Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Handigheidjes bij een H-EQ5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Handigheidjes bij een H-EQ5

Ik heb mijn H-EQ5 montering uitgebreid met wat handigheidjes.

1) Een verlichte poolzoeker: door een mini LED voor de poolzoeker te spannen wordt de achtergrond rondom de poolster heel iets verlicht waardoor het lijnenschema in het oculair net zichtbaar wordt.
    Door een mini potentiometer van 220.000 ohm in serie te schakelen met de LED kan je de verlichtingsterkte regelen. 12 volt is binnen in de montering van de printplaat af te tappen, op te sporen met een multimeter. Let op: extra serieweerstand van 10.000 ohm plaatsen om te voorkomen dat je de LED opblaast bij het inregelen en een LED is +/- gevoelig. (zie bijgaande foto's)

2) aan mijn handcontroller van de montering heb ik de zachte zijde van klittenband geplakt. De harde zijden heb ik op de 3 poten en aan de zijkanten van de montering geplakt. Mijn controller kan ik zo in 1 beweging overal ophangen zonder geprutst met haakjes in het donker.

Succes, Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

SUPER! Bedankt voor de tip Bert. Ik ga het prutsen!

( Trouwens, wist je dat je het ledje van de handcontroller om kunt solderen (omdraaien dus) ? Dan geeft ie standaard een rood lichtje ipv groen. Scheelt weer nachtzicht. )
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Nu was ik ook van plan zelf mijn poolzoeker van verlichting te voorzien. Ik had het idee om de zijkant(en) te verlichten met 2 led's of 4 led's. De constructie in foto 1, wordt het zicht niet gehinderd door de aanwezige led?

Commentaar

Zo, da's lang geleden geplaatst.
        De LED in de lichtweg zie je niet, denk maar aan een vangspiegel in een Newton telescoop, die zie je ook niet.
        In mijn NEQ6, die ik nu heb, is de LED op soortgelijke manier af fabriek geplaatst. Ga dus niet met meerdere LED's aan de buitenrand prutsen, je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
        X