Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motoriseren 30 cm lichtgewicht telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Die riempjes en pulley's worden nu nog niet geleverd door Deepskyparts. In de toekomst willen ze dat wel gaan doen als ik het goed begrepen heb. Lijkt me trouwens lastig om alles in voorraad te hebben, want er bestaan heel wat formaten pulley's en riempjes. Ik heb ze gekocht in de VS, bij SDP/SI https://sdp-si.com/eStore/ . Hier heb ik ook de spullen voor de tandriemaandrijving van mijn huidige 50 cm telescoop gekocht. De asjes komen van de plaatselijke smederij.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Ook bij Conrad is dit materiaal te koop.
      http://www.conrad.nl/ce/nl/category/...iemen-V-snaren

Comment

Klopt ja. Maar de tandjes staan 5 mm uit elkaar (bij die van mij 3 mm) en dat vond ik te ver. Voor 'normaal' gebruik, waarbij twee tandwielen binnen een relatief korte riem lopen kan dat wel, maar de azimuth tandriem buigt over een veel grotere diameter dan de wieltjes. De riemen van de hoogtelagers ook en die buigen zelfs naar buiten in plaats van naar binnen zoals gebruikelijk. Er zouden al gauw te weinig tandjes in de riem lopen om voldoende grip te hebben. Omdat ik toch al de tandriemen en pulley's voor de alt-aandrijving van die zaak in de VS had - via Deepskyparts- heb ik dezelfde ook voor de andere overbrengingen genomen.
        Jan

Comment

Jan,

weet je soms ook het koppel van die motoren?
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Nee, die weet ik niet. Misschien kun je naar Deepskyparts een mailtje sturen. Zij zullen het vast weten of kunnen nagaan. Contactmogelijkheid via hun website http://www.deepskyparts.com/
            Jan

Comment

Vandaag de controller op de flexrocker geplaatst en alles getest. Het werkt zoals het hoort. De motoren draaien de goeie kant op en reageren prima op de knoppen. In het weekend testen met het bovenstel erop en dan de vertraging finetunen. Dat wordt dus tandjes tellen. Ik heb nog een foto toegevoegd waarop ook de controller en het handpad staan. De controller is er heel simpel af te halen, door een kartelboutje los te draaien. Voor de belangstellenden nog een keer de link: http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...orize_30cm.htm . Het nieuwe plaatje is het derde vanaf onder.
              Jan

Comment

Afgelopen nacht voor het eerst met de telescoopaansturing onder de sterren. Alles werkt prima, op het veertje na dat de pulley tegen de tandriem (azimuth) gedrukt moet houden. Dat bleek te zwak. Na aligned te hebben op Arctures en Altair vonden we zonder enig probleem - vanaf Arctures - M 13, met een vergroting van 100x (beeldveld 0.7 graden). Daarna, met 176 keer (beeldveld 0.4 graden) vonden we zonder enig probleem M57, M27 en M92. We zijn ook nog vanaf M13 naar Hickson 82 (de Hicksons waren net gisteren door Rob van Deepskyparts in de database gezet) Hercules gegaan. Dat was eigenlijk de enige Hickson die volgens Skytools misschien te zien was, maar die bleek toch niet te zien. In elk geval waren we wel op de juiste plek. Daarna wilden we naar M12, maar toen haperde de telescoop helaas, door het eerder genoemde het veertje. Als je oefent zonder de telescoop op de ring heb je daar geen last van, maar met de telescoop wel. Als hij niet perfect waterpas staat, verschuift hij iets op de ring, waardoor de pulley het contact met de tandriem verliest. We hadden hem wel redelijk waterpas staan, maar niet goed genoeg. Omdat het al laat was en Willem nog naar huis moest, zijn we toen gestopt. Ik had het wel voorzien en al andere, veel strakkere trekveren besteld. Die zijn vanochtend aangekomen, dus vanaf nu is dit probleem verholpen. Verder was het dus zeer een succesvol 'first light'. Binnenkort gaan we langer waarnemen.

edit: zojuist een strakkere veer gemonteerd. Werkt nu perfect, zelfs als hij vrij schuin staat is er geen enkel probleem. Op naar de heldere, donkere nachten
                Last edited by janvangastel; 23-07-12, 11:06.
                Jan

Comment

Dag Jan, klinkt erg goed! Wanneer je met hele sterke vergrotingen werkt, hoe houdt de aandrijving zich dan? Zie je stapjes?? Zou je ermee kunnen fotograferen (korte sluitertijden)? Tegen veldrotatie kun je niet direct wat doen, maar je zou tijdens het stacken hiervoor kunnnen corrigeren.... Ben erg benieuwd!
                  Groet,
                  Rik

Comment

Dag Rik,
                    We hebben nog niet met echt hoge vergroting geprobeerd, maar ik ga er van uit dat je ook dan de stapjes niet ziet. De (microstep)grootte is minder dan de helft van de resolutie van de spiegel, dus dat zou goed moeten gaan. Fotograferen heb ik nooit gedaan, dus die vraag kan ik niet uit eigen ervaring beantwoorden. Ik weet wel dat Piet Hans Bruinsma met dit systeem gewebcamd heeft. Er staat een Jupiterfoto van hem hier http://www.deepskyparts.com/atm-examples (iets naar beneden scrollen).
                    Jan

Comment

Ziet er top uit Jan! Staat je naam al ergens op de telescoop? Zo van "made by Jan". Enige celebrity status in de ATM wereld kan je tenslotte niet worden ontzegd zou ik zeggen. Een mooi plaatje met je naam erop zou dus niet misstaan, dan wordt Willem zijn telescoop misschien nog meer waard. Hij zal er hoe dan ook veel plezier van hebben. Hopelijk treffen we elkaar snel een keer in het veld op een mooie heldere avond.
                      20cm f4 newton, Bino 28x110, 45 cm f4.6 newton, 45 cm f4.6 binoscope
                      And the universe said unto the telescope, "be fruitful and multiply"

Comment

Hoi Carl,
                        Er staat een plaatje op. Willem heeft dat erop gezet toen hij de telescoop pas had. Zie bijlage
                        Attached Files
                        Jan

Comment

Precies, dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Eigenlijk moet hij nu een nieuw plaatje met GOTO erbij.
                          20cm f4 newton, Bino 28x110, 45 cm f4.6 newton, 45 cm f4.6 binoscope
                          And the universe said unto the telescope, "be fruitful and multiply"

Comment

Working...
                          X