Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opknappen statief!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opknappen statief!

Zoals jullie wellicht wel weten, heb ik vorige week een EQ-5 montering overgekocht, met daarbij een aluminium statief. De montering zag er prima uit, maar al bij mijn eerste blik op het statief dacht ik, "Die ga ik opknappen!". Al in de trein zag ik het voor me, zwart met wit riep ik!

Dus, van het weekend direct aan de slag. Vrijdagavond statief uit elkaar, en zaterdag meteen verf en lak gekocht. Eerst goed schoongemaakt met water, geschuurd, en vervolgens nogmaals schoongemaakt maar deze keer met ontvettingsmiddel erbij. Dan drogen, en de grondlaag erop! Ik had het bijna zo gelaten... het verschil was direct een hele verbetering. Na een uur was de toplaag droog genoeg voor de verf, en zaterdagavond zat de meeste verf erop. Helaas kwam ik wit tekort, dus moest ik wachten tot maandag. Gisteravond nog weer een paar lagen, en gisteravond laat de blanke lak erover. Vandaag de boel weer in elkaar geschroefd, en nog een laatste laag blanke lak.

Me eigen kleine privéfeestje in de schuur, mét slingers

Dat begint er al op te lijken

Het resultaat!!

Zucht...

Persoonlijk ben ik erg tevreden! Het heeft me wel 70 euro aan verf en lak gekost, maar zou het zo nog een keer doen! Ook veel weer van geleerd (zou het nu heel anders aanpakken). Sleutels tot succes zijn geduld en vooruit denken. Grote kans dat de montering ook nog een keer volgt.

Voor wie denkt, huh??? Hoe komt Steem aan een telescoop!! En waarom heeft ie ineens een 12cm Refractor, hij zou toch een Newton nemen!!??!? Good thinking! Maar hij is niet van mij. Ik heb hem tijdelijk geleend van Harald, degene van wie ik ook de montering heb gekocht!

Clear skies everybody!!
    0
    Zonde, had hem gelaten zoals hij was!
    0%
    0
    Ach, wel leuk, maar niet nodig
    0%
    0
    Mooi, maar doe alsjeblieft de montering niet!
    0%
    0
    Mooi!
    0%
    0
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

w00t! First post. Mooi! Mag ik mijn montering bij je langsbrengen? Pimp my mount!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Roel wou ook al wat langsbrengen! Betalen jullie ook de mondkapjes? Lag gister hoestend in bed!!
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ziet er mooi uit Steem!
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Superdeluxe Steem! :P

Commentaar

Ziet er netjes uit!! Kun je al wat zeggen over de verbetering van de stabiliteit?
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Nee, maar ik heb hem ook niet met kijker kunnen testen eerst. Dus dat blijft lastig zeggen. Het statief voelt echter wel steviger, iets wat meer te maken heeft gehad met hoe vast de schroeven eerst zaten. Aan de montering is nu nog helemaal niks gedaan, behalve dat het koppelstuk dus al wel bespoten is. Ik wacht nu op een heldere nacht...
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mooi gedaan man! Leker apart! Veel starende ogen tijdens een starparty!

Commentaar

Hmm je moet er van houden, niet mijn keuze.
                  Wel netjes gedaan!!

Het is volgens mij dezelfde refractor als die ik heb.
                  5" TS F6.5 refractor of niet?
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Jup, that's the one. Nu alleen nog uittesten... Gister wel eindelijk kunnen lezen wat er nu op dat verre lichtpuntje staat. Het is een reclamebak van Bam bouw.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Weet je nou al wat er op gaat komen?
                      Voorlopig definitief dan
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

In de planning staat een 200mm/1000mmm Newton. Maar degene van wie ik deze heb geleend, heeft ook nog een paar andere telescopen liggen die ik kan lenen, waaronder ook een 200mm/1000mm Newton. Gewoon even lekker uitproberen dus.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                        X