Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pimpen van mijn 15cm newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pimpen van mijn 15cm newton

Ik ben ook maar even bezig geweest met het verbeteren van de scoop.

Ik had ongeloofelijk veel reflectie binnen de buis, wat het kijk-kwaliteit erg deed verslechteren ben ik nu achtergekomen. Het was alsof het beeldje werd verdubeld (ghost image).
    En nu voor diegene die het ook willen doen, heb ik een kleine

Zo zag het er uit zonder de vilt, erg veel reflectie en dit is niet goed !!!.
    [img][/img]
    Hier moet dus wat aan veranderen, als eerst ben ik begonnen om de vangspiegel en houder van de buis af te halen, samen met de hoofdspiegel.
    [img][/img]
    Hierna is het nodig knip en plak werk begonnen. Ik heb zwart vilt gebruikt. Zolang je niet in Oost Groningen of wadden eilanden woont zijn deze bij elke hobby winkel te verkrijgen. Maar helaas in mijn geval alleen in de vrom van kleine lajes . Ik heb dus vilt gebruikt en dubbel zijdig plakband.
    Over de gehele binnen zijde van de buis, heb ik banen gemaakt van het plakband, en daarover heb ik de lapjes vilt gelegd. Ben een dike anderhalve uur bezig geweest met dit rot klusje. Ik vondt het nogal al lastig om het er meteen goed en vooral netjes in te krijgen.
    Maar na een tijdje zwoegen is het met toch gelukt. Met dit als resultaat.
    [img][/img]
    Dit is gelijk een stuk beter. Na het opnieuw collimeren van de spiegels, meteen naar buiten voor een test. De maan was stond mooi aan de hemel, dus direct de scoop richting de maan gezet. Ik weet niet of het aan mij lag, maar ik kon onder lage vergroting meer detail ziet, en het beeld is ook nu een stuk rustiger.

Er is een ding waar ik me nog aan erger en dat is de houder van de vangspiegel deze is bij mij vrij dik. En dat gaat veranderen. Eerst even zorgen dat ik een andere kan vinden.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Monnikenwerk, zeker in jouw geval met al die losse strookjes...

Maar Arie, wat is er met je spiegel gebeurd???
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Wat is er met je spiegel aan de hand Arie?

Commentaar

?? niks hoezo...hij lijkt mischien wat vettig maar hij is nog dikke prima hoor.
        "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Werken...
        X