Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleiner vangspiegel ingebouwd met zelfbouwspider.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleiner vangspiegel ingebouwd met zelfbouwspider.

Ik heb vandaag mijn nieuwe vangspiegel in mijn Bresser N150 geplaats met mijn zelfgebouwde spider.

Ik weet niet of de kwaliteit van de oude 45mm vangspiegel zo slecht was, ofdat het verkleinen naar een 30mm vangspiegel zovel teweeg brengt.

Maar ik heb hier maar 1 woord voor en dat is: :!: WOW :!:

Man, wat een verschil met de oude situatie. Dit is echt een aanrader voor mensen met een grote vangspiegel.

28 euro inclusief verzendkosten voor de vangspiegel bij Aquarius, daar hoef je het niet voor te laten.

Het mirrorflex verhaal wordt ineens een stuk minder dringend zo...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Dat klinkt goed, Patrick. De vangspiegel in mijn 13cm Newton is (korte as) 34mm. Dat kan dus ook wel iets minder... en 28 eypo is inderdaad niet duur! Is dat inclusief vangspiegelhouder?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dit is helaas zonder houder, maar die is ook wel makkelijk zelf te maken.

De minimale grootte van je vangspiegel kan je bereken door de afstand van het midden van je vangspiegel (of kijkerbuis) tot het brandbunt in je focusser in inches te delen door je F waarde.

Bij mij was de afstand ongeveer 23cm, en de F waarde 8. 23cm is +/- 9 inch.. Dus dan wordt het 9 / 8 = 1,12 inch en dit is ongeveer gelijk aan 28mm. Om iets marge te houden heb ik iets groter aangehouden, 30mm.

Als je gaat astrofotograferen dan is dit niet aan te raden omdat je dan last van vignettering krijgt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick

De minimale grootte van je vangspiegel kan je bereken door de afstand van het midden van je vangspiegel (of kijkerbuis) tot het brandbunt in je focusser in inches te delen door je F waarde.
        Dat snap ik niet echt Patrick, zou je dat misschien op een andere manier kunnen uitleggen

Waar is het brandpunt in mijn focuser en hoe kan ik dat meten?
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Het brandpunt is makkelijk te vinden als je een blanco stuk dun papier over het eind van je focusser bindt en dan je telescoop op een helder object minimaal 200m van je verwijdert richt . Een door de zon verlicht huis bv.

Je zal dan een scherp beeld moeten krijgen, geprojecteerd op dat blanco vel (omdat je door het papier heen kan kijken). Dus zonder oculair!

Je meet dan vanaf dat punt tot aan het midden van de diameter, van de voorkant, van je telescoopbuis. Dus waar de vangspiegel zich bevind. Dit is de afstand A op het plaatje

Als je nu de F waarde van je telescoop deelt door de afstand A in inches heb je de minimale afmeting van de korte-as van je vangspiegel voor jouw telescoop. Zie onderste attachement

De bovenste foto is de oude situatie met de 45mm vangspiegel en 50mm vangspiegelhouder en daaronder de nieuwe situatie met de 30mm vangspiegel en de zelfbouwspider en houder op zijn plaats. Let op de minime obstructie 8)

Commentaar

Iemand trouwens nog interesse in mijn vorige spider waar ik mee bezig was. Deze heeft een obstructie van 32mm en was daarom 2mm te breed voor mijn nieuwe vangspiegel.

Het middelste hout moet ook vervangen worden door een nieuw stuk rond hout, aangezien ik er 4 collimatiegaten in heb gemaakt die volledig a-symmetrisch staan.

Het hout is omringt door een metalen ring over de gehele breedte en de spider diameter is +/- 21cm

Barry, Roel of anderen? Hijs natuurlijk gratis.

Heb ook nog een 2'' zenitspiegel voor de liefhebber, die mag wel iets opleveren of een ruil teweeg brengen. Zie Te Koop rubriek

Commentaar

Dank voor het aanbod, Patrick, maar 32 mm is ook voor mijn scoopje teveel. Ik heb zojuist berekend dat de vangspiegdiameter voor mijn 13cm kijker 25mm moet zijn. Op dit moment is de obstructie maar liefst 38mm! Kortom: PIMPEN MET DAT KADAVER! Bij Aquarius kost een 26mm vangspiegel maar 19 euro, dus om het geld hoef ik het ook niet te laten.

En dan te bedenken dat ik de spiders en de vangspiegelhouder al eens vervangen heb:
              http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2501
              Oorspronkelijk was de obstructie 46mm (!!), terwijl 26mm voldoende is!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

25mm voor visueel waarnemen iig. Mannn 46mm . . . Das wel erg ja.

Voor astrofotografie heb je een groter volledig verlicht beeldveld nodig, dit misschien ten overvloedde maar ik wil geen verkeerde dingen aansporen

Weet iemand of er voor het aangeven van de hoeveelheid obstructie een standaard regel is? Is het obstructie-percentage de hoeveelheid van de diameter of de oppervlakte? Of mogen telescoopmakers hier lekker mee spelen in hun voordeel?

Commentaar

Dank voor de uitleg Patrick. Ik zal vandaag uitrekennen wat mijn minimale spiegeldiameter mag zijn.
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Patrick, dank voor t aanbod, ik heb ongeveer hetzelfde soort metaal gehaald voor de spider voor mijn project.
                    Ik had een diameter van 30 mm (vangspiegelhouder) maar dit is voor een 114 mm spiegel veelste veel.

Ik snap ook niet waarom Meade in hun 114 mm newtons 30 mm spiegels
                    standaard zetten.

Ik heb nu een vangspiegelhouder van 20 mm met 2 spidervanes op de constuctietafel liggen.

Die metalen strips zijn echt superdun!

de 2 vangspiegels die ik van Classic Scopes erbij had gekregen hebben een diameter van 30 en 25 mm, ik ga de kleinste gebruiken dus de houder is nog kleiner als de vangspiegel zelf.

Ik kan helaas nog niet berekenen of deze 20mm vooralsnog te groot is.
                    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik denk, gooi er ook maar eens een resultaat achteraan. Een meeuw op 100 meter afstand.

Foto 2 met 3x zoom met mijn digicam, de pijl geeft de meeuw aan.

Foto 1 met de vesta pro, 1 frame, licht bewerkt met wavelets.

Beiden genomen door dubbel glas Vandaar de onscherpte in de meeuwenfoto.

Commentaar

Werken...
                      X