Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor wanneer het bewolkt is... Dob-aanpassingen (deel 1)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor wanneer het bewolkt is... Dob-aanpassingen (deel 1)

Als de weergoden jou en je Dobson terug naar binnen jagen, betekent dat niet dat je meteen gezellig met je vriendin op de bank hoeft te gaan zitten.
    Prutsen aan je scoop kan soms net zo leuk zijn als waarnemen!

Handig: een Red dot Ún een gewone zoeker. Voordeel van deze bevestiging boven een extra "zoekerschoentje": geen gaten in de kijker en de Red dot is nu lekker dichtbij het oculair, dus minder moeilijk bochtenwerk om er doorheen te kunnen kijken. Plus: je kijker houdt zijn balans

Handig: Houten kistjes voor je oculairen. Geen los koffertje meer dat je op de grond moet zetten. PVC-dopjes er bovenop kitten en de hebt direct een oculairenhouder. Alle prullaria kun je met klittenband in de kistjes hangen en je raakt nooit meer wat kwijt. Ik heb ze gemonteerd zonder ook maar 1 gat erbij te boren. Alleen oorspronkelijke gaten zijn gebruikt, dus hij is altijd weer in originele staat terug te brengen. (evt. verkoop)

Het bakje aan de voorkant is bedoeld voor de oculairen. Ik heb PVC-dopjes in het kistje vastgelijmd op veschillende hoogtes, zodat wanneer je het kistje dichtklapt, de oculairen niet uit het dopje kunnen glijden.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Mooie aanpassingen, Roel!
    Ik gebruik (nog) het standaard oculair-rekje, en mijn verrekijker zet ik
    altijd ernaast, zegmaar onder waar jij nu het opbergvak hebt gemaakt..
    De rest van mijn prularia staat/ligt/hangt altijd maar een beetje daaronder
    de buis .. Niet optimaal dus.

Heb je de buis al met zwart vilt bekleedt? Heb je nog meer getuned aan de Dob?

Groetjes,

Bandit (die gisteren anderhalf uur naar de ringnevel heeft gezocht, en niet gevonden )
    Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
      Heb je de buis al met zwart vilt bekleedt? Heb je nog meer getuned aan de Dob?
      Nee, optisch heb ik er nog niks aan gedaan, maar dat vilten gaat zeker nog gebeuren!

Commentaar

Ziet er netjes uit Roel!!
        Misschien kun je er wat verkopen aan mede eigenaren?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Die kistjes zien er zeer handig uit. Heb je die zelf in elkaar gezet of zijn die ergens te koop?
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ziet er prachtig uit Roel.

Wanneer kunnen we de bouwtekeningen verwachten?

Wat heb jij veel vrijetijd.
            Heb jij die baan waar je 'smorgens vrij bent en 's middags niet hoeft te komen?
            It is nice to be important, but it is more important to be nice.
            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Roel, heb je een beter foto van de bevestiging van de reddotfinder?
              It is nice to be important, but it is more important to be nice.
              Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                Die kistjes zien er zeer handig uit. Heb je die zelf in elkaar gezet of zijn die ergens te koop?
                Het zijn van die kistjes waar je theezakjes of theelichtjes in doet. Als je goed kijkt kun je op het kistje aan de zijkant de afbeelding van de waxinelichtjes nog door de verf heen zien! Ik heb ze gekocht bij de Xenos voor een euro of 3 per stuk

Origineel geplaatst door paalco
                Wat heb jij veel vrijetijd.
                Heb jij die baan waar je 'smorgens vrij bent en 's middags niet hoeft te komen?
                Werken? Je moet prioriteiten stellen, Cor!
                Nee serieus, zoveel tijd heeft het niet gekost. De kistjes heb je in vijf minuten gemonteerd. Ze zijn ook al wit van zichzelf, dus ik heb alleen de zwarte randjes geschilderd.

Origineel geplaatst door paalco
                Roel, heb je een beter foto van de bevestiging van de reddotfinder?
                Ik heb de plastic voet van de reddot tegen de voet van de originele zoeker aan gelijmd met secondelijm. In eerste instantie wilde niet niet echt goed blijven zitten, dus heb ik in het holle gedeelte van het zwaluwstaartvoetje een stukje hout gelijmd, zodat het lijmoppervlak wat groter werd. Nu zit ie muurvast. Let wel op dat je het voetje alvast redelijk parrallel met de as van je scoop lijmt, anders is de zoeker misschien niet meer te richten.

Commentaar

gaaf gedaan roel!

Vooral de RDF zit erg mooi zo!

*doet inspiratie op*
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
                  X