Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarom 9, 12 enz. punts spiegelcellen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom 9, 12 enz. punts spiegelcellen.

Kan iemand mij vertellen waarom er bij grotere spiegels altijd een 9, 12, 18 enz enz punts spiegelcel wordt gemaakt en niet gewoon een stalen plaat als platform wordt gebruikt, of iets dergelijks.

In mijn logica zal de stalen, vlakke plaat meer steun bieden dan de ... punts spiegelcel.

Of zie ik iets belangrijks over het hoofd....

Natuurlijk hou je dan het punt warmte vasthouden.
    Maar dit is toch ook op te lossen als je tussen de spiegel en de stalen plaat thermische pasta zou doen en een ventilator achterop zou laten blazen.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Denk dat het de stres op de spiegel verlaagd als hij maar op een aantal punten wordt vastgehouden. Iets anders kan ik op het moment ook niet bedenken

Commentaar

teveel gewicht als je een volle plaat gebruikt mss? Tis maar een gedacht
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat is zeker 1 minpunt! Zeker in een Dobson of fotografische opstelling...

Maar ik zoek het meer in de optische vervorming en ondersteuning van de spiegel. Zitten daar nadelen aan?

Commentaar

Een plaat met vingers, 9 of meer, lijkt me een soort schokbreker en kan zorgen dat als je de scoop stoot de beweging gedempt naar de spiegel word overgebracht. Bij sterke temperatuur wisseling kan hij beter vervormen dan de starre spiegel. Verder heeft het ook het met de verschillende uitzettings coeficenten te maken:
          De materialen glas en bijvoorbeeld staal of aluminium zetten verschillend uit. Lijm je dus een spiegel op een plaat staal dan gaat dat goed totdat het geheel een andere temperatuur krijgt. Staal en aluminium hebben een hogere liniaire uitzetting als glas en gaan bij het warmer en kouder worden van het geheel de spiegel vervormen.
          Het opleggen op meerdere punten, bij voorkeur in een soort flexibele lijm (kit) voorkomt het doorbuigen van de spiegel. Hoe kleiner de afstanden hoe minder doorbuiging en zorg bij het uitzetten en krimpen voor minimale spanning op de spiegel..
          It is nice to be important, but it is more important to be nice.
          Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

En als je de spiegel nou niet vastlijmt? Maar gewoon met spiegelclips op zijn plek houd...

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
              En als je de spiegel nou niet vastlijmt? Maar gewoon met spiegelclips op zijn plek houd...
              Ik heb een tijdje bij TNO-TPD rond gelopen, daar werden alle spiegels gelijmd. Doe is een foto van zo'n clip ik heb geen idee hoe dat er uitziet.
              It is nice to be important, but it is more important to be nice.
              Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

http://www.biophysik.uni-freiburg.de/Re ... zelle1.jpg
                Deze 18 punts spiegelcel heeft dacht ik een ondersteuning van vilt op elke drie punten per steun.
                De spiegel wordt geklemt tussen een soort band. Omdat de spiegel maar op 18 punten steunt op de ondergrond, heeft de glasplaat nog voldoende ruimte om zich te zetten naar de omgevingstemperatuur.

NightSky en Harro hebben allebij een zelfbouw truss-dobson van groot formaat, ik denk dat zij hier meer over kunnen vertellen.
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door paalco
                  Origineel geplaatst door Patrick
                  Ik heb een tijdje bij TNO-TPD rond gelopen, daar werden alle spiegels gelijmd. Doe is een foto van zo'n clip ik heb geen idee hoe dat er uitziet.

Commentaar

Het verhaal van Paalco klopt helemaal, alles heeft te maken met uitzetten en krimpen van het glas. Alleen plakken ze grote hoofdspiegels niet, deze laten ze helemaal los liggen. De band (sling)die op het voorbeeld van Barry staat, is voor de ondersteuning als je niet in het zenit kijkt.
                    Dit is wat beter als clips omdat de ondersteuning over het hele oppervlakte is.

Er is een programma voor geschreven die aangeeft hoeveel punts spiegel je nodig hebt voor een bepaalde grote en dikte en soort glas spiegel.
                    Plop http://www.davidlewistoronto.com/plop/

http://www.cs.berkeley.edu/~jonah/18plus/ voor wat voorbeelden en meer stof over de spiegel cel

Commentaar

Werken...
                    X