Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verder ge-pimpte Bresser Messier N150

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verder ge-pimpte Bresser Messier N150

Nadat mijn bresser al weer veel te lang onveranderd was heb ik de afgelopen tijd weer het een en ander aan pimpwerk gedaan. Hier een korte samenvatting:

De zelfgemaakte spidervanes en houder voor mijn nieuw gekochte 30mm vangspiegel. De oude was 50mm. Reken uit je winst!

De helical focusser, gemaakt van het binnenwerk van een zoomlens.
    Heerlijk is dat, net voor de laatste tweaks bij het scherpstellen

De spiegelclips zijn er af. Dat scheelt ook weer in diffractie en obstructie:

En nu de buis toch leeg was kon ik mooi een foto maken van een lichte achtergrond door mijn met vilt bekleede buis om de reflectie duidelijk te maken:

Woensdag krijg ik mijn nieuwe hoofdspiegel en die wil ik tot een parabool gaan trekken voor een haarscherp beeldje

Pimpen rules! 8)
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Had ik dat geweten Patrick Mooie vangspiegelhouder! Waar heb jij de spidervanes van gemaakt?
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Van, ja... hoe noem je het strips om platen bij elkaar te schroeven. Ik heb geen idee hoe ze heten. Ze zijn iig lekker dun.

Ik zag dat jij ook een mooie vangspiegel huoder in elkaar hebt gezet. Netjes te werk gegaan hoor!

Commentaar

Zeer goed bezig Patrick! De beste Bresser in het land! Ben jij er ook zo verbaasd over dat dit soort dingen (anti-reflectielaag, kleine vangspiegel+houder enz. niet vanuit de fabriek al gedaan worden? Kleine moeite voor de fabrikant, maar het scheelt een hoop werk voor ons. Hoewel het eigenlijk ook wel erg leuk is om aan je kijker te prutsen...

Paar vraagjes uit nieuwsgierigheid:

-Wat heb je nou precies gedaan met je spiegelclips?
        -Hoe zet je de hoofdspiegel nu vast?
        -Hoe verbind je de spidervanes met de tubus?
        -Zorg je er ook voor dat deze verstelbaar zijn (zodat je de vangspiegelhouder evt. offset kunt collimeren?
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat verbaaste me ten zeerste ja... Maargoed, de prijzen moeten laag blijven hé! En ik verveel me op deze manier niet.

De spiegelclips heb ik er afgezaagd met de ijzerzaag en de hoofdspiegel zit nu vast ment 12 stippen soepelblijvende siliconekit. De stippen siliconekit heb ik geplaatst als een 12-punts spiegel cell:

De spidervanes heb ik bevestigd met de originele schroeven die mijn oude vanes op zijn plaats hielden. Dit zijn bouten die van bovenaf in de lengte zijn ingezaagd waar de vanes tussenvallen, en horizontaal worden vastgezet met een schroef die haaks door die gleuf en vaan lopen. En dit beantwoord direct je laatste vraag Hij is net met de 2e laag schoolbordverf bewerkt en ligt weer te drogen nu.

ps. wie weet de bb code om de image size te wijzigen?

Commentaar

Aha! En hoe bevestig je vangspiegel op de vangspiegelhouder? Met siliconenkit? Ja, ik wil echt alles weten, wat ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen met mijn eigen kijker.

Commentaar

Yep, silicone kit speciaal bestemd voor het kitten van aquaria en glaswerken.
              Deze blijft spoepel, en daardoor zal er geen spanning op de vangspiegel komen te staan. Gebruik je andere kit of lijm dan heb je kans op astigmatisme.

De houder kan je makkelijk maken van een stuk schuin afgezaagde bezemsteel. IK heb een verstekbak daarvoor gebruikt... stukje cake

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                spoepel
                Die houden we erin! Bedankt!

Commentaar

Jaha

ik ga hem iid niet verbeteren.. we houden hem erin Roel

Commentaar

Niet om het topic op te krikken, maar toch nog even dit:

De samenvatting van al mijn aanpassingen, met foto's en beschrijving staan nu online op mijn website onder het kopje "DIY Projecten''

Groeten Patrick

Commentaar

Werken...
                    X