Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1e modificaties GSO 10''

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1e modificaties GSO 10''

De Dobson staat al 2 dagen in huis en ik heb nu al even het eea aangepast.

De crayford focusser liep niet zo soepel als ik had gehoopt. Dit kwam omdat de buis niet volledig glad was maar heel licht, tja hoe noem je het, gespikkeld?!?

Dit heb ik verholpen door hem te polijsten met staalpolijst. Na alles opnieuw te hebben afgesteld loopt hij nu als een zonnetje!

Tevens zijn de tension-springs eraf. De altitude-bearing liep ook niet helemaal spoepel door deze veren.
    De onbalans wordt nu verholpen door 2 met vilt bekleedde speakermagneten.
    Hierdoor loopt hij nu ook als een zonnetje.

De azimut-kogellagerbearing loopt veel te spoepel. Dit gaat verholpen worden door meubel-glij-vilt er tussen te plakken.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik heb sinds gisteren de 8" uitvoering van deze scope, en ga de tension-springs ook eraf laten. Voornamelijk omdat het mij veel te moeilijk gaat om ze steeds vast en los te halen (om de rockerbox en optiek los van elkaar naar buiten te dragen). De azimuthale kogellagers lopen inderdaad wel érg soepel.
    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Gefeliciteerd, ik vind het een hele fijne scoop!

Die rollagers kan je wat stroever maken door vilt tussen de 2 delen te plakken.

Commentaar

Begrijp ik het goed dat de buis in feite nu 'los' op de hoogtelagers ligt? Wat houdt hem dan in positie als je hem ergens op gericht hebt?

Commentaar

zwaartekracht

Commentaar

Werken...
          X