Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

2e +3e modificatie ronde GSO Dobson + foto's

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

2e +3e modificatie ronde GSO Dobson + foto's

De 2e ronde voor modificaties is ingegaan.

Ten eerste heb ik de 8 x 50 zoeker veranderd in een 8 x 50 right-angle finder, zie foto

De azimut-stroefheid kan nu worden afgesteld dmv een bout & moer die door de draaiplaat zit met een platte ijzeren ring waar een stuk meubelglij vilt is opgeplakt. Deze drukt op de ondersteplaat.
    Door aan de bout te draaien kan je hem soepeler of stroever maken.

Ook zijn er van 31,7mm rioolpijpjes wat extra oculairhouders gemaakt, deze zie je achter de "azimut-stroefheid-instelschroef"

De vangspiegelhouder zat eerst geheel om de vanspiegel heen. Dit betekend , hoe weinig het ook is, extra obstructie!
    Dus is de houder nu kliener dan de vangspiegel zelf. De spiegel zit nu vastgekit aan de houder. En ligt nog te drogen... Hopelijk kan ik alles dit weekend op de starparty in Drente testen. Alleen het weerbericht is erg deprimerend.

150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Hoe heb je die zoeker verandert? Zoiets ik ook wel willen doen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nogal rigureus...

Ik heb de zoekerbuis voor bijna de helft afgezaagd.
      Het zwarte achterste deel waar het kruisdraadoculair inzit kon je eraf draaien. Het oculair met kruisdraad kan ook weer los van dit zwarte stuk..
      Dat zwarte deel, voor het prisma/zenitspiegel, wat aan de buis vast zit zie je hier op de foto:

Na het afzagen heb ik dat met veel pijn en moeite weer terug in de buis gekregen. Hierop heb ik een zenitprisma (zonder de kant die je in je focusser stopt, die heb ik eraf gehaald) gelijmd met secondelijm. en de kruisdraad zoeker heb ik in het afgehaalde ocualiarbuisje van het zenitprisma gemaakt. Deze kon dus nu weer in de zenitspiegel gestopt worden...

Moeilijk uit te leggen met text.. en foto's heb ik helaas niet gemaakt..

Commentaar

Mooi gedaan die zoeker.

Ik kreeg wel even kippenvel bij de foto van je secundaire spiegel. Ik zou er niet meteen aan denken om hem met het spiegeloppervlak op iets te leggen. Maar zolang er niets verschuift kan er niks gebeuren uiteraard
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Net als egeltjes die het met elkaar doen.... heel voorzichtig..

:P

Commentaar

De buis is sinds vanmiddag van binnen met vilt bekleed.

De hoofspiegel zat ook een beetje los in zijn vatting. Deze kon rond schuiven in de cel. Dit heb ik ook opgelost, zonder dat er spanning op de spiegel komt te staan.

De spiegelclips heb ik ook iets opgehoogd, aangezien de rubber steuntjes eigenlijk iets te kort waren.

De kijker is ook volledig gecollimeerd, op een paar tweeks via de stertest na dan. Er waren vanmiddag zo weinig sterren te vinden

Alle onafgewerkte delen, zoals de bouten en moeren die aan de rockerbox zitten zijn netjes zwart gemaakt en alles is opgepoetst.

Kortom; hij is klaar voor de starparty van komend weekend!!

-edit- Ik heb me ook laten inspireren door Orion Dobsons. Die hebben zo'n leuk knobbeltje aan de voorkant.... mijn dob nu ook. Zie ook de vangspiegel, die nu zonder omvattende houder zit gemonteerd.

Commentaar

En wanneer verkoop je hem ? Als mijn mak de deur uit is, sluit ik me ook aan bij de dob-elite
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                En wanneer verkoop je hem
                Ik weet het niet. Normaal koop ik na +/- 1/2 a 1 jaar een nieuwe scoop. Maar deze heeft de potentie om een heeeeeele tijd langer bij mij te blijven.

Misschien komt er nog eens een mooie refractor bij op een leuke montering...

Commentaar

Ziet er goed uit Patrick!

Ben benieuwd naar de bevindingen!
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Re: 2e +3e modificatie ronde GSO Dobson + foto's

Origineel geplaatst door Patrick
                    De vangspiegelhouder zat eerst geheel om de vanspiegel heen. Dit betekend , hoe weinig het ook is, extra obstructie!
                    Nauwelijks - maar als-ie klem zit kan je astigmatisme veroorzaken, dus je idee was goed.

De spiegel zit nu vastgekit aan de houder.
                    Foute boel om het zo te lijmen: je riskeert de rand te conformeren met de houder, en ik denk niet dat die laatste op 1/10de golflengte nauwkeurig is afgewerkt .

Mijn vangspiegel was zo gemonteerd, met 1/3de-1/2de golflengte astigmatisme als gevolg.

Drie lijmplekjes van max. 8mm breed, en 2mm dik (gebruik afstandhouders terwijl de lijm droogt). Op ongeveer 40% van het centrum in een driehoek. Gebruik polymeer- of siliconenlijm die soepel blijft (ik gebruik TEC7 - zeer stevig maar aan de stroeve kant, dus zeker niet te dun gebruiken).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: 2e +3e modificatie ronde GSO Dobson + foto's

Origineel geplaatst door sixela

Drie lijmplekjes van max. 8mm breed, en 2mm dik (gebruik afstandhouders terwijl de lijm droogt). Op ongeveer 40% van het centrum in een driehoek. Gebruik polymeer- of siliconenlijm die soepel blijft (ik gebruik TEC7 - zeer stevig maar aan de stroeve kant, dus zeker niet te dun gebruiken).
                      Is ook zo gedaan, maar toch bedankt voor je advies

Commentaar

Oef - slecht gekeken, dan - ik dacht dat je die geplakt had met lijm rondom de hele rand. Wat zie ik op de foto, op de rug van de diagonaal?

Als de diagonaal niet meer in een houder is, vergeet dan niet de rand te zwarten...
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een moer? bedoel je dat bronze misschien?

Die randen ga ik nog een keer zwart maken met schoolbordverf inderdaad.

Dit weekend heeft de dob zijn first-light gezien, en dat zijn meteen een stuk of 20 Messier objecten geweest. Meer dan mijn andere kijkers ooit hebben gezien. Het was ook een geweldige starparty op een goed donkere locatie.

Vrijdagnacht hebben bij elkaar +/- 1 1/2 uur kunnen waarnemen. En zaterdag hebben we ongeveer 4 a 5 uur bij elkaar kunnen kijken

Commentaar

Ik heb een beetje last van speeling in mijn focus intrichting hoe kan ik die het beste er uit halen?? boutjes straker aandraaien ofzo ??. Ik heb trouwens een newton
                            "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Dat is moeilijk. Soms kan je het verhelpen door de hem opnieuw af te stellen en eventueel in te vetten.

Een andere manier is door de speling tussen de focus-buis en de houder te verkleinen dmv dunne stripjes teflon of een soort vilt te gebruiken om deze speling op te vangen. Maar het blijft meestal een halve oplossing. Bij de ene focusser lukt het wel. Bij de andere weer niet...

een kwestie van trial and error..

Commentaar

Werken...
                              X