Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nav vorig project, spiegel verlaagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nav vorig project, spiegel verlaagd

Ik heb deze week een stuk kleinere vangspiegel en spider gemaakt en gemonteerd en naar aanleiding van de heldere nacht van gisteren heb ik besloten om de vangspiegel te verlagen. Het 100% illuminatatie veld was wel erg krap. Als de spiegels maar iets uit collimatie waren leek het er op dat ik geen volle 100% illuminatie had in het centrale deel

Ik zal er proberen een verslag van te maken met foto's. Wordt vervolgd...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Re: nav vorig project, spiegel verlaagd

Origineel geplaatst door Patrick
    Als de spiegels maar iets uit collimatie waren leek het er op dat ik geen volle 100% illuminatie had in het centrale deel
    Maar dat is dan toch juist de ideale situatie? Of was je van plan om je kijker slecht te collimeren?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee, het is moeilijk om je vangspiegel precies in het midden, je hoofdspiegel ook precies in het midden van je buis en de collimatie perfect te hebben. Meestal zit je hoofdspiegel net iets uit het midden, en je vangspiegel zal ook niet helemaal precies in het midden zitten.

Dan blijf je het probleem houden dat een een deel van het licht van je hoofdspiegel niet op je vangspiegel krijgt. Dan krijg je effectief een kijker met een kleinere opening. En dat is nou net niet de bedoeling.

Ik heb de spiegel +/- 36mm laten zakken door de buis te verlengen met twee 0,5 mm dikke alu plaaten. Deze heb ik rondgebogen op net iets minder dan de diameter van de buis zodat ze er precies inpassen. Voor de stevigheid heb ik de platten dubbel uitgevoerd, dus heb ik 1mm dik alu.
      Na het buigen heb ik ze een elkaar gelijmd en vastgeklemd. De tekening onder is de schematische voorstelling van de verlenging.

Waarbij
      A de spiegelhouder is
      B rondgebogen dubbele alu platen
      C de kijkerbuis

deel B zit vastgelijmd in C

Deel A zit vast aan B zoals een spiegelhouder altijd aan de buis vastzit, met schroeven.

alles is nu aan het drogen en morgen ga ik hem maar weer eens collimeren om te kijken hoe het is.

Ik kan iig de randen van de hoofdspiegel weer makkelijk zien vanuit alle hoeken van de focusser
      De focusser is dus ook +/- 36mm lager geworden. En dat oogt sowieso al eens stuk beter. Ik had al een stuk van de focusbuis afgezaagd. Dus die was al lekker kort.

De nadelen zijn dat de tubecurrents een stuk dichter bij de spiegel voorlangsgaan ivm de versmalling. Maar er staat een flinke fan op te blazen, dus zal het al met al nog wel meevallen.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Dan denk ik dat ik voor mijn eigen Newton maar iets een iets ruimere marge neem. Volgens de berekening is 25mm voldoende voor visueel gebruik. Ik denk dat ik dan een 28mm vangspiegel ga bestellen, dat heb nog wat "collimatieruimte" over en het scheelt wel even 6 mm vergeleken met de huidige obstructie!

Ik ben trouwens benieuwd naar de resultaten van je huisvlijt, Patrick!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
        X