moet die niet geklemd zijn, en als die (op de grotere modellen) is geplakt moet die op drie punten gekleeft staan, met lijmpuntjes die flexibel genoeg zijn, dik genoeg (1-2mm) en smal genoeg (met een diameter van niet meer dan 8mm).

Anders heb je vaak astigmatisme, meestal netjes in de richting van de grote as van de vangpspiegel (dus volgens de optische as, gezien in het oculair).

Die fout maakt volgens mij de hoofdfout uit in bv. deze test; als de restfout in die test inderdaad vooral door het klemmen van één van de spiegels veroorzaakt wordt, en je ze dus nog kan verhelpen, dan is die kijker daar verdomd wel goed te noemen...

De eerste keer dat ik ging collimeren lukte het ook niet erg. De veren van de spiegelhouder leken veel te slap omdat de collimatiebouten niet ver genoeg aangedraaid waren.
              Zelfs als be bouten aangedraaid worden zijn de veren nog te slap (dat weet ik uit vergelijking met de veren op mijn David Lukehurst Dob).

Daarom moet je ook zo zitten prutsen en de vergrendelingsschroeven als (slechte) ersatz-collimatiebouten gebruiken.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat is inderdaad niet zo best allemaal... Gelukkig is een Dob-montering eenvoudig zelf te maken. Je kan dan ook direct een groter hoogtelager maken (en voorraadbakjes voor je spulletjes) De optiek is prima, deze minpunten zouden mij niet tegenhouden om de kijker aan te schaffen. De prijs daarentegen is in dat geval wel veel te hoog. Een knutselaar kan ipv de Lightbridge compleet verbouwen misschien beter voor een even grote GSO-dob gaan en deze ombouwen tot een truss.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                  Een knutselaar kan ipv de Lightbridge compleet verbouwen misschien beter voor een even grote GSO-dob gaan en deze ombouwen tot een truss.
                  De Lightbridge *is* een GSO Dob. En als je een tube-GSO wilt ombouwen, heb je nog veel meer werk, want de truss-assemblage, de bovenkooi, spiegeldoos enz. van de Lightbridge kun je tenminste gewoon overnemen.

En volledig opnieuw bouwen is trouwens niet de enige oplossing voor de kleine euveltjes - je kunt ook de problemen oplossen als ze zich stellen, of er gewoon mee leren leven (zoals ik zei, zelfs de 12"-Lightbridge is nog zonder meer bruikbaar, al is het geen Obsession, hoewel ik mijn twijfels zo heb bij de toekomstige 16"): beginnen met de grondplaat (een nieuwe grondplaat maken is niet zo moeilijk, eh), de rest eventueel eerst proberen stutten voor je het vervangt, enz.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                    De Lightbridge *is* een GSO Dob.
                    Dat wist ik

Maar het enige probleem bij de lightbridge is dus de lichte montering (en nog wat kleine dingetjes). Nou, daar zou ik hem niet voor laten staan. In principe kun je dus de montering zoals ie is precies namaken in multiplex, maar dan direct een groter hoogtelager aanbrengen. Dan past alles nog precies zo in elkaar als het bedoeld is.
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dank voor alle reakties. Weer wat bijgeleerd.

Dan de vergrendelingsbouten weer vastdraaien.
                      Mag je gewoon niet (of amper doen). Die moet je indraaien tot die net de cel raken - als die er druk op uitoefenen, dan zit je al fout.
                      Vastdraaien is misschien wat minder gelukkig uitgedrukt. Op het moment dat de vergrendelingsbout de spiegelhouder raakt, gaat de collimatie al veranderen. Bij mij waren ze uiteindelijk ongeveer 1/16e slag aangedraaid.

In het veld hoef ik tot nu toe alleen de secundaire spiegel te collimeren.
                      Dan zit je met een fout protocol te werken - je moet zowiezo altijd eindigen met de hoofdspiegelkanteling.
                      Je bedoelt waarschijnlijk dat de spiegel niet goed gemonteerd is, wat je even verder ook aangeeft. Dat bleek. De spiegel zit keurig in het midden van de cel en blijft daar ook wanneer je de telescoop kantelt. Hij kan dus zeker niet vrij bewegen.
                      Daar gaan we dus ook maar eens wat aan doen. Zal ook eens kijken of de vangspiegel wel in de houder gelijmd is.

De eerste keer dat ik ging collimeren lukte het ook niet erg. De veren van de spiegelhouder leken veel te slap omdat de collimatiebouten niet ver genoeg aangedraaid waren.
                      Zelfs als be bouten aangedraaid worden zijn de veren nog te slap (dat weet ik uit vergelijking met de veren op mijn David Lukehurst Dob).

Daarom moet je ook zo zitten prutsen en de vergrendelingsschroeven als (slechte) ersatz-collimatiebouten gebruiken.
                      Sterkere veren leken me vooralsnog niet nodig. Sinds de collimatiebouten verder ingedraaid zijn, blijven die onder spanning staan. Ook als de vergrendelingsbouten los zijn en het gewicht van de spiegel alleen op de veren staat.

Commentaar

Inmiddels is de hele telescoop uit elkaar geweest en de binnenkant is inmiddels met plakvelours bekleed. De focuser is met schoolbordenzwart behandeld. Op de foto's lijkt het velours grijs en de verf bruinig, maar het is echt diep zwart.

Het leek me mooier om de buitenkant van de telescoop zoveel mogelijk wit te houden. Daarom zijn de "trusses" alleen aan de binnenkant van plakvelours voorzien. Alle verstevigingsringen ook.

De onderste klemstukken aan de buitenkant voor de trusses probeer ik met de "shroud" af te dekken. Nu zijn ze nog duidelijk zichtbaar (wit op de derde foto). Misschien beplak ik de bovenkant ervan later toch nog.
                        Henk

Commentaar

De gegoten ringen heb ik eerst met schoolbordenzwart geschilderd. Het dunnerandje dat je aan de binnenkant ziet. Het bleek dat je echt helemaal in de groef moet schilderen waar de kijkerbuis ingeschoven wordt. Daarna heb ik de ringen aan de binnenkant met velours beplakt.

Het bleek dat het plakvelours redelijk goed om randen heengeplakt kan worden. Op de paar plekken waar het later toch losliet , was het vastplakken met behulp van een beetje lijm afdoende.

Henk

Commentaar

Montage hoofdspiegel en vangspiegel

Na de eerdere berichten was ik toch benieuwd hoe de spiegels in de 12" Lightbridge gemonteerd zijn. Tijdens de zwartingsoperatie heb ik daar gelijk ook naar gekeken.

Er zitten drie rubber blokjes op de rand van de spiegelhouder die de spiegel in de houder moeten houden. Die zitten wel vrij stevig tegen de rand van de spiegel. Om daar ruimte tussen te krijgen moeten de boutgaten in die blokjes opgeboord, of de binnenkant van de blokjes aangepast worden.
                            De spiegel is kennelijk op de drie binnnenste steunpunten van de spiegelcel gelijmd. Hij is tenminste niet uit de spiegelhouder te krijgen wanneer die drie borgblokjes verwijderd zijn.

De vangspiegel zit in de houder gelijmd, niet geklemd. Er zit wel een borgbeugeltje, maar dat raakt de spiegel niet. Een nadeel is dat hij nu ook niet uit de houder te krijgen is om te bekijken hoe hij precies is bevestigd.

Henk

Commentaar

Werken...
                            X