Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gaatjes boren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gaatjes boren

Ik ben begin deze week een knopje gaan halen om aan m'n 25 cm dobson te monteren. Dit al in de gedachte om een dauwkap te maken en m'n handen zo weinig mogelijk dichtbij de lichtweg te houden.

Nu ja, moet er een gaatje geboord worden op die plaats. Dat leek me niet meteen een zaak om zorgen over te maken, maar ik heb me door m'n vader laten vertellen dat de verf van de tubus misschien kan afschilferen als bij de 'verf' van een auto. En dat het randje na verloop van tijd zou kunnen roesten. Daarom zou ik aan weerszijden van de tubus een rubbervlotje plaatsen. (de bout op de foto is nog niet op maat gezaagd natuurlijk.)

Er zijn veel zelfbouwers hier, en dit lijkt me geen al te moeilijke vraag dacht ik. Begin je bij het boren eerst met een dunne boor en vervolgens opschuiven tot de gewenste diameter, ...? Kān het dat er verf afschilfert?

Merci alvast.
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Ik heb eerder gaten geboord in mijn Newton en als je een goed scherpe staalboor gebruikt zal de verf niet gaan barsten (dat gebeurde bij mij tenminste niet). Lastiger is om het gat te boren zonder dat door het gewicht van de boor de buis ovaal wordt!
    Tip: zet een balkje tussen de plaats waar je wil boren en de tegenoverliggende zijde zodat de buis niet vervormd. Rond de hoeken van het balkje wel eerst af zodat je geen deuken krijgt. Pas op voor beschadigingen aan de binnenzijde. Tik met een priem een deukje in de buis op de plek waar het gat moet komen, anders glijdt je boor er vandoor!

Met een kleine boor beginnen en daarna de uiteindelijke maat pakken is een goed idee.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok, bedankt voor de info Roel! Da's een bevestiging dat het toch moet lukken. Liever nu informeren dan straks sukkelen aan de telescoop
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Werken...
      X